16.12.2018 Liikenne Ilmastoraportti pakottaa pohtimaan: ostaisinko sähköauton vuonna 2025 vai 2030? Latausportit löytyvät yhä auton keulasta. Vaihtovirtalataksen liitin on vaihtunut vanhasta Type 1 -liittimestä vakiintuneeksi Type 2:ksi. Rinnalla on CHAdeMO-pikalatausportti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matka kohti hiiletöntä liikennettä vaatii sähköautojen rivakkaa yleistymistä. Mutta onko täyssähköauto aito vaihtoehto polttomoottoriautolle jo alle 10 vuoden kuluttua? Suomen tavoitteena on päästötön liikenne vuoteen 2045 mennessä. Siihen yltäminen on työn takana ja vaatinee monenlaisia kipeitäkin päätöksiä ja liikkumistapojen muutoksia. Niitä esiteltiin liikenne- ja viestintäministeriön ohjaaman työryhmän ilmastoraportissa, jonka toimenpidesuosituksissa keskiössä on sähköautojen määrän kasvattaminen polttomoottoriautojen kustannuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 670 000 sähköautoa vuonna 2030 Tavoitteiden mukaan Suomessa olisi 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin kaksi miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. Sähköautoistumista tavoitellaan, mutta huimiin tavoitteisiin on vielä matkaa. Suomen teillä liikkuu tätä nykyä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista vain noin 13 000 on täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Esimerkiksi Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on huomauttanut, että sähköautotavoitteet tuntuvat nykytilannetta vasten ajateltuna mahdottomilta saavuttaa. Onko vuosi 2025 taitekohta? Mutta milloin olisi oikea aika vaihtaa sähköautoon? Milloin niiden kyvyt ja eritoten hinnat ovat sillä tasolla, että ne ovat aito vaihtoehto ihan tavalliselle suomalaiselle autoilijalle, joka miettii oman polttomoottoriautonsa vaihtamista uuteen ja ajossa päästöttömään sähköautoon? Ilmastoraportin julkistustilaisuudessa esiintynyt työryhmän sihteeri eli liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläinen piti raporttia paitsi vaativana myös hyödyllisenä ja asioita selkeyttävänä ponnistuksena. Jääskeläinen kertoi työryhmässä päädytyn arvioon siitä, milloin sähköauto nousee vaihtoehdoksi. – Olemme arvioineet, että vuoden 2025 tienoilla uusien sähköautojen hinta laskee tavallisten uusien polttomoottoriautojen hintojen tasolle, jonka jälkeen sähköautojen osuus lähtee selvästi ripeämpään kasvuun. Nähtäväksi jää. Taustalla VTT:n laskelmat Työryhmä on käyttänyt arvioidensa pohjana VTT:n johtavan asiantuntija Juhani Laurikon tekemiä laskelmia. Näissä laskelmissa on arvioitu mikä osuus uusien henkilöautojen myynnistä tulee olemaan sähköautoilla. Laskelmien mukaan sähköautojen osuus kasvaa aiempaa rivakammin vuodesta 2024 alkaen, siten, että vuonna 2025 myynnin osuus olisi liki 20 prosenttia. Sähköautojen myynti kasvaisi tästä eteenpäin siten, että jo vuonna 2026 osuus olisi yli neljänneksen ja jo vuonna 2027 yli kolmanneksen uusien henkilöautojen myynnistä. Vastaavasti vuonna 2030 jo yli puolet (55 %) Suomessa myytävistä uusista autoista olisi täyssähköautoja. Vuonna 2030 joka viides uutena ostettu auto olisi bensiiniauto, ladattavia hybridien osuus myynnistä olisi 15 prosenttia ja kaasuautojen 10 prosenttia. Ja kun ollaan vuodessa 2040 Suomen autokannasta 90 prosenttia olisi täyssähköautoja, loput 10 kaasuautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hankintatukiin 32–56 miljoonaa euroa – vuosittain Jos ei ole ilmaisia lounaita, niin ei ole kansalaisille ilmaisia hankintatukiakaan. Valtiovallan suomat tukisummat tulevat perityiksi takaisin verotuksen kautta. Raportissa suositellaan, että uusien ajossa nollapäästöisten henkilöautojen hankinnan tukemista jatketaan myöntämällä ostajille hankintatukea vuoteen 2025 saakka. On perusteltua arvioida, että sähköautojen merkittävä hankintatuki tulee meille veronmaksajille kalliiksi. Raporttikin arvioi, että täyssähköautojen tukitarve olisi vuosittain 32–56 miljoonaa euroa, vuosina 2019–2025 yhteensä siis 338,85 miljoonaa euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku