24.5.2019

Hallitusta muodostavat puolueet romutuspalkkioiden kannalla

romutuspalkkio

Moottorin vaalikyselyn perusteella kaikki hallitusohjelmaa paraikaa tekevät puolueet kannattavat vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilun jatkamista.

Demarien ja puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla Helsingin Säätytalolla käytävät hallitusohjelmakeskustelut ovat käynnissä. Näissä päätöspöydissä tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat suomalaisten autoiluun.

Puolueiden välillä neuvotellaan hallitusohjelman sisällöstä, joka monin tavoin linjaa tulevaa liikennepolitiikkaa. Yksi aihe on Suomen iäkkään autokannan nuorentaminen ja siihen kehitetty vanhojen autojen romutuskampanja.

Moottorin teki eduskuntavaalien alla vaalikyselyn, joka julkaistiin Moottoreissa 3 ja 4/2019 sekä näillä nettisivuilla. 

Jos hallitusohjelman laatimiseen osallistuvien puolueiden vaalikyselyssä antamiin vastauksiin on uskominen, voi vanhojen autojen romutuskampanja hyvinkin saada jatkoa eli rahoitusta valtion kirstusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kannatus yksituumaista

Sdp:n lisäksi hallitusneuvotteluihin osallistuvat keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja Rkp. Jokainen näistä puolueista kannatti Moottorin vaalikyselyssä romutuskampanjan jatkamista, ilman reunaehtoja. Kokonaan toinen asia on, minkälaista summaa valtion budjetista mahdolliselle kampanjan jatkolle osoitetaan eli kuinka mittavasta tukitoimesta on kyse.

Viime vuonna romutuspalkkiokokeilu järjestettiin toisen kerran. Romutuspalkkio myönnettiin uuden vähäpäästöisen auton hankintaan.

Päästötavoitteet vaativat uusiutumista

Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.

Autoala on ollut huolissaan, sillä sen mukaan ilman autokannan uusiutumisen nopeuttamista ei näihin tiukkoihin päästötavoitteisiin ylletä.

Autotuojat ja -teollisuus ry on nostanut esiin, että autokannan ikääntyminen näyttää vain jatkuvan. Suomen teillä liikkuvan henkilöautokannan ikä kasvoi viime vuonna 12,1 vuoteen.

Alan mukaan autokannan nuorentumiseen tarvittaisiin noin 150 000 uuden auton vuotuista myyntiä eikä tähän ole ylletty.

Vilkas romutusvuosi 2018

Vuonna 2018 Suomessa romutettiin noin 22 prosenttia enemmän autoja kuin vuotta aiemmin. Romutettujen autojen määrä nousi viime vuonna 22 000 autoyksilöllä edellisvuoteen verrattuna, tästä määrästä liki kolmasosa tuli romutuspalkkiokokeilun kautta.

Suomen autokannan ikääntyminen näkyy myös autojen romutusiässä. Autojen romutusikä on noussut Suomessa tasaista tahtia. Vuonna 2018 romutettujen autojen keski-ikä oli 20,6 vuotta, kun esimerkiksi vuonna 2000 romutusikä oli 18,0 vuotta.

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat