3.9.2017 Liikenne Jaakonmerestä testiympäristö – Itseohjautuvien laivojen kokeilu vauhtiin Suomessa Pakkanen, aurinko ja suolainen meri ovat otollinen yhdistelmä sakean merisumun synnylle. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Länsirannikolle avattavalla testialueella testataan itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Eurajoen kunnan edustalla tehdään pian meriliikenteen kannalta merkittävää tutkimustyötä. Jaakonmereksi ristityllä merialueella testataan itseohjautuvaa meriliikennettä. Kyseessä on maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Maailman ensimmäinen kaikille toimijoille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi. – One Sea on malliesimerkki edistyksellisestä yritysten ja julkisen sektorin yhteistyöstä. Huippuyritysten ja tutkijoiden ekosysteemi luo globaaleja läpimurtoinnovaatioita. Juuri tätä EU-komissio on suositellut niin Suomelle kuin koko Euroopallekin: Yritysvetoista, mahdollisimman avointa innovaatioekosysteemiä, joka luo Suomelle innovaatioiden lisäksi uutta kansainvälistä vetovoimaa, investointeja ja niiden mukana kasvua ja työpaikkoja. Jaakonmeri luo Suomeen hyvinvointia, kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luvat kuntoon ja testaamaan DIMECC pyytää halukkailta testaajilta tarvittavat tiedot ja auttaa muun muassa tarvittavan dokumentaation suunnittelussa. Kun luvat ja sopimukset ovat kunnossa, testit voivat alkaa. Yksittäiset testit voivat kestää yhdestä kuuteen viikkoon. – Kuka tahansa, vaikka startup tai jopa yksittäinen ihminen voi asiallisella hakemuksella päästä testaamaan ideansa tai teknologiansa toimivuutta. Kaikille avoin testialue on ainutlaatuinen koko maailmassa. Perinteinen Public Private Partnership PPP-malli saa mukaan neljännen P:n eli People, ihmiset. Tämä suomalaisen teollisuuden ideoima P4.0-malli on tulevaisuutta”, toteaa Kulmala. – Jaakonmeri on pisimmillään lähes 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä. Olemme halunneet kunnioittaa edesmennyttä tohtori Jaakko Talvitietä tämän merkittävän tutkimusalueen nimessä, ilman Jaakkoa emme olisi tässä tärkeässä työssä näin edenneet, kertoo DIMECCin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola. Suomesta edelläkävijä Jaakonmeri on avointa merialuetta ja tarjoaa mahdollisuudet testaukseen myös talvella jääolosuhteissa. Aluetta hallinnoiva DIMECC tarjoaa testialueelle erinomaisiksi arvioidut yhteydet datankulkua ja keräystä varten yhteistyökumppaniensa kanssa. Yhteyspalveluja tullaan kehittämään edelleen ja tulevaisuudessa on tarkoitus tarjota myös virtuaalisen ja muunnellun todellisuuden palveluja. DIMECC kertoo jo käyneensä neuvotteluja ensimmäisistä testeistä, mutta tarkempia tietoja ei vielä kerrota. Testien odotetaan kuitenkin käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaamisen kerrotaan olevan mahdollista tänä syksynä. Suomen hallituksen kannustama digitaalisen tulevaisuuden kehittäminen antoi vetoapua ainutlaatuisen testialueen perustamiselle. – Digitalisaation edistäminen sekä automaation ja tiedon laaja hyödyntäminen ovat hallituksen kärkihankkeiden ajureita. Merenkulussa näiden avulla voidaan merkittävästi parantaa turvallisuutta, vähentää päästöjä ja parantaa tuottavuutta. Suomella on erityisiä vahvuuksia ja etuja ryhtyä meriliikenteen ja siihen liittyvän meriteollisuuden automaation ja tiedon edelläkävijämaaksi, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Laajamittainen testaaminen välttämätöntä Hallitus on jo investoinut älyväyliin. Niistä lähin sijaitsee uuden testialueen tuntumassa, Raumalle johtavalla väylällä. Laajamittainen testaaminen on edellytys turvalliselle ja onnistuneelle itseohjautuvalle liikenteelle. Testialueen avaaminen kaikille meriliikenteen toimijoille nopeuttaa DIMECC:n mukaan itseohjautuvan liikenteen syntymistä globaalisti ja mahdollistaa sen taloudellisen potentiaalin todentamisen. Vuonna 2016 perustettu One Sea -ekosysteemi edustaa yhteistyötä, jossa toimialojensa globaalit johtajat edistävät yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Perustajakumppanit ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto sekä Wärtsilä. Meriteollisuus Ry on tukenut työtä ja TEKES on investoinut ekosysteemiin. One Sea yhteistyötä johtaa DIMECC. Lähde: DIMECC Kuvitus: Antti Hentinen/Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku