13.1.2014 Liikenne Kaasuautoilu vihdoin nosteessa? Kaasuautojen suosio kasvanee polttoaineen jakeluverkoston laajentuessa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka korkeampi hankintahinta ja kaasunjakeluverkoston kattavuus epäilyttävät, kaasukäyttöisten autojen lähitulevaisuus Suomessa näyttää mielenkiintoiselta. EU-direktiivi ja uudet automallit voivat vauhdittaa kysyntää Euroopan markkinoilla metaanikäyttöisten autojen markkinaosuus on tällä hetkellä alle puoli prosenttia. Alkuvuodesta Euroopan komissio linjasi, että kaasuautojen osuus halutaan kymmenkertaistaa vuoteen 2020 mennessä. Tilastokeskuksen ja Liikenteen turvallisuusvirasto TraFin tilastojen mukaan vuoden 2012 loppuun mennessä Suomen liikennekäytössä olevista ajoneuvoista 270 kulki ainoastaan kaasulla. Näistä 144 oli henkilöautoja. Kasvua vuodesta 2011 oli 13 prosenttia. Henkilöautojen osalta kasvua tapahtui noin 25 prosenttia. Sekä bensiiniä että maakaasua käyttäviä, ns. CNG- tai bi-fuel -ajoneuvoja oli vuoden 2012 lopulla liikennekäytössä 799, josta henkilöautoja 686. Kasvua edellisvuodesta oli 34 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoissa kaasuauto ei häviä Johtava erikoistutkija Juhani Laurikko VTT:ltä muistuttaa, että prosenttiluvuista huolimatta kaasuautoilu on edelleen marginaalista, vaikka kaasun potentiaalista on puhuttu jo vuosia. Laurikon mukaan kaasuautoilun yleistymättömyyteen vaikuttaa kaksi tekijää. – Jakeluverkon rajoittuminen alueellisesti ja auton korkeampi hinta mietityttävät, vaikka kaasulla ajaminen olisikin halvempaa. Kaasuauto ei kiinnosta, kun autot ovat kalliimpia eikä tankkausasemia ole. Vastaavasti ajoneuvojen hinta ei laske eikä verkosto kasva, kun kysyntää ei ole. Suomessa on vajaat parikymmentä julkista tankkausasemaa. Kaasuauton toimintasäde on täydellä tankilla 250–400 kilometriä, bensiinitankin kanssa 500–800 kilometriin. – Tehot ovat aivan verrannolliset bensakoneeseen. Ahdettuna kaasumoottori voisi olla jopa tehokkaampi, koska kaasulla on korkeat oktaaniluvut, Laurikko pohtii. Kaasuntuotantoyhtiö Gasumin myyntipäällikkö Petri Michelsson uskoo mielikuvien paranevan, kun valittavaksi saapuu suosikkimalleja bi-fuel-versioina. – Erityisen paljon odotuksia herättävät Volkswagen Golf ja Audi A3, Michelsson toteaa. Lisäksi Volvo, Seat ja Fiat ovat tulossa vauhdilla kaasuautomarkkinoille. Vuoden alusta komissio teki direktiiviehdotuksen, jossa edellytetään kattavan tankkausverkoston rakentamista jokaisessa jäsenmaassa puhtaimmille liikenteen käyttövoimille, metaanille, vedylle ja sähkölle. – Vuoteen 2020 mennessä jäsenmaihin halutaan luoda julkinen maantieliikenteen tankkausasemaverkosto, jossa asemien väli ei ylitä 150 kilometriä. Tämä edellyttäisi satojen tankkausasemien perustamista Suomessa. Michelssonin mukaan Virossa asemia on neljä, Ruotsissa 150 ja Saksassa jo 900. Positiivinen kierre Juhani Laurikon mukaan kaasun käyttäminen autoilussa auttaisi merkittävästi vähentämään fossiilisia hiilidioksidipäästöjä. – Jo pelkkä bensiinikäytön vaihto kaasukäyttöön vähentäisi hiilidioksidia viidenneksen. Jos käytetään biometaania, on mahdollista saavuttaa täysin hiilineutraali polttoaine. Myönteisvaikutukset kasvavat edelleen, kun kuluttaja valitsee biokaasun. Biokaasun energiakäyttö ei lisää ilmakehän hiilidioksidin määrää. – Biokaasu on ainoa sataprosenttisesti kotimainen ja sataprosenttisesti uusiutuva polttoaine. Gasumin biokaasu tuotetaan Kouvolassa Kymen Bioenergian biokaasulaitoksella sekä Suomenojan vedenpuhdistamolla Espoossa, joissa se valmistetaan puhdistamolietteestä ja biojätteestä. Biokaasu ei ole ruokaketjusta pois, Michelsson kertoo. Teksti: Ari Hautaniemi Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku