17.9.2017 Liikenne Hirven kohtaaminen liikenteessä pelottaa – yli kolmannes joutunut väistämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista yli kolmannes on joutunut jarruttamaan tai tekemään väistöliikkeen hirven tai peuran takia. Liikenneturvan kyselyvastausten perusteella hirven kohtaamista pelätään. Syksyllä vilkastuva hirvisesonki edellyttää kuljettajilta valppautta. Hirvieläinten liikehdintään vaikuttavat sekä kiima-aika että vaelluskausi. Osaltaan sarvipäitä liikuttaa myös hirvestyskausi, joka tänä vuonna alkaa suuressa osassa maata lokakuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutkittua tietoa Liikenneturvan viime talvena teettämä kyselytutkimus* kertoo, että hirvieläimen kohtaaminen tien päällä on monelle kuljettajalle tuttua. Yli kolmannes (35 %) vastanneista kuljettajista kertoo joutuneensa jarruttamaan tai tekemään väistöliikkeen peuran tai hirven takia viimeisen kolmen vuoden aikana. – Hirven tai peuran kohtaamista ei voi ennustaa, mutta kuljettaja voi varautua omalla toiminnallaan ja seuraamalla liikennemerkkejä. Ajallisesti hirvionnettomuuksia sattuu eniten ennen ja jälkeen auringonlaskun, mutta hirvet liikkuvat paljon myös aamuhämärässä. Hämärän hetkinä onkin syytä olla erityisen valppaana, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara. Suomi on hirvien valtakuntaa Hirvionnettomuuksia tapahtuu koko maassa, varsinkin vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä. Onnettomuuksien määrä on kuitenkin laskenut alle puoleen vuosituhannen alun huippuluvuista. Kruunupään kohtaaminen aiheuttaa myös jännitystä. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista peräti 45 prosenttia kertoo pelkäävänsä liikenteessä hirviä. Paras tapa vähentää hirvionnettomuuden riskiä on tiedostaa vaaranpaikat ja ottaa ne huomioon ajotavassa ja -nopeudessa. Hirvet kulkevat usein samoja polkuja, ja hirvivaroitusmerkki kertoo näistä tiedetyistä vaelluspaikoista. Sekä varoitusmerkin alueella että hirviaitojen päättyessä on syytä katsella tienvierustoja ja ajovalojen ulkoreunoja sillä silmällä. Suuri mutta vaikeasti havaittava – Hirvi on suurin nisäkkäämme ja koostaan huolimatta se maastoutuu hyvin. Nopeuden laskeminen on ainoa tapa pienentää törmäysriskiä ja hankkia pelivaraa, jos eläin ryskää tielle. Eritoten hämärässä tai huonolla kelillä alhaisempi ajonopeus ja valojen tehokas käyttö antavat lisäaikaa myös havainnointiin, Elovaara kiteyttää. Kohtaamistilanteessa on vauhtia vähennettävä välittömästi, vaikka sonni vain seisoskelisi siivosti. Hirvet voivat käyttäytyä arvaamattomasti ja puskea tielle ajoneuvosta piittaamatta. Sekä hirvet että peurat ovat myös laumaeläimiä ja yhden eläimen ylittäessä tien voi perästä pian paukata tielle monta lisää. Lähde: Liikenneturva Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen *Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy joulukuussa 2016. Kaikkiaan haastateltiin 1531 henkilöä, joista autoilijoita oli 81 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?