8.11.2017

Folksam: Talvivaatteet riski lapselle kolaritilanteessa

Ruuhka

Folksam suoritti kolaritestejä selvittääkseen talvivaatteissa turvaistuimessa menosuuntaan matkustavien 4–12 -vuotiaiden lasten turvallisuutta. Tulokset pistävät miettimään.

Talvikauden myötä paksut talvitakit löytävät tiensä vaatekaapin perältä takaisin päälle. Sama koskee tietenkin aikuisten lisäksi myös lapsia.

Folksamin mukaan nämä uudet kolaritestit osoittavat paksujen vaatteiden käyttämisen autossa voivan heikentää lasten turvallisuutta. Löysästi talvivaatteiden päälle kiinnitetty turvavyö johtaa suurempiin törmäysvoimiin.

– Jos vyö vedetään päällysvaatteiden päälle, vyö ei kolarin sattuessa saa kosketusta kehoon, mikä muuten saisi aikaan optimaalisen jarrutuksen. Yli neljävuotiaat lapset kiinnittävät yhä useammin itse vyönsä. Paras neuvoni vanhemmille on, että he jatkossakin tarkistavat, että vyö on kiinnitetty oikein. Todelliset tutkimukset näyttävät nimittäin, että lapset harvoin kiristävät vyötä tai pukevat sen ulkovaatteiden alle, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6-vuotiasta vastaava nukke

Kolaritesti suoritettiin 50 kilometrin tuntinopeudesta nukella, joka vastaa 6-vuotiasta lasta.

Folksam suoritti yhden referenssitestin ja kaksi testiä löysän turvavyön ja paksujen talvivaatteiden eri yhdistelmillä.

Ensimmäinen varsinainen testi tehtiin paksulla takilla jossa rintavyö asetettiin takin päälle ja vyötärövyö takin alle.

Toisessa testissä vyötärövyö vedettiin takin päälle ja poikittainen vyö kiristettiin. Vyön pituus valittiin perustuen lasten kanssa suoritettuihin tutkimuksiin, joissa lapset ovat itse kiinnittäneet omat vyönsä menosuunnassa olevissa istuimissa.

Lasten turvallisuus kiinnostaa

Kolaritestin tulosten perusteella löysempi vyö rinnan yli aiheuttaa korkeampia havaintoarvioita niskassa, rintakehässä ja päässä.

Folksam vertasi tuloksia referenssimittaukseen ja näistä laskettiin 14 % korkeampi niskavoima, 62% suurempi kiihtyvyys rintakehässä ja 26% korkeampi kiihtyvyys päässä. Etenkin niskaan ja päähän kohdistunut vahinkoriski on huolestuttava.

Toinen testi löysemmällä vyötärövyöllä aiheutti lisäksi aliliukuman. Tämä tarkoittaa, että nukke liukui vyön alta kolarin aikana.

– Vaikka harva lapsi vahingoittuu tai menehtyy teillä, on tärkeätä että jokaisesta toimenpiteestä joka voi suojata lasta tiedotetaan. Lasten turvallisuus autoissa kiinnostaa myös monia asiakkaita, ja siksi suoritamme näitä testejä, sanoo Ydenius.

Lähde: Folksam Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto

Autoliiton video-ohje sopivan turvakaukalon valintaan:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat