16.12.2018

Ilmastoraportti pakottaa pohtimaan: ostaisinko sähköauton vuonna 2025 vai 2030?

Nissan Leaf
Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti.

Matka kohti hiiletöntä liikennettä vaatii sähköautojen rivakkaa yleistymistä. Mutta onko täyssähköauto aito vaihtoehto polttomoottoriautolle jo alle 10 vuoden kuluttua?

Suomen tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Siihen yltäminen on työn takana ja vaatinee monenlaisia kipeitäkin päätöksiä ja liikkumistapojen muutoksia.

Niitä esiteltiin liikenne- ja viestintäministeriön ohjaaman työryhmän ilmastoraportissa, jonka toimenpidesuosituksissa keskiössä on sähköautojen määrän kasvattaminen polttomoottoriautojen kustannuksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

670 000 sähköautoa vuonna 2030

Tavoitteiden mukaan Suomessa olisi 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin kaksi miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.

Sähköautoistumista tavoitellaan, mutta huimiin tavoitteisiin on vielä matkaa. Suomen teillä liikkuu tätä nykyä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista vain noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Esimerkiksi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on huomauttanut, että sähköautotavoitteet tuntuvat nykytilannetta vasten ajateltuna mahdottomilta saavuttaa.

Onko vuosi 2025 taitekohta?

Mutta milloin olisi oikea aika vaihtaa sähköautoon? Milloin niiden kyvyt ja eritoten hinnat ovat sillä tasolla, että ne ovat aito vaihtoehto ihan tavalliselle suomalaiselle autoilijalle, joka miettii oman polttomoottoriautonsa vaihtamista uuteen ja ajossa päästöttömään sähköautoon?

Ilmastoraportin julkistustilaisuudessa esiintynyt työryhmän sihteeri eli liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen piti raporttia paitsi vaativana myös hyödyllisenä ja asioita selkeyttävänä ponnistuksena.

Jääskeläinen kertoi työryhmässä päädytyn arvioon siitä, milloin sähköauto nousee vaihtoehdoksi.

– Olemme arvioineet, että vuoden 2025 tienoilla uusien sähköautojen hinta laskee tavallisten uusien polttomoottoriautojen hintojen tasolle, jonka jälkeen sähköautojen osuus lähtee selvästi ripeämpään kasvuun.

Nähtäväksi jää.

sähköauton palo

Taustalla VTT:n laskelmat

Työryhmä on käyttänyt arvioidensa pohjana VTT:n johtavan asiantuntija Juhani Laurikon tekemiä laskelmia. Näissä laskelmissa on arvioitu mikä osuus uusien henkilöautojen myynnistä tulee olemaan sähköautoilla.

Laskelmien mukaan sähköautojen osuus kasvaa aiempaa rivakammin vuodesta 2024 alkaen, siten, että vuonna 2025 myynnin osuus olisi liki 20 prosenttia.

Sähköautojen myynti kasvaisi tästä eteenpäin siten, että jo vuonna 2026 osuus olisi yli neljänneksen ja jo vuonna 2027 yli kolmanneksen uusien henkilöautojen myynnistä.

Vastaavasti vuonna 2030 jo yli puolet (55 %) Suomessa myytävistä uusista autoista olisi täyssähköautoja. Vuonna 2030 joka viides uutena ostettu auto olisi bensiiniauto, ladattavia hybridien osuus myynnistä olisi 15 prosenttia ja kaasuautojen 10 prosenttia.

Ja kun ollaan vuodessa 2040 Suomen autokannasta 90 prosenttia olisi täyssähköautoja, loput 10 kaasuautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hankintatukiin 32–56 miljoonaa euroa – vuosittain

Jos ei ole ilmaisia lounaita, niin ei ole kansalaisille ilmaisia hankintatukiakaan. Valtiovallan suomat tukisummat tulevat perityiksi takaisin verotuksen kautta.

Raportissa suositellaan, että uusien ajossa nollapäästöisten henkilöautojen hankinnan tukemista jatketaan myöntämällä ostajille hankintatukea vuoteen 2025 saakka. On perusteltua arvioida, että sähköautojen merkittävä hankintatuki tulee meille veronmaksajille kalliiksi.

Raporttikin arvioi, että täyssähköautojen tukitarve olisi vuosittain 32–56 miljoonaa euroa, vuosina 2019–2025 yhteensä siis 338,85 miljoonaa euroa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat