19.10.2017 Liikenne Jäitä hattuun renkaiden ostossa – osta mieluiten alan erikoisliikkeestä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomailta ja netistä renkaita ostettaessa voi tulla pettymyksiä. Netissä voi vertailla vaihtoehtoja ja hintoja – mutta renkaat kannattaa mieluiten ostaa Suomesta rengasalan erikoisliikkeestä. Kun ostaa renkaat kotimaasta ja teettää rengastyön alan erikoisliikkeellä, saa parasta mahdollista palvelua, asiantuntevia neuvoja ja apua mahdollisissa ongelmatapauksissa. Jos ostaa netistä, kannattaa mieluiten valita kotimainen toimija. Ulkomaisesta nettikaupasta renkaat ostanut voi joutua tuuliajolle, jos renkaat eivät vastaakaan odotuksia tai niissä on vika. Rengas on enemmän kuin pelkkä rengas. Se on kokonaisuus: rengas, asennuspalvelu (rengas/vanneyhdistelmän laatu), huolto, huolenpito mahdollisissa vikatapauksissa ja joustava takuuasioiden hoito. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkevä rengaskoko = mukavuutta ja säästöä Rengaskoon valinnassa kuitenkin maltti on valttia. Uutta autoa ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota rengaskokoon. Sillä on merkittävä vaikutus rengaskustannuksiin. Jos rengaskokovalinta on väärä, pyörien (rengas-vanneyhdistelmien) uusiminen tulee kalliiksi. Leveät matalaprofiilirenkaat houkuttavat komealla ulkonäöllään ja jotkut automyyjät tuputtavat niitä. Renkaita uusittaessa voi tulla yllätyksenä, että komeiden 19-tuumaisten matalaprofiilirenkaiden hinta voi olla kaksinkertainen tavalliseen 16-tuumaiseen verrattuna. Kannattaa pohtia ajo-olosuhteita ja omia arvostuksia. Rengas on monen ominaisuuden kompromissi. Yhden ominaisuuden ylikorostus voi johtaa huonoon kokonaisuuteen. Kun ostaa auton Suomen olosuhteisiin sopivilla renkailla ja välttää kaikkein leveimpiä matalaprofiilirenkaita, pito, turvallisuus ja ajomukavuus ovat kunnossa ja renkaiden uusinta varsin kohtuuhintaista autoilun muihin kustannuksiin verrattuna, joita ovat esimerkiksi pääoma-, polttoaine- ja vakuutuskulut. Älä säästä laadussa Renkaiden laadussa säästäminen on väärää säästöä. Renkaiden osuus autoilun kokonaiskustannuksista on pieni, mutta vaikutus turvallisuuteen on suuri. Kun haluaa toimia varman päälle, kannattaa valita ison, tunnetun valmistajan renkaat (esimerkiksi Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin, Nokian tai Pirelli). Niin sanotut premium-renkaat tarjoavat yleensä onnistuneimman kompromissin pidon, hallittavuuden, mukavuuden, vierinvastuksen ja kestävyyden välillä. Viime aikoina etelä-korealaiset valmistajat ovat kohentaneet nopeasti laatuaan. Esimerkiksi Hankook on hyväksytty esimerkiksi Mercedes-Benzin ja Porschen ensiasennusrenkaaksi. Hankook menestyi myös Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2017). Suurten rengasvalmistajien omaan merkkiin tulevat rengasalan uusimmat innovaatiot ensimmäisenä. Isoilla valmistajilla on tarjolla myös keskihintaluokan renkaita, jotka saattavat pohjautua edellisen sukupolven premium-renkaiden tekniikkaan ja pintakuvioon. Esimerkiksi Bridgestonen omistuksessa oleva Firestone, Continentalin Gislaved, Goodyearin Dunlop ja Michelinin Kleber tai Nokian renkaiden Nordman. Nämä ovat vaihtoehto hintatietoiselle asiakkaalle. Tunnetuilla valmistajilla on myös lukuisia halparengasmerkkejä, esimerkiksi Bridgestonen Dayton, Continentalin Matador, Goodyearin Sava ja Michelinin Kormoran. Edullisissa renkaissa laatuerot ovat suurimmat: TM-talvirengastestissä (17/2017) esimerkiksi Puolassa valmistettu Sava yllätti hyvällä tuloksellaan, mutta muutama halpamerkki jäi häntäpäähän ja sai vain yhden suositustähden tai jäi kokonaan ilman tähtiä. TM totesi talvirengastestinsä lopussa: "Vanhojen tuttujen rengasvalmistajien ja -merkkien johtoasema ei enää ole kirkossa kuulutettu. Haastajat alkavat vihdoin tulla rinnalle ja osa jo ohikin." Renkaan tehtävä on pitää auto tiellä Renkaiden ensisijainen ja tärkein tehtävä on pitää auto turvallisesti tiellä. Mitä parempi pito, sitä parempi hallittavuus äkillisessä väistötilanteessa ja lyhyempi jarrutusmatka. Auton kiihdytysvoima, kaarreominaisuudet (sivuttaispito) ja jarrutusvoimat välittyvät tiehen neljän kämmenen kokoisen rengaspinnan kautta. Kuivalla kelillä normaaliajossa halparenkaidenkin ajettuvuus ja mukavuus voi olla kohtalaisen hyvä, mikä voi harhauttaa. Vaikeissa keliolosuhteissa tilanne on toinen, sillä renkaiden laatuerot korostuvat hankalalla kelillä, kuten märällä tienpinnalla, kovassa sateessa vesiliirto-olosuhteissa uraisilla teillä sekä talvirengaskaudella talven jäisillä ja lumisilla teillä Vaikealla kelillä premium-renkaan ominaisuudet voivat pysäyttää auton juuri ne kriittiset metrit lyhemmällä matkalla ja auttaa välttämään onnettomuuden. Tällöin voi kiittää itseään, että käytti sen ylimääräisen satasen rengasliikkeessä. Teksti: Timo Turkula Kuva: Shutterstock Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta