22.11.2016 Liikenne Helsinki kokeilee: joukkoliikenne, taksit ja vuokra-autot käyttöön 249 euron kuukausihinnalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinteään kuukausihintaan perustuva uutuuspalvelu tuo käyttäjän ulottuville joukkoliikenteen, taksit ja vuokra-autot. Helsingin seudun liikenteen hallitus kertoi viime viikolla hyväksyneensä sopimusmallin, jolla HSL ja MaaS (Mobility as a Service, liikkuminen palveluna) -toimijat voivat sopia yhteistyöstä. Sopimuksella HSL ja matkaketjua tarjoavat yritykset sopivat ehdoista, joilla HSL:n joukkoliikennettä voidaan tarjota osana matkaketjuyrityksen palvelua. Ensimmäisenä uutta sopimusmalli hyödyntää Suomalainen kasvuyritys MaaS Global, joka kertoo allekirjoittaneensa yhteistyösopimuksen HSL:n kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 249 eurolla koko kattaus MaaS Globalin mukaan Whim-liikkumissovelluksella voi nyt käyttää niin joukkoliikennettä kuin taksia ja vuokra-autoja 249 euron kiinteään kuukausihintaan. Aivan vapaasti kulkuvälinettä ei voi kokeilussakaan valita. Pääpaino on ymmärrettävästi joukkoliikenteessä, mutta toistaiseksi kerrotun mukaan kokonaisuuteen kuuluu mahdollisuus muutamaan taksikyytiin ja vuokra-autoilusiirtymään kuukaudessa. Eli kuukausimaksua vastaan ei voi turvautua pelkästään taksikyytiin, ellei kulkemistarve ole varsin rajallinen. Lokakuussa Helsingin seudulla julkaistu Whim on yrityksen mukaan saatavilla vielä vain rajoitetulle testiryhmälle, sillä palveluun tuodaan loppuvuoden aikana useita uusia ominaisuuksia. Loppuvuodesta kuukausitilauksen rinnalle tulee muun muassa pay as you go -malli, jolla Whimiä pääsee kokeilemaan myös sitoumuksetta. – HSL:n ja MaaS Globalin välille on solmittu HSL:n ensimmäinen pilottisopimus matkaketjuyhteistyöstä kaupallisen toimijan kanssa. Seuraamme mielenkiinnolla sitä, millaisia asiakkaita uudet liikkumisen palvelupaketit houkuttelevat, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. Tähtäimessä autoilijat – Toivottavasti uudet palvelut tavoittavat erityisesti niitä autoilijoita, joita pelkkä joukkoliikenne ei ole onnistunut houkuttelemaan pois ratin takaa. Kokemusten pohjalta tulemme mahdollisesti laajentamaan matkaketjuyhteistyötä myös muiden liikkumispalveluita tarjoavien yritysten kanssa, Rihtniemi arvioi. MaaS-konseptin ääneen lausuttu perusajatus on, että kaiken päivittäiseen liikkumiseen tarvittavan saa helposti yhdestä paikasta. – Tavoitteemme on toteuttaa ihmisten unelma vapaasta liikkumisesta, MaaS Global Oy:n toimitusjohtaja Sampo Hietanen sanoo. Vastaavaa kokeilua ei ole vielä toteutettu muualla maailmassa. Avauksen uskotaan herättävän mielenkiintoa myös kansainvälisesti. – HSL:n ennakkoluuloton avaus vahvistaa Helsingin ja Suomen asemaa liikkumispalvelujen edelläkävijänä. HSL toimii esimerkkinä kansainvälisille liikennetoimijoille. Yhteisenä tavoitteenamme on tarjota nykyisille autonomistajille uusia vaihtoehtoja, joiden avulla joukkoliikennettä ja erilaisia autopalveluita voi yhdistellä käyttäjän omien tarpeiden mukaan, Hietanen kuvailee. MaaS Global ja Whim ovat saaneet siivun kansainvälistä huomiota jo ennen tuoreinta sopimusta. Mediahuomion lisäksi taskussa on Smart City -palkinnot Suomesta ja Ruotsista. Whimin kaltaista kuukausimalliin perustuvaa liikkumispalvelua ei toistaiseksi ole tarjolla muualla. Älypuhelimella liikkeelle HSL kertoo, että yhteistyöhankkeissa HSL-alueen matkalippuna käytetään matkakortin sijaan älypuhelimeen ladattavaa HSL:n mobiilikertalippua. Liikkumista palveluna tarjoava yritys tekee HSL:n kanssa sopimuksen, jossa mobiililipun voi ostaa HSL:n matkustusalueille matkaketjuyrityksen kautta. – Sopimuksen solmimalla yritys voi integroida mobiililippumme omaan sovellukseensa. HSL tarjoaa myös avoimien rajapintojen kautta maksutta kaikkien toimijoiden käyttöön joukkoliikenteen suunnitellut ja reaaliaikaiset aikataulu- ja reittitiedot sekä häiriöinformaation, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. MaaS-ajattelun (Mobility as a Service) perustana on erilaisten matkojen ja kulkumuotojen yhdistely palveluntarjoajasta riippumatta. Digitaalisuus on palvelun ydin ja palvelusta maksetaan yhdellä sovelluksella. Eduskunnassa käsiteltävänä oleva liikennelakien kokonaisuudistus Liikennekaari mahdollistaa matkojen yhdistelyn uudella tavalla. Lakiuudistuksessa esitetään myös liikennepalvelujen tarjoajalle velvoitetta avata tiedot avoimeen rajapintaan. – HSL:ssä olemme jo avanneet datat ja rajapinnat kaikkien käyttöön. Ensi kevään aikana tarkastelemme vielä perinpohjaisesti HSL:n roolia muuttuvissa liikennepalveluissa, Rihtniemi sanoo. Lähteet: HSL, Maas Global Kuvitus: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku