7.7.2017

Helsinki-Vantaan eteläsiipi avataan maanantaina – palvelee myös erityisryhmiä

Helsinki-Vantaan lentoaseman vuoteen 2020 ulottuva kehitysprojekti etenee: maanantaina 10. heinäkuuta otetaan käyttöön aseman uusi eteläsiipi, joka palvelee myös erityisryhmiin kuuluvia matkustajia.

Finavian tavoitteena on kasvattaa Helsinki-Vantaan lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä nykyisestä 17 miljoonasta 20 miljoonaan henkilöön vuoteen 2020 mennessä.

Kasvua haetaan erityisesti Euroopan ja Aasian välisestä vaihtoliikenteestä. Tämä vaatii lentoasematoiminnoille lisää tilaa, joten maanantaina avattavan eteläsiiven lisäksi rakenteilla on myös uusi länsisiipi. Sen arvioidaan valmistuvan vuonna 2019.

Helsinki-Vantaan lentoasema haluaa lisätä Euroopan ja Aasian välisen vaihtoliikenteen matkustajamääriä 17 miljoonasta 20 miljoonaan vuodessa.

Vuoteen 2020 kestävän kehitysprojektin kokonaisinvestointi on Finavian mukaan 900 miljoonaa euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyttää esteettömyysvaatimukset

Moottori kävi ennakkotutustumassa uuteen eteläsiipeen Finavian ensimmäistä kertaa järjestetyssä testipäivässä yhdessä 200 muun testaajan kanssa.

Arvioimme erityisesti lentoaseman esteettömyyttä: miten esimerkiksi pyörätuolilla liikkuva matkustaja pääsee lennolle sujuvasti ja turvallisesti.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle kokoontui torstaina 200 innokasta testimatkustajaa.

– Uusi eteläsiipi on rakennettu Suomen rakentamismääräyskokoelman mukaisesti, ja se täyttää normaalit esteettömyysvaatimukset, kommentoi vaihtoliikenneprojektin päällikkö Esa-Pekka Timonen Finavialta.

Esteetön ympäristö tai rakennus on fyysisten vammaisten ihmisten vaikuttamis- ja palvelujärjestön Invalidiliiton mukaan käyttäjille toimiva, turvallinen ja miellyttävä.

Esteettömän rakennuksen kaikkiin tiloihin ja kerrostasoihin on helppo päästä. Esteettömän ympäristön toiminnot ovat mahdollisimman helppokäyttöisiä ja loogisia. Esteettömyys on paitsi liikkumisen esteettömyyttä, myös näkemisen, kuulemisen, kommunikaation ja sähköisen viestinnän esteettömyyttä.

Yksi testiryhmistä keskittyi erityisesti eteläsiiven esteettömyyden arviointiin.

Vain pieniä puutteita

Pikatutustumisen perusteella eteläsiipi vaikutti liikkumisen suhteen erittäin hyvältä. Pienet puutteet, kuten inva-WC:n hälytysnarun korkeus ja puuttuva merkki ovesta, luvattiin korjata ennen avajaispäivää.

Muut testiseurueen jäsenet jäivät kaipaamaan kuulovammaisille tarkoitettuja induktiosilmukoita ja avustaja- tai opaskoiran ulkoilutilaa.

Ryhmämme ehti kuitenkin ajoissa järjestelmien testausta varten luodulle lennolle AY9655 Amsterdamiin. Kiitosta keräsivät myös näyttötaulun arvio kävelymatkasta portille sekä selkeät kuulutukset.

Oikeasti emme sentään päässeet pikamatkalle Amsterdamiin, mutta kylläkin kiertoajelulle lentoaseman asematasolle pyörätuolimatkustajien kuljettamiseen soveltuvalla, eri korkeuksille säätyvällä erityisajoneuvolla.

Näimme lähietäisyydeltä paikan, missä Pasi Nurminen heitti klassikoksi muodostuneen ilmaveivinsä ja kuulimme tarinan henkilökuntaa iloisesti tervehtineestä John Travoltasta.

Tiesitkö muuten, että lentoasemalla ei sovelleta tieliikennelakia? Asematasolla liikkumiseen vaaditaan oma lentoaseman ajokortti.

EU turvaa, Trafi valvoo

Erityisryhmiin kuuluvien matkustajien oikeudet ja syrjimättömyys lentoliikenteessä on turvattu EU:n asetuksella 1107/2006. Suomessa näitä oikeuksia valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Erityistä tukea tarvitseville matkustajille tulee taata esteetön pääsy lennolle, mikäli se on turvallisuus huomioon ottaen mahdollista.

Matkustusoikeus voidaan evätä lipun ostaneelta matkustajalta (jolloin on syntynyt juridisesti pätevä kuljetussopimus) vain silloin, jos se on välttämätöntä sovellettavien kansainvälisten, yhteisön tai kansallisten säädösten tai lentoliikenteen toimintaluvan myöntäneen viranomaisen turvallisuusvaatimusten noudattamiseksi.

Trafi valvoo Suomessa erityisryhmiin kuuluvien matkustajien oikeuksien toteutumista.

Evääminen on mahdollista myös silloin, jos lentokoneen tai sen ovien koko tekee koneeseen nousun tai sillä matkustamisen mahdottomaksi.

Erityisryhmään kuuluvalle matkustajalle tulee järjestää avustamispalvelu lentoasemalla ilman lisämaksua tai lääkärintodistusta. Heinäkuussa 2008 avustamispalvelun järjestämisvastuu siirtyi lentoyhtiöiltä lentoasemille. Helsinki-Vantaan lentoasemalla avustamispalvelusta on tehty alihankintasopimus Lassila & Tikanojan kanssa.

Palvelun rahoitus kerätään lisäämällä jokaisen lentolipun hintaan 21 senttiä. Keskimäärin Euroopassa tämä lisäys on 50 senttiä. Vastaava osa lentolipun hinnasta turvatarkastuksen rahoittamiseksi Suomessa on 3,21 euroa lentolippua kohden. Avustamispalveluun kerätty rahasumma ei saa tuottaa voittoa lentoasemalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oma turvatarkastuslinja

Finavian mukaan puolet avustamispalvelua tarvitsevista matkustajista tilaa sen suositusten mukaisesti viimeistään 48 tuntia ennen lentoa. Avustamispalvelua on saatavilla mahdollisuuksien mukaan myös spontaanisti saapuville matkustajille.

Kun harkitsee avustamispalvelun tarvetta, kannattaa huomioida koneeseen siirtymisen lisäksi se, että sähköpyörätuoli vaihdetaan lentoaseman manuaalituoliin jo lähtöselvityksessä. Omalla manuaalituolilla voi mennä portille asti.

Erityistarpeinen matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta kaksi liikkumisen apuvälinettä sekä muut tarvittavat lääkkeet ja tarvikkeet. Happilaitteesta ja työkoirasta tulee ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle.

Pyörätuolilla liikkuvan matkustajan turvatarkastus tehdään omalla linjalla, eikä hän myöskään mahdu käyttämään automaattista biometrisen passin tarkastusta.

Teksti: Heidi Sipilä Kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat