Liikenne | Uutinen | 4.9.2017

Joensuu ehti ensin – tässä on Suomen ensimmäinen pyöräkatu

Maan ensimmäinen pyöräkatu on kolmen korttelin mittainen kokonaisuus, jolle ovat tervetulleet myös moottoriajoneuvot.

Jaa artikkeli

Joensuussa on ajettu jo toista viikkoa Suomen ensimmäisellä virallisella pyöräkadulla. Uusi pyöräkatu on kolmen korttelin pituinen osuus Kauppakadulla Yläsatamakadun ja Rauhankadun välillä. Katuosuus on päällystetty punaisella asfaltilla ja reunoille on varattu tarvittavat väylät jalankulkijoille.

Pyöräkadulla saavat ajaa myös moottoriajoneuvot, mutta lähtökohtaisesti siellä liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla. Autoilijoille tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajonopeus on sovitettava pyöräilijöiden tahtiin.

Joensuu panostaa pyöräilyyn

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen (kuvassa vasemmalla) ja Joensuun Polkijoiden puheenjohtaja Juhana Venäläinen luovuttivat kadun avajaistilaisuudessa Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalaiselle (kuvassa oikealla) Suomen ensimmäisen pyöräkatu -liikennemerkin.

Pyöräilijät halusivat merkillä kiittää Joensuun kaupunkia hyvästä työstä pyöräilyolosuhteiden parantamisessa.

Täysin uusi katutyyppi Suomessa

– Kyseessä on täysin uusi katutyyppi Suomessa, joka osoittaa konkreettisesti, mitä uudenlainen pyöräliikenteen suunnittelu on. Toivon, että muut suomalaiset kaupungit rohkaistuvat tästä esimerkistä ja ryhtyvät suunnittelemaan pyöräkatuja, vaikka katutyypin määrittelyt ovat vasta tulossa uudistettavaan tieliikennelakiin, sanoo Koistinen.

Paikalliset pyöräilijät näkevät pyöräkadulla laajemman merkityksen Joensuun kehityksessä:

– Mielestäni pyöräkatu on Joensuun ensimmäinen askel siihen, että pyöräily tunnistetaan omana liikennemuotonaan, joka pitää erityisesti keskusta-alueella erotella jalankulusta, toteaa Juhana Venäläinen.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen ja Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen avasivat pyöräkadun pyöräilemällä.

– Kauppakadun Pyöräkatu näyttää mallia millaisia rauhalliset asuntokadut Joensuun ruutukaava-alueella voisivat olla. Pyöräkatu  on myös ensimmäinen toimenpide laajemmassa ja kunnianhimoisemmassa strategiassa, jolla nostetaan Joensuu – ei vain Suomen – vaan maailman pyöräilykaupunkien kärkeen, Venäläinen visioi.

Jalankulun ja pyöräilyn yhteenlasketuissa matkamäärissä Joensuu on Pyöräliiton laskelmien mukaan maan ykkönen lähes 50 prosentin kulkutapaosuudella.

Liitto kertoo, että kaupungilla on pitkän tähtäimen tavoitteena parantaa pyöräilyn ja kävelyn edellytyksiä edelleen ja työn tueksi on tehty pyöräilyn ja jalankulun kehittämissuunnitelma vuoteen 2030.

Lähde: Pyöräliitto Kuvat: Pyöräliitto/Pasi Rasamäki

Jaa artikkeli

Keskustelu