4.6.2018 Liikenne K-kaupat sähköautoilun eturiviin: 400 latauspistettä läpi Suomen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä K-ryhmä tekee ison loikkauksen sähköautoilun eturiviin. Se rakentaa ensi vuoden loppuun mennessä yhteensä 400 uutta latausasemaa K-kauppojen yhteyteen. Vielä vuosi sitten Suomen julistama sähköautoilun tavoite tuntui yliampuvalta. Tavoitteen mukaan vuonna 2030 meillä pitäisi olla liikenteessä 250 000 sähköautoa. Kun niitä nyt on yhteensä noin 1 700 ja viime vuonnakin rekisteröitiin vaatimattomat 550 täyssähköautoa, pitäisi myyntitahdin moninkertaistua nopeasti. Keskimäärin noin 20 000 sähköauton vuosimyynnillä tavoite voisi olla saavutettavissa. Tähän asti sähköautojen ostointoa on laimentanut sähköautojen korkea hinta, rajallinen toimintamatka ja julkisten latauspisteiden vähäisyys. K-ryhmä on valmis kumoamaan kaikki kolme estettä. – Volkswagen-konsernilta on tulossa lähivuosina runsaasti järkevänhintaisia ja reilun toimintamatkan sähköautoja. Näille kaikille pitää saada riittävä latauspisteiden verkosto, siksi olemme valmiita investoimaan koko maan kattavaan julkiseen latausasemien verkostoon, kertoo Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 100 pikalatausasemaa Ensi vuoden loppuun mennessä 70 K-kaupan luo on rakennettu lupauksen mukaan 400 latauspistettä. Näistä 100 on pikalatauspisteitä. – Parhaimmillaan asiakas ei tarvitse mitään muita latauspisteitä. Kun asiakas käy kaupassa kerran viikossa ja lataa autonsa kauppareissun aikana pikalatauspisteessä, se riittää yhä useammalle autoilijalle, kun sähköautojen toimintamatkat kasvavat, Friman sanoo. – Koteihin ei siis välttämättä tarvitsisi rakentaa tehokkaita latauspisteitä, kun latauksen voi hoitaa julkisissa pisteissä kaupassakäynnin yhteydessä. Tämän vuoden loppuun kaikki latauspisteet, hitaat ja nopeat, ovat asiakkaille ilmaisia. Jatkossa ainakin pikalatauspisteistä saattaa tulla maksullisia. – Ilmaisia palveluita ei tietenkään ole, liiketoimintaahan tämä on. Kysymys on lähinnä siitä, miten latauspisteiden käyttö hinnoitellaan. Meillä on iso pysyvien asiakkaiden joukko, ja tietenkin pohdimme myös sitä, miten keskittämisasiakkaita jatkossa palkitaan, pohtii Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander. K-kaupan satsaus on merkittävä koko Suomen latausinfran rakentamisen näkökulmasta. Tällä hetkellä maassamme on noin 1300 latauspistettä noin 500 kohteessa. Pikalatauspisteitä niistä on noin 200. Vuoden 2030 tavoitteet ovat vasta alkua Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen kiittelee K-ryhmän panostusta sähköautoilun edellytysten luojana. Samalla hän muistuttaa, että päästövähennystavoitteet eivät suinkaan lopu vuoteen 2030. – Vuoden 2030 tavoite on 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa. Ne voivat mahdollistaa sinne asetettujen tavoitteiden saavuttamisen, mutta seuraava tavoite on saada Suomesta hiilineutraali maa vuoteen 2045 mennessä. Silloin puhutaan lähes päästöttömästä liikenteestä, Tiilikainen muistuttaa. – Raskaassa liikenteessä ja lentoliikenteessä tarvitaan vielä silloin fossiilisia polttoaineita, mutta henkilöautojen kannan pitää silloin olla jo hyvin sähköautopainotteista. Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja K-ryhmälle panostus sähköautojen latausverkoston rakentamiseen on erittäin luontevaa. Samasta ryhmästä kun myydään autot, ruoka ja asumiseen liittyviä tuotteita eli kaikkea sitä, mihin suomalainen kotitalous eniten rahojaan käyttää. Omaa julkista latausverkostoa rakentamalla luodaan hyvät edellytykset tulevien sähköautojen myynnille. Energiayhtiöksi K-ryhmä ei sentään vielä itseään luokittele, mutta kaukana ei siitäkään olla. K-ryhmä on hiukan yllättäen Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä jo nyt. Jatkossa mahdollisimman iso osa latauspisteiden tarvitsemasta sähköstä aiotaan myös tuottaa kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Teksti ja kuva: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?