Talviautoilua

Liikenne Uutinen 23.2.2018

Kaksi syytä siihen, miksi pelti rytisee liikenteessä

Lauhan sään lumipyry ja kuljettajan terveysongelmat aiheuttavat vaaratilanteita ja jopa uhreja liikenteessä.

Talvi on liikennevahinkojen tyypillistä aikaa. Onnettomuustietoinstituutti kertoi, että vuonna 2016 korvattiin yhteensä 99 573 liikennevahinkoa. Eniten liikenteessä rytisi tammi-helmikuussa ja lumisen marraskuun aikaan.

Lumisen ja jäisen kelin vahingot lisääntyivät peräti 49 prosenttia edellisvuoteen nähden.

– Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Näitä vahinkoja voi torjua ihan yksinkertaisilla keinoilla kuten alentamalla ajonopeutta ja jättämällä riittävän turvavälin, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty neuvoo.

Peräänajo ja peruuttaminen

Onnettomuustietoinstituutin mukaan yleisin liikennevahinko oli vuonna 2016 peräänajo. Pysäköintialueilla riskialtteinta sen sijaan oli peruuttaminen.

– Parkkipaikoilla ruutuun kannattaa ajaa läpi tai peruuttaa, sillä poisperuuttaminen on vaarallisempaa. Talvella kannattaa huomioida, että ennen liikkeelle lähtöä puhdistaa lumet myös auton mahdollisten tutkien ja kameroiden edestä, Räty sanoo.

Ongelmana kuljettajan ajoterveys

Kaikista liikenteessä sattuvista kolareista kuolemaan johtaa vuosittain noin 250 onnettomuutta. Vuoden 2016 hiljattain vahvistuneet luvut kertovat, että liikenneonnettomuuksissa kuoli 262 henkilöä.

Onnettomuustietoinstituutin mukaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla olivat usein ongelmat kuljettajan ajoterveydessä.

– Ajoterveysongelmista johtuvien onnettomuuksien ehkäiseminen vaatii uudenlaista ajattelua liikenneturvallisuusalalla. Lääkärien panos tässä työssä on keskeinen, Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.

Turvavyö olisi pelastanut 30 henkeä

Onnettomuustutkinnan perusteella menehtyneistä 30 henkeä olisi voinut pelastua käyttämällä turvavyötä.

– Ajoneuvon muulla kehittyneelläkään turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos turvavyö ei ole kiinni ja kuljettaja tai matkustaja lentää ulos ajoneuvosta. Turvavyön käyttämistä valvotaan syystä, Koisaari huomauttaa.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Kuva: Antti Hentinen / Moottorin kuva-arkisto

Jaa artikkeli