14.10.2017 Liikenne Hollannin Houten – Maailman paras pyöräilykaupunki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkupyörä on paras ja nopein kulkuneuvo 50 000 asukkaan kaupungissa Hollannissa. Autolla sinne eksyy. Houten on kaupunki Hollannissa, noin tunnin ajomatkan päässä Amsterdamista. Houtenin tarina rautatien halkomasta pikkukylästä 50 000 asukkaan kaupungiksi on vertaansa vailla. Kaupunkisuunnittelija André Botermans nimittää kotikaupunkiaan maailman parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Väite ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä kaupunki on rakentunut aina 1960-luvulta asti pyöräilyn ja viheralueiden ehdolla. Kaupungin laajeneminen on ollut suunnitelmallista ja suunnitelmasta on myös pidetty kiinni kaupungin kasvaessa. 4000 polkupyörän parkkipaikka. Liityntäpysäköintipaikka Houtenissa, Hollannissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi keskusta ja kehätie Lähtölaukaus Houtenin pyöräilykaupunkiluonteen kehittymiselle oli päätös vanhan keskustan kohtalosta. Kun paine kasvattaa Houten 3 000 kylästä isoksi kaupungiksi vahvistui, Houtenissa tehtiin merkittävä päätös: vanha keskusta jätetään ennalleen, uusi keskusta rakennetaan uuteen paikkaan rautatien varteen. Tästä eteenpäin kaupunkia rakennettiin järjestelmällisesti niin, että asuinalueet on erotettu toisistaan. Asuinalueiden ulkoreunalla koko Houtenin kaupunkia ympäröi neljän kilometrin pituinen kehätie. Autoilla pitää aina mennä kehätien kautta, kun haluaa siirtyä asuinalueelta toiselle. Pyörällä pääsee suoraan. Esimerkiksi matka miltä tahansa asuinalueelta kaupungintalolle kestää enintään 15 minuuttia. Pyöräilijän ehdoilla Pyörätiet kulkevat viherkaistoja myöten asuinalueelta toiselle. Ne ovat 2,5 metrin levyisiä, pääasiassa punaisella asfaltilla päällystettyjä väyliä. Väylistä on oma karttansa ja ne on merkitty värein ja numeroin. Samat merkit löytyvät reittien varrelta, joten suunnistaminen on helppoa. Maksiminopeus näillä väylillä on 30 km/h – myös pyöräilijöille. Huomionarvoista on, että Houtenissa auto on se joka väistää. Alueella on käytössä omat liikennemerkkinsäkin, jotka muistuttavat tästä. Keskustaan ei sallita ajoneuvoliikennettä, mutta tavaraliikenteen ajoneuvoilla on omat aikansa, jolloin ne voivat liikkua kaupungissa ja asukkaat voivat ajaa autoillaan kotiin pyöräväyliä pitkin, mutta etuajo-oikeus on pyöräilijöillä. André Botermansin mukaan järjestely toimii hyvin. Hänen mukaansa jo noin kuusivuotiaat menevät pyörällä kouluun. Päiväkoti-ikäisille on kimppakyytejä pienillä sähköajoneuvoilla. Päiväkodin edustalle ei täällä sallita vanhempien autorallia aamuin illoin, vaan lapset tulevat päivähoitoon ja lähtevät kotiin yhteisillä kuljetuksilla. Samoilla ajoneuvoilla tarjotaan tarvittaessa kyytejä myös iäkkäille. Työmatkaliikenne suuntautuu asuinalueilta kehätielle. Kaksi kolmasosaa asukkaista lähtee joka aamu töihin 30-50 km päähän. Valtaosa autolla. Junalla näistä työmatkoista taittuu noin 10 prosenttia, pyörällä 5 prosenttia. Polkupyörän ylivoimaa kuvaa hyvin Houtenin ulkopuolella asuvan kaupungin virkamiehen kommentti: autolla täällä eksyy. Epätodellinen tunnelma Pyöräretki Houtenin väylillä on erikoinen. Tuntuu kuin olisi jossain ulkopuolisessa maailmassa. Tai isossa liikennepuistossa. Kaupungin syke puuttuu. Vierailijan on jalankulkijana vaikea tottua äänettömästi ja vauhdikkaasti ohi vilahteleviin pyöriin ja skoottereihin. Ainoa ohje, minkä yritän painaa mieleen on, että kulje vaan määrätietoisesti sinne minne olet menossa – älä ota sivuaskelia. Sen sivuaskeleen myötä saatat nimittäin jäädä ohi vilahtavan pyörän alle. Kaikkeen tottuu ja kaupunkilaiset itse näyttävät selviytyvän tilanteesta kuin tilanteesta vaivattomasti. Houten todistaa ainakin sen, että kaupunki voidaan rakentaa minkä tahansa liikkumisvision ympärille, kunhan ollaan valmiita tekemään valintoja. Vanhasta keskustasta luopuminen ja kokonaan uuden keskustan rakentaminen oli Houtenin strategia. Vastaavalla strategialla voitaisiin rakentaa vaikkapa maailman paras autonomisen autoilun kaupunki. Kuka ehtii ensin? Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?