2.3.2019 Liikenne Hahmotushaasteita liikenteessä – tässä etäisyysarviossa erehtyy joka kolmas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvavälien mahdollistamat reaktio- ja jarrutusajat ovat avainasemassa liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä. Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet petaavat yllätyksiä tielläliikkujille liukkaiden tienpintojen muodossa ympäri Suomen. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan on nyt erityisen tärkeää. Liikenneturvan mukaan taajama-ajossa suositeltu turvaväli on puolet ajonopeudesta metreinä, eli esimerkiksi 40km/h nopeudella turvavälin tulisi olla peräti 20 metriä. Maantienopeuksilla suositukseksi nousee Liikenneturvan mukaan ajonopeus metreinä, mikä tarkoittaa esimerkiksi 80km/h nopeudella 80 metriä. Edellä mainitut ohjeet on annettu normaaleihin ajo-olosuhteisiin. Liukkailla turvavälien tulisi olla entistä pidempiä. Autoklinikan teettämä kyselytutkimus paljastaa, että suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi autonmittaa ei riitä Taajama-ajossa 35 prosenttia vastanneista uskoo suosituksen olevan kahden auton mitta, eli alle kymmenen metriä, mikä on useimmilla ajonopeuksilla liian vähän. Vastapainoksi yhteensä 28 prosenttia arvioi turvavälin yläkanttiin, joko kaksin- tai nelinkertaiseksi suositukseen nähden. Maantieajon tapauksessa 26 prosenttia autoilijoista uskoo suositellun turvavälin olevan viiden auton mitta, eli vain noin 20 metriä, ja 11 prosenttia ehdottaa taajamasuosituksen pätevän myös maantieajossa. Noin neljännes autoilijoista taas kertoo, että suositeltu turvaväli maantiellä ajettaessa on kaksi kertaa ajonopeus metreinä. 27 prosenttia vastanneista tuntee todellisen turvavälisuosituksen taajamassa ja 29 prosenttia maantiellä. Molemmissa tapauksissa joka kymmenes myöntää, että ei tiedä suositeltua turvaväliä. – Riittävän turvavälin pitäminen voi olla haastavaa eritoten, jos liikennettä on paljon. Tarkkaavaisuus ja maltti kuitenkin kannattavat. Yllätyksiin varautumisen lisäksi riittävä turvaväli tekee itse ajosta huomattavasti helpompaa, kun edellä ajavan vauhtimuutoksiin ei tarvitse reagoida niin nopeasti, Autoklinikan asiantuntija Juha Heiskanen toteaa. Miten tulisi arvioida? Parhaasta tavasta arvioida turvaväliä ollaan montaa mieltä. Yli puolet suomalaisista autoilijoista arvioisi turvavälin silmämääräisesti joko metreinä tai auton mittoina. Neljälle prosentille vastanneista riittää, jos edellä ajavan takarenkaat näkyvät, ja seitsemän prosenttia myöntää, ettei tiedä parasta tapaa arvioida turvaväliä. Loput 34 prosenttia autoilijoista luottaa etäisyyden arviointiin ajosekunneissa jonkin kiintopisteen avulla, mikä on myös Liikenneturvan suosittelema menetelmä. – Turvavälin metrien arviointi ratin takaa on hyvin haastavaa, joten matkan kulkemisajan tarkistaminen sekunneissa vaikkapa valotolppaa kiintopisteenä käyttäen voi antaa hyvän käsityksen siitä, kuinka turvallisella etäisyydellä parhaillaan ajetaan. Esimerkiksi kahdeksankympin alueella maantieajossa suositeltu turvaväli kääntyy noin neljän sekunnin ajomatkaksi. Apua voi saada myös moderneista lisävarusteista, kuten adaptiivisesta vakionnopeussäätimestä, jossa kuljettaja voi itse määrittää halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon, Heiskanen vinkkaa. Lähde: Autoklinikka Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku