6.4.2017

Jo tuoreissa autoissa isoja laatueroja

Katso mitkä automallit pärjäävät hyvin A-katsastuksen tilastoissa, mitkä automallit ovat vikaherkkiä. Automerkeistä Toyota pärjäsi parhaiten.

Automallien laatueroja voi selvitellä katsastusten hylkäysten avulla. Katsastus paljastaa vikaherkät automallit, ja toisaalta nostaa esiin vähävikaiset matkakumppanit.

A-Katsastuksen tuoreimmat tiedot paljastavat, että kolmivuotiaiden autojen ryhmän Nissan Juke ja Audi A5 selviytyivät puhtain paperein eli hylkäyksittä.

Kun otetaan huomioon kaikki ikäryhmät, on Toyota taas koko tilaston paras, Audi nousi toiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liki kolmannes katsastuksista

A-Katsastuksen osuus Suomen katsastusmarkkinoista on noin 30 prosenttia.

A-Katsastuksen hylkäystilasto vuodelta 2016 sisältää myös autojen mittarilukemat. A-katsastuksen tilasto täydentää tammikuussa 2017 julkaistua Trafin katsastustilastoa, mistä puuttuvat mittarilukemat. Trafin tilasto käsittää henkilöautojen kaikki määräaikaiskatsastukset Suomessa vuonna 2016.

Kunkin automalin hylkäysprosentin lisäksi on hyvä tietää myös mittarilukema. Näin vikamäärän voi suhteuttaa ajomäärään.

Uusimmassa A-Katsastuksen tilastossa vuodelta 2016 on neljä autoikäryhmää: 3-, 5-, 7- ja 11-vuotiaat henkilöautot.

Kaksi automallia selvitti määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein, ilman hylkäyksiä. Kolmivuotiaiden Nissan Juken ja Audi A5:n hylkäysprosentti on 0,0.

Selvät erot jo kolmevuotiaissa

Hylkäysmäärissä on suuria eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa. Nissan Juken ja Audi A5:n hylkäysprosentti on 0,0. Toyota Corolla on kolmanneksi paras (hylkäysprosentti 0,4), Audi A6 neljäs (0,7 %) ja Volvo XC60 viides (0,8 %). 10 parhaan automallin hylkäysprosentti on enintään 1,0.

Kolmivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,0 ja matkamittarilukema 64 000 km.

Kolmivuotiaiden korkein hylkäysprosentti on Kia Sportagella (11,8 %), seuraavaksi heikoimpina Renault Clio (9,8 %) ja Ford Mondeo (6,6 %).

3-vuotiaat (käyttönotto 2013) -taulukko

Viisivuotiaissa erot kasvavat

Viisivuotiaissa henkilöautoissa hylkäysmäärien erot kasvavat. Volkswagen Tiguan ja Mazda 3 jakoivat viisivuotiaiden parhaan tuloksen, hylkäysprosentti 1,4. Toyota Corolla on kolmas (1,5 %), Audi A6 neljäs (1,6 %) ja Audi A4 viides (1,7 %).

Viisivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 7,4 ja mittarilukema 99 000 km.

Viisivuotiaiden joukossa useimmin hylätty malli on Renault Clio (25,5 %). Sen hylkäysprosentti on 18,2-kertainen parhaaseen kaksikkoon verrattuna. Ajokilometrimääräkään ei Clion sijoitusta selitä, sillä Clion keskimääräinen mittarilukema on vain 72 000 km kaikkien keskiarvon ollessa 99 000 km.

Kia Sorento on toiseksi heikoin (22,0 %) ja Hyundai i40 kolmanneksi huonoin (21,9 %).

5-vuotiaat (käyttönotto 2011) -taulukko

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Avensis paras seitsenvuotias

Seitsenvuotiaana ikäryhmän parhaasta, Toyota Avensiksesta hylättiin vain 3,9 prosenttia. Toyota Auris, Audi Q5 ja Honda Jazz nappasivat jaetun hopeatilan tasatuloksella 4,2 prosenttia, viidentenä Toyota Prius (4,5 %).

Seitsenvuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 10,7 ja mittarilukema 132 000 km.

Heikoin malli on Renault Clio, joista hylättiin 24,5 prosenttia.

Seitsenvuotiaista toiseksi eniten vikoja löytyi Volkswagen Transporter-pikkubussista (23,4 %). Sen vikamäärää selittää suuri mittarilukema, keskimäärin 285 000 km kaikkien mallien keskiarvon ollessa vain 132 000 km. Kolmanneksi heikoin on Citroën C3 (22,0 %).

7-vuotiaat (käyttönotto 2009) -taulukko

Chrysler Voyager murheenkryyni

11 vuotta vanhojen autojen parhaiden lista on Toyotan ylivoimaa. Toyota RAV4 on paras hylkäysprosentilla 7,59. Toyota Land Cruiser on hopeatilalla (8,92 %) suuresta ajomäärästään (281 000 km) huolimatta. Ford Fiesta on kolmas (9,21 %), Subaru Forester neljäs (9,26 %) ja Toyota Corolla viides (9,68 %).

11-vuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 23,95 ja mittarilukema 184 000 km.

Eniten vikoja 11-vuotiaiden ryhmässä on Chrysler Voyagerissa (hylkäysprosentti 40,29). Renault Laguna on toiseksi huonoin (39,67 %) ja Opel Vectra kolmanneksi heikoin (38,75 %).

11-vuotiaat (käyttönotto 2005) -taulukko

Hylkäyksen aiheuttavat vikaryhmät Suomessa (A-Katsastuksen vuoden 2015 tilastosta):

Vikaryhmäprosenttia
(%)
Käyttöjarru9,9
Pakokaasupäästöt yht.7,4
Etuakselisto6,1
Seisontajarru4,9
Alusta3,6
Ohjauslaitteet3,6
Renkaat2,2
Iskunvaimennus2,1
Jousitus2,0
Taka-akselisto1,6
Asiapaperit1,0

Katsastustilasto ei kerro ihan kaikkea

Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin auton tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista Saksan ADAC-tiepalveluraportin mukaan.

Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, kuten turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat, tehottomuudella, metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

Moottorin verkkosivujen etusivuilla julkaistu kattava vikatietolista sisältää sadan suositun automallin tyyppiviat. Vikatietolista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä.

Toyotan ylivoimaa

Saksalaisiin katsastustilastoihin eroa tulee muun muassa siinä, että Suomessa japanilaisilla ja korealaisilla merkeillä on suurempi suosio kuin Saksassa ja sikäli useammalla japanilaisella ja korealaisella mallilla mahdollisuus päästä tilastoon kuin Saksassa. Tilastoon mahtuvat vain suositut mallit ja vuosimallit.

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on edelleen tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automerkkien paremmuus paljastuu!

Top 10 ja Flop 10 -tilasto erottelee jyvät akanoista.

Katsastustilaston jaossa olleesta 40:stä TOP 10 -sijoituksesta Toyota nappasi 15 kappaletta. Audi nousi hopealle (10). Volkswagen ja Volvo jakoivat pronssitilan (kummallakin 3), seuraavina Honda ja Hyundai (2), Ford, Mazda, Mitsubishi, Nissan ja Subaru (1).

Vastaavasti häntäpään jaossa olleesta 40:stä FLOP 10-sijoituksesta löytyvät Renault (7 kertaa), Citroën ja Hyundai (4), Kia, Opel ja Peugeot (3), Chrysler, Ford, Mercedes-Benz ja Volkswagen (2), BMW, Chevrolet, Dacia, Fiat, Mitsubishi, Nissan, Saab ja Subaru (1).

Molemmilla listoilla

Mielenkiintoisia ovat Hyundain, Fordin, Mitsubishin, Nissanin, Subarun ja Volkswagenin sijoitukset. Automerkit löytyvät molemmilta listoilta. Se kielii siitä, että merkin eri mallien ja niiden eri vuosimallien välillä on ollut melkoista laadun vaihtelua.

Pikkubussien, kuten Volkswagen Transporterin ja Mercedes-Benz Sprinterin kohdalla erittäin suuret ajomäärät lisäävät osaltaan hylkäyksien määrää.

Katsastusta tarvitaan turvallisuuden vuoksi

Säännöllisesti tehtävillä katsastuksilla ja auton huolellisella kunnossapidolla on Suomen vaativissa olosuhteissa tärkeä merkitys liikenneturvallisuudelle. Katsastusjärjestelmä pakottaa korjauksiin ja eliminoi romukuntoiset pois liikenteestä.

Määräaikaiskatsastus on puolueeton ja edullinen tapa varmistua auton kunnosta. Henkilöauton katsastus päästömittauksineen maksaa noin 40–90 euroa per vuosi.

Nykyjärjestelmällä on teknisten vikojen osuus onnettomuuksien aiheuttajana kyetty pitämään alhaisena.

Jarrut ja nivelet kovilla

A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan jo pitkään, mutta siitä huolimatta Suomessa ilmenee ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa. Huomionarvoista on myös erittäin suuret erot eri merkkisten autojen hylkäyksissä jo ensimmäisestä katsastuksesta lähtien.

– Autojen kestävyyden kannalta Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haasteelliset. Erityisesti tämä näkyy jarrujen mekaanisten osien sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelien kulumisena. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.

Auton kunnosta tingitään

Uusimmassa, kolmivuotiaiden ryhmässä katsastustilasto kertoo selkeimmin laatueroista, sillä kilometrit on ajettu pääosin tai kokonaan takuuaikana ja auto on yleensä huollettu säännöllisesti.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Osa autonkäyttäjistä alkaa tinkiä auton huolloista auton tullessa noin kuuden vuoden ikään.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Roman Razinkov Lähde: A-Katsastus Oy

Luetuimmat