26.2.2018

Jarruvika aiheuttaa usein hylkäyksen katsastuksessa

katsastus

Trafin tiedot vuodelta 2017 paljastavat, että Toyota on merkkinä ylivoimainen – eikä kolmivuotiaita Škoda Citigoja hylätty lainkaan!

Trafin henkilöautojen mallikohtaiset määräaikaiskatsastuksen vikatilastot vuodelta 2017 kertovat tutusta trendistä: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudehkot autot saavat hylkäyksiä harvoin. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin vain kolme prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkyttävän suuria eroja eri mallien välillä

Koko Trafin tilaston parhaaksi nousi kolmivuotias Škoda Citigo (hylkäysprosentti 0,0 %). Škoda Fabia oli toiseksi paras (0,3 %) ja Toyota Corolla kolmas (0,5 %). Kolmivuotiaiden autojen ryhmässä peräti 12 mallin hylkäysprosentti on alle yhden.

Heikoin kolmivuotias on Dacia Sandero-pikkuauto, hylkäysprosentti 17,8. Keskimääräinen hylkäysprosentti on kolmivuotiaissa 3,0.

Hylkäysprosenttien erot ovat suuria jo nuorehkoissa ikäryhmissä. Esimerkiksi kuusivuotiaiden parhaista hylätään vain alle kaksi prosenttia: Toyota Land Cruiser (1,1 %), Suzuki Swift (1,3 %) ja Audi Q5 (1,9 %). Kuusivuotiaiden huonoimmasta hylätään joka kolmas, Renault Clio (35,0 %).

Kuusivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 8,7.

Koko tilaston kaikkein suurin hylkäysprosentti on vuonna 2004 käyttöön otetulla Mercedes-Benz Vito -pikkubussilla, 60,0 prosenttia.

TOP 30
30 parasta mallia: vähiten hylkäyksiä

Käyttöönottovuodet 2002–2012 ja 2014

SijaMerkkiMalliKatsastusten
lukumäärä
Hylkäys-%Käyttöön-
ottovuosi
Ajo-
kilometrien

keskiarvo
1.ŠkodaCitigo1230,0201433000
2.ŠkodaFabia3570,3201442000
3.ToyotaCorolla9320,5201444000
4.ToyotaLand Cruiser1830,62012132000
4.VolkswagenTiguan5280,6201463000
4.MiniCooper1720,6201444000
7.BMWX11490,7201462000
7.SuzukiSwift1500,7201266000
7.CitroënC34250,7201438000
7.HondaJazz2760,7201432000
11.AudiA52670,8201470000
11.MazdaCX-53910,8201464000
13.ToyotaRAV47100,9201469000
13.ToyotaAuris34050,9201448000
13.SubaruXV1120,9201450000
13.CitroënC11110,9201250000
17.VolkswagenGolf53941,0201457000
18.ToyotaLand Cruiser1881,12011151000
18.AudiQ54651,1201474000
20.HondaCR-V9301,2201462000
20.OpelCorsa4151,2201439000
20.ToyotaAvensis23391,2201467000
20.VolkswagenPolo13001,2201440000
20.OpelAstra11361,2201454000
25.HondaCivic12021,3201449000
25.KiaCeed14401,3201451000
25.SuzukiSwift2241,3201175000
28.FordFocus C-Max4391,4201467000
28.SubaruForester5021,4201460000
30.ŠkodaYeti6921,5201459000
30.ToyotaVerso6901,5201461000
30.AudiA414321,5201476000
30.ToyotaYaris18511,5201436000
30.ToyotaCorolla9271,5201269000
30.SeatLeon2631,5201456000
Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, Trafi

Toyotan ylivoimaa, Audi kakkonen

Kun tarkastellaan kaikkia 12 autojen ikäryhmää, japanilaiset porskuttavat kärjessä etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Kärjessä on taas ylivoimaisesti Toyota kuten useimmissa muissakin vastaavissa tilastoissa.

Jaossa oli yhteensä 120 TOP 10-sijoitusta, joista Toyota nappasi peräti 48 kappaletta eli huikeat 40 prosenttia! Toyota oli kymmenen kärjessä -listalla kaikissa ikäryhmissä. Huikea tulos!

Toyota logo

TOP 10- ja FLOP 10-sijoitukset kaikissa 12 ikäryhmässä yhteensä:

TOP 10

Toyota ansaitsi 10 kärjessä-sijoituksia ylivoimaisesti eniten eli peräti 48, Audi otti hopeaa (12) ja Ford pronssia (11). Kärkikolmikko on sama kuin edellisessä tilastossa. Seuraavina ovat Honda, Subaru ja Suzuki (8), Porsche (5), Lexus ja Mitsubishi (4), Citroën ja Mazda (3), BMW, Hyundai, Škoda ja Volkswagen (2) ja Mini (1).

FLOP 10

10 häntäpäässä-listalla on useimmiten Renault (16 kertaa), toiseksi eniten Dodge (12), kolmanneksi eniten Mercedes-Benz (10). Seuraavina ovat Alfa Romeo (9), Volkswagen (8), Fiat, Mazda ja Peugeot (7), Citroën ja Jeep (6), Chevrolet, Chrysler, Dacia ja Hyundai (5), Nissan ja Opel (4), Kia (2), Daewoo, Ford ja Seat (1).

Flop-tilastossa Mercedes-Benzin ja Volkswagenin häntäpäähän sijoittuneet mallit ovat pääosin pikkubusseja. Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito- sekä Volkswagen Transporter -pikkubussien poikkeuksellisen suuret ajomäärät vaikuttavat osaltaan suureen vikamäärään.

Erot tietyn merkin eri mallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Sama merkki voi esiintyä kärjessä ja hännillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mersun C-sarja ja Nissan Qashqai petrasivat

Tilastossa aikaisemmin heikohkosti menestyneen Mercedes-Benz C-sarjan laatu parani merkittävästi mallinmuutoksen yhteydessä vuodesta 2007 alkaen.

Nissan Qashqai oli 30 suosituimman mallin häntäpäässä vuosina 2007 ja 2008: Vuodesta 2009 alkaen Qashqai petrasi selvästi, mutta isompi malli Qashqai+2 putosi 30 suosituimman mallin joukossa toiseksi viimeiseksi vuosina 2010–2012.

FLOP-huonoimmat
Hylkäysprosentti: 50–60 %

MerkkiMalliKatsastusten
lukumäärä
Hylkäys-%Käyttöön-
ottovuosi
Ajokilometrien
keskiarvo
Mazda515250,02005211000
Peugeot80710250,02006221000
RenaultTrafic24950,2Vuodet yhteensä246000
Peugeot406104750,32002269000
FiatStilo66050,62002184000
RenaultLaguna120850,72004211000
OpelVivaro27150,9Vuodet yhteensä225000
Mazda357651,02003193000
CitroënXsara Picasso52651,32002254000
Alfa Romeo15613851,52005198000
FiatStilo150751,52003183000
Peugeot80712451,62005216000
JeepPatriot24251,72008177000
RenaultEspace11051,82005230000
RenaultEspace10752,32003233000
VolkswagenTransporter17952,52003458000
DodgeCaliber23553,22009147000
Alfa Romeo14710153,52002180000
RenaultLaguna154853,62003228000
HyundaiTrajet15754,12005231000
HyundaiTrajet14054,32004253000
ChevroletTrans Sport35354,4Vuodet yhteensä238000
ChevroletTrans Sport14754,42002255000
NissanPathfinder14854,72005296000
DodgeCaliber76555,02007169000
DaewooEvanda13855,12003188000
DodgeCaliber46355,12008146000
DodgeCaliber204155,2Vuodet yhteensä163000
ChevroletTrans Sport12855,52003233000
RenaultLaguna157056,52002232000
DodgeCaliber50057,02006184000
JeepCompass17557,72007185000
Mercedes-BenzVito15560,02004355000
Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, Trafi

Hylkäysprosentit kasvavat autojen ikääntyessä

Kolmivuotiaista vuonna 2014 käyttöön otetuista hylättiin vain 3,0 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 65 000 kilometriä.

Kuusivuotiaista 2011 käyttöön otetuista hylättiin 8,7 prosenttia, mittarilukema keskimäärin 120 000 kilometriä.

Kymmenvuotiaista 2007 käyttöön otetuista hylättiin 21,5 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 185 000 kilometriä.

15-vuotiaista 2002 käyttöön otetuista hylättiin enemmän kuin joka kolmas, 36,4 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 241 000 kilometriä.

Renault logo

Katsastustilasto kertoo sekä auton hoidosta että laadusta

Katsastuksen vikatilastot kertovat kahdesta. Miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty, onko autoa huollettu säännöllisesti ja onko kuluvat osat, kuten renkaat ja valot, tarkastettu ennen katsastukseen menoa. Ja toisaalta taas niistä myös näkee, miten hyvin auto ylipäätään kestää.

Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja auton hoidossa. Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Käyttäjän huolellisuus vaikuttaa

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat auton laadun lisäksi merkittävästi myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, kuormitus, ajotapa sekä erot eri mallien ajokilometrimäärissä.

Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi.  Heikommissa malleissa pyöräntuennan viat ja nivelvaivat johtavat hylkäykseen jo ensimmäisessä katsastuksessa kolmen käyttövuoden jälkeen.

Mittarilukemat ensikertaa mukana

Trafin katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit.

– Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen taustoittaa.

Eri automallien keskimääräisissä ajomäärissä on suuria eroja. Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja "kaupparatsuautona" suosituilla malleilla (esim. Mercedes-Benz E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70 ja Volkswagen Passat) ajetaan todella paljon. Myös isoilla katumaastureilla kertyy runsaasti kilometrejä, esimerkkinä BMW X5.

 

Henkilöautoista kaikkein eniten ajetaan pääosin ammattikäytössä olevilla pakettiautoista muunnelluilla pikkubusseilla, kuten esimerkiksi Volkswagen Transporter ja Mercedes-Benz Sprinter.

Ei siis mikään ihme, että paljon ajetuissa isoissa autoissa ja pikkubusseissa on yleensä keskimääräistä enemmän vikoja.

Pienimmillä pikkuautoilla (esim. Ford Ka) ja urheilu- ja avoautoilla ajetaan keskimääräistä vähemmän. Pikkuautojen vikamäärissä on suuria mallikohtaisia eroja eteenkin ikääntyneenä.

Hylkäysprosentti 20,6

Käyttöönottovuosien 2002–2012 ja 2014 henkilöautoista määräaikaiskatsastuksessa kävi vuonna 2017 kaikkiaan 1 564 581 henkilöautoa. Keskimäärin joka viides auto hylättiin, hylkäysprosentti on 20,6.

Toukokuussa käyttöön uudet katsastusaikavälit

Uudet säännökset harventavat katsastusväliä ja ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotettaville autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina kymmeneen vuoteen asti. Onkin mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä katsastuksen hylkäysprosentteihin jollain tavalla.

Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastusvälikäytäntöön vasta ensimmäisen, uuden käytännön aikana tehdyn katsastuksen myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä, esimerkiksi Trafin hylkäystilastossa.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa.

www.moottori.fi -sivuston vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista.

  1. Katsastuksessa havaitut viat

    • Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.
  2. Tielle jättävät viat

    • Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.
    • Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.
    • Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna.
    • Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.
    • Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut.
    • Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.
    • Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua.  Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.
  3. Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

    • Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista.
    • Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.
    • Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti.
    • Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden perusteella valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu takuuajan päättymisen jälkeenkin.

  1. Takaisinkutsun aiheuttaneet viat

    • Takaisinkutsun eli korjauskehotuksen voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika. Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki.
    • Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.
    • Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.
    • Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin.
    • Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa.
    • Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Esko Tuomisto ja Moottorin arkisto

Lue lisää:

Luetuimmat