26.8.2017

Joka kolmas ajaa stop-merkin ohi pysähtymättä

Liikenneturvan seurantojen mukaan kolmasosa autoilijoista ajaa stop-merkin ohi pysähtymättä. Stop-merkin tarkoitus on varoittaa kuljettajaa hankalasta risteyksestä.

Liikenneturva seurasi kesällä 2017 muutamia stop-merkillä varustettuja risteyksiä yhteensä yhdeksällä paikkakunnalla ympäri Suomen. Tuloksista selviää, että joka kolmas (36%) ajoi stop-merkin ohi hidastamatta. Tieliikenneasetus määrää pysäyttämään ajoneuvon aina stop-merkin pysäytysviivan kohdalle tai ennen risteävää tietä paikkaan, josta mahdollisimman hyvä näkyvyys tielle.

"Tulos on kyllä hätkähdyttävä. Tietämättömyydestä ei voi olla kyse, sillä lapsikin tietää, mitä stop-merkki tarkoittaa", puuskahtaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.

"Stop-merkki velvoittaa pysäyttämään ja väistämään risteyksen muuta, etuajo-oikeutetusta suunnasta tulevaa liikennettä. Osassa stop-merkillisistä risteyksistä on pysähtymisen paikka merkitty pysäytysviivalla. Jos pysäytysviivaa ei ole, on tärkeää, että kuljettaja pysähtyy paikkaan, josta on mahdollisimman hyvä näkyvyys kaikkiin olennaisiin suuntiin", Nieminen kertaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stop-merkki kertoo hankalasta risteyksestä

Stop-merkkiä käytetään usein risteyksissä, joissa on syytä olla tarkempana. Syynä tähän voi olla huono näkyvyys eri suuntiin, väistettävän liikenteen suuri määrä tai eri tekijöiden yhdistelmä. Stop-merkki voi kertoa myös siitä, että risteyksessä tai liittymässä on sattunut paljon onnettomuuksia tai vaaratilanteita, joita merkillä pyritään ehkäisemään.

"Stop-merkillä varmistetaan, että kuljettaja pysähtyy ennen risteystä, jotta vaarallisessa paikassa ei ajettaisi etuajo-oikeutettua tietä ajavan eteen. Merkki tulisikin ottaa vakavasti ja vähintään yhtä voimakkaana signaalina kuin punainen valo", Nieminen painottaa.

Nieminen pitää selvänä sitä, että syy stop-merkin noudattamatta jättämiseen löytyy ratin ja penkin välistä. Jos stop-merkki jää huomaamatta, ei syy todennäköisesti ole merkin sijoittelussa, vaan kuljettajan keskittymisen herpaantumisessa liikenteestä esimerkiksi kännykkään. Myös väärä tilannenopeus voi nostaa kynnystä pysähtymiseen.

"Pysähtymishaluja stop-merkillä voi vähentää myös tuttu reitti ja tunne tilanteen vaarattomuudesta. Monella kyse voi olla myös silkasta liikennesäännöistä piittaamattomuudesta", päättää Nieminen.

Liikenneturva seurasi kesällä 2017 muutamia stop-merkillä varustettuja risteyksiä yhteensä yhdeksällä paikkakunnalla ympäri Suomen: Mikkelissä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Helsingissä, Ylöjärvellä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Oulussa ja Turussa yhdessä tarkkailupaikassa paikkakuntaa kohden. Yhteensä havaintoja tehtiin 4081. Noin kolmannes (36 %) kuljettajista ajoi pysähtymättä stop-merkin ohi.

Kuka väistää ja ketä?

https://moottori.fi/liikenne/jutut/liikennepeli-ifilta-kuka-vaistaa-ja-keta/

Luetuimmat