9.1.2018 Liikenne Finnair jälleen yksi turvallisimmista lentoyhtiöistä – kattava tutkimus paljastaa lentoyhtiöiden erot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvallisimmat lentoyhtiöt selviävät airlineratings.com -sivuston tutkimuksesta: 408 lentoyhtiöstä vain 159 on saanut parhaan arvosanan, joista 20 yhtiötä on ylitse muiden. Arvostettu ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama www.airlineratings.com -verkkosivusto on vertaillut 408 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta. Lentoyhtiöistä 159 on saanut täyden seitsemän tähden arvosanan, mutta 37 yhtiötä on saanut vain kolme tähteä tai vähemmän. Niitä yhtiöitä kannattaa välttää. Turvallisuuden lisäksi vertaillaan myös lentoyhtiöiden palvelutasoa, mille on oma, erillinen pisteytyksensä. Tuorein tulos on suomalaisittain mairitteleva: Finnair on taas kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin www.airlineratings.com -vertailuissa. Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: puhtaat paperit jo 54 vuotta. Ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 54 vuoteen. Viimeisin tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3 -mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. Laaja kaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto www.airlineratings.com on perustettu kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt viidennen kerran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 20 turvallisinta lentoyhtiötä Listauksen perusteella 20 turvallisinta lentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä ovat: Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Hawaiian Airlines, Japan Airlines, KLM, Lufthansa, Qantas, Royal Jordanian Airlines, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Swiss, Virgin Atlantic ja Virgin Australia. Edellisvuoden listalta ovat pudonneet pois amerikkalaisyhtiöt Delta ja United. Tilalle ovat nousseet Lähi-idän toimijat Emirates ja Royal Jordanian Airlines. AirlineRatings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua. – Qantas on ollut johtava lentoyhtiö lähes kaikkien oleellisten turvallisuusparannusten käyttöönotossa jo yli 60 vuotta. Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena. Mutta Qantas ei ole yksin. Kokeneilla lentoyhtiöillä kuten Hawaiian ja Finnair on myös täydelliset turvallisuustilastot suihkukone- ja potkuriturbiinikoneliikenteessä. Mukana myös halpalentoyhtiöt Verkkosivusto listasi myös kymmenen turvallisinta halpalentoyhtiötä aakkosjärjestyksessä: Aer Lingus, Flybe, Frontier, HK Express, Jetblue, Jetstar Australia, Thomas Cook, Virgin America, Vueling ja Westjet. Ainoa muutos edellisvuoteen on Frontierin nousu Jetstar Asian tilalle. Toisin kuin monet muut halpalentoyhtiöt, edellä mainitut ovat läpäisseet Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) IOSA-auditoinnin (IATA Operational Safety Audit), jossa tarkastetaan 1 067 kohtaa joka toinen vuosi. Edellä mainituilla yhtiöillä on myös erinomainen turvallisuustilasto. Eurooppalaiset suuret halpalentoyhtiöt Ryanair ja Norwegian eivät hyvästä turvallisuustilastosta huolimatta yllä kärkeen, koska niiltä siltä puuttuu edellä mainittu IOSA-auditointi. Easyjet poistettiin heidän omasta toivomuksestaan tilastosta. Easyjetillä on myös hyvä turvallisuustilasto, mutta IOSA-auditointi puuttuu, mikä aiheuttaa kahden tähden menetyksen. Easyjet poistettiin heidän toivomuksestaan vertailulistalta, koska se aikoi uhata oikeustoimilla, mikäli sen tulos julkaistaan. Huonoimmille vain yksi tähti Kaikkiaan 408 lentoyhtiöistä 159 yhtiötä sai turvallisuudesta täydet seitsemän tähteä, mutta 37 yhtiötä on saanut vain kolme tähteä tai vähemmän. Kolmen tähden yhtiötä on 19, kahden tähden 11 ja yhden tähden seitsemän yhtiötä. Niitä kannattaa välttää. Turvallisuudeltaan heikkoja lentoyhtiöitä löytyi eniten Indonesiasta ja Nepalista. Air Koryon tähdet putosivat 5,5:stä yhteen Pohjois-Korean pakotteiden vuoksi. Kesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -verkkosivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuuden lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, vahvuuksista, palvelutasosta, mukavuudesta sekä viihdejärjestelmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonoimmat lentoyhtiöt Yhden tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Air Koryuo (Pohjois-Korea), Bluewing Airlines (Surinam), Buddha Air (Nepal), Nepal Airlines (Nepal), Tara Air (Nepal), Trigana Air Service (Indonesia) ja Yeti Airlines (Nepal). Kahden tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Air Asia Indonesia (Indonesia), Air Asia Thailand (Thaimaa), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), Ariana Afghan Airlines (Afganistan), Daallo Airlines (Djibouti), Iragi Airways (Irak), Kal Star Aviation (Indonesia), Kam Air (Afganistan), Sriwijaya Air (Indonesia), Trans Nusa (Indonesia) ja Xpress Air (Indonesia). Kolmen tähden yhtiöt aakkosjärjestyksessä: Afrigiyah (Libya), Air Bagan (Myanmar), Air Panama (Panama), Air Rarotonga (Cookinsaaret), Air Asia India (Intia), Air Asia Philippines (Filippiinit), Avia Traffic Company (Kirgisia), Bangkok Air (Thaimaa), Cam Air (Kamerun), Citilink (Indonesia), Drukair Royal (Bhutan), Fastjet (Tansania), Felix Airways (Jemen), Libyan Airlines (Libya), Novoair (Bangladesh), Polynesian Airlines (Samoa), Somon Air (Tadžikistan), Spice Jet (Intia) ja Tajik Air (Tadžikistan). Huonoimpien yhtiöiden listalla on lukuisia EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä. Marraskuussa 2017 päivitetty EU:n kieltolista löytyy tästä: https://moottori.fi/liikenne/jutut/matkailija-karta-naita-lentoyhtioita/ Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen? Lentoyhtiöllä on mahdollisuus saada AirlineRatings.com -sivuston luokituksessa turvallisuudesta enintään seitsemän tähteä. Huonoin arvosana on yksi tähti. Turvallisuutta arvioidaan viiden eri pääkohdan avulla: Ne ovat 1) IOSA-auditointi, 2) hyväksytty EU:ssa (ei kieltolistalla), 3) Ei onnettomuuksia viimeisen 10 vuoden aikana, 4) hyväksytty Yhdysvalloissa (ei FAA:n kieltolistalla), 5) ICAO-auditointi. Airlineratigs.com painottaa tuloksissaan voimakkaasti Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n auditointeja. Kummastakin hyväksynnästä on mahdollisuus saada kaksi tähteä. Vertailu löytyy täältä: https://airlineratings.com/safety-rating-tool/ IOSA-auditointi. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka ei olisikaan IATA:n jäsen. Auditointi käsittää huikeat 1 067 eri kohtaa. Täysin hyväksytystä IOSA-auditoinnista saa kaksi tähteä **. https://iata.org/whatwedo/safety/audit/iosa/Pages/index.aspx EU:n hyväksymä (Ei EU:n kieltolistalla) (EU Allowed) Onko yhtiö EU:n hyväksymä vai onko se EU:n kieltolistalla turvallisuuspuutteiden vuoksi? EU:n hyväksymästä saa yhden tähden *. Onnettomuudet: 10 vuotta ilman kuolemaan johtaneita onnettomuuksia (Fatality Free). Viimeiset 10 vuotta ilman kuolemaan johtanutta lentoturmaa antaa yhden tähden*. Lentoyhtiöiden kuolemaan johtaneet lento-onnettomuudet viimeisen 10 vuoden aikana, onnettomuusvuosi mainittu. (Terrorismi, kaappaus, itsemurha ja lentoyhtiöstä riippumaton kiitotiepoikkeama eivät mukana tilastossa). Lentoyhtiön kotimaan FAA-hyväksyntä. (FAA Endorsed) Hyväksyntä antaa yhden tähden*. USA:n ilmailuvirasto FAA (Federal Aviation Administration) voi kieltää tiettyjen maiden yhtiöitä lentämästä USA:n ilmatilassa yhtiön kotimaan turvallisuuspuutteiden vuoksi. Lentoyhtiön kotimaan ICAO –auditointi: kahdeksan turvallisuusparametriä Hyväksyntä antaa kaksi tähteä**. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP -ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin: Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat. Kotimaan lentotoiminnan laatumittari ICAO-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vaaratilanteen jälkeen. https://icao.int/safety/CMAForum/Documents/USOAP_REPORT_2013-2016.pdf Koneiden ikä huomioidaan Edellisten lisäksi, 20 turvallisimman yhtiön listalle pääsyn edellytyksenä AirlineRatings.com tutkii muitakin tekijöitä kuten esimerkiksi lentoyhtiön lentokonelaivaston keskimääräistä ikää. Parhaimpien valintaryhmään otetaan vain sellaisia yhtiöitä, joiden lentokonelaivaston keski-ikä on enintään 10 vuotta. AirlineRatings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas toteaa: – 20 turvallisinta lentoyhtiötä erottuvat edukseen ja ovat edelläkävijöitä turvallisuudessa sekä uusien innovaatioiden ja uusien konetyyppien (esim. Boeing 787 ja Airbus A 350) käyttöönotossa. AirlineRatings.com ottaa arvostelussa huomioon kuolemaan johtaneet onnettomuudet, mutta ei ota huomioon läheltä-piti-tilanteita (vaaratilanteita), koska niiden raportointi on puutteellista joissakin maissa, mikä voisi vääristää turvallisuuden arvosanoja. Onnettomuuksiin verrattuna vaaratilanteita tapahtuu useammin. Useimmat vaaratilanteet ovat kuitenkin vähäisiä ja lentäjät ovat pystyneet niistä selviytymään. Onnettomuustutkinnan lisäksi vaaratilanteiden raportointi ja vakavien vaaratilanteiden tutkinta on osa hyvää turvallisuuskulttuuria, minkä avulla ilmailuyhteisö voi oppia tulevaisuudessa välttämään vastaavia tilanteita. Valitettavasti vaaratilanneraportointi ei ole samalla hyvällä tasolla kaikissa maissa, mikä myös estää vaaratilanteiden käytön turvallisuusvertailussa. Tilastot eivät kerro kaikkea Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat myös monet muut tekijät: esimerkiksi lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta: ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellisen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia. Teksti Timo Turkula Lisätietoja: https://airlineratings.com/ Turvallisimmat lentoyhtiöt: https://airlineratings.com/news/top-20-safest-airlines-2018/ 408 lentoyhtiön turvallisuustiedot taulukkona, pisteytys: https://airlineratings.com/safety-rating-tool/ Turvallisuuskriteerit: https://airlineratings.com/news/airline-safety-comparison-tool/ EU:n kieltolista lentoyhtiöistä Vuosi 2017 oli ilmailuhistorian turvallisin. Yksikään matkustaja ei kuollut kaupallisen lentoliikenteen suihkukoneessa. 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?