18.10.2018 Liikenne Hallituksen esitys: lisää biopolttoaineita liikenteeseen 2020-luvulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Biopolttoaineiden jakeluvelvoite kiristyisi tasaisesti tulevina vuosina. Suomen tiukkoihin ilmastotavoitteisiin yltäminen edellyttää kasvihuonepäästöjä vähentäviä ja kurissa pitäviä toimia. Tähän liittyy myös hallituksen torstainen esitys eduskunnalle biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen tiukentamisesta ja biopolttoöljyn käytön edistämistä sekä kivihiilen energiakäytöstä luopumisesta. – Ehdotukset tähtäävät kaikki samaan maaliin – entistä määrätietoisempaan ja nopeampaan toimintaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kivihiilen osalta haluamme olla sen käytöstä luopuvien maiden etujoukossa, koska se on merkittävä ilmastoteko, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoja ja muita toimia Biopolttoaineiden velvoitteet liittyvät vuoteen 2030 tähtäävien kansallisen energia- ja ilmastostrategian ja keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan. Kokonaisuuteen liittyy tavoite, että vuonna 2030 Suomen teillä liikkuisi 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa. EU on asettanut tieliikenteen polttoaineille 10 prosentin uusiutuvan energian tavoitteen vuodelle 2020. Suomi on asettanut EU:ta tiukemman kansallisen tavoitteen uusiutuvan energian osuudelle tieliikenteessä: 20 prosenttia vuonna 2020. Tavoitteeseen voidaan yltää kehittyneillä biopolttoaineilla. Asteittaista kiristystä Tuoreen esityksen mukaan biopolttoaineiden jakeluvelvoite kiristyisi tasaisesti 2020-luvulla. Liikenteessä käytettävien biopolttoaineiden jakeluvelvoite kasvaisi vuodesta 2021 lähtien 18 prosentista 30 prosenttiin vuonna 2029. Kehittyneiden biopolttoaineiden lisävelvoitetta tiukennetaan myös vuodesta 2021 alkaen niin, että se olisi 10 prosenttiyksikköä vuonna 2030. Jakeluvelvoitteen prosenttiosuus tarkoittaa biopolttoaineiden vähimmäisosuutta liikennepolttonesteiden jakelijan kulutukseen toimittamien moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisällön kokonaismäärästä. Esitykseen liittyy myös kevyt polttoöljy. Lämmitykseen, työkoneisiin ja kiinteästi asennettuihin moottoreihin tarkoitetusta kevyestä polttoöljystä olisi osa korvattava vuodesta 2021 alkaen biopolttoöljyllä. Litrahinta noussee Esityksen taustaksi on arvioitu, että jakeluvelvoitteen kiristys nostaisi vuonna 2030 biopolttoaineiden litrahintoja 7 senttiä tämän hetkisillä maailmanmarkkinahinnoilla laskettuna. Hinnannousun taustalla on, että biopolttoaineiden valmistus Suomessa vaatii tuontiraaka-aineita. Ministeri Tiilikaisen mukaan tiukentuvien velvoitteiden avulla kyetään päästövähenemien lisäksi kasvattamaan uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja vähentämään tuontiöljyn käyttöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästötöntä liikennettä 2045 Liikenne- ja viestintäministeriön linjaustenkin mukaan Suomi tavoittelee päästötöntä liikennettä vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteena on, että vuonna 2045 Suomen hiilipäästöt ilmakehään olisivat yhtä suuret kuin hiiltä ilmakehästä poistavat kasvillisuuden ja maaperän hiilinielut. Lähteet: Valtioneuvosto, työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- & biopoltoainela, liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku