3.10.2018 Liikenne EU-parlamentti vaatii korkeampia tavoitteita – uusien autojen hiilidioksidipäästöjä leikattava 40% Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU-parlamentti vaatii puhtaampia autoja Euroopan teille vuoteen 2030 mennessä Euroopan parlamentti vaatii, että uusien autojen hiilidioksidipäästöjä on leikattava 40 % vuoteen 2030 mennessä ja sähkö- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen markkinaosuutta on kasvatettava. Tänään äänestetyssä lakiluonnoksessa mepit esittävät korkeampia tavoitteita uusien autojen hiilidioksidipäästöjen leikkaamiseksi. Mepit esittävät tavoitteeksi 40 %:n leikkauksia vuoteen 2030 mennessä, kun taas komissio esitti tavoitteeksi 30 %. Vertailuvuotena käytettäisiin vuotta 2021 Parlamentti esittää välitavoitteeksi 20 %:n leikkauksia vuoteen 2025 mennessä. Pakettiautoille määriteltiin samat tavoitteet. Autonvalmistajan pitäisi parlamentin mukaan maksaa sakko, mikäli tämän autojen keskimääräiset päästöt ylittävät asetetut tavoitteet. Nämä sakot käytettäisiin ajoneuvoalan muutoksista kärsineiden työtekijöiden täydennyskoulukseen. Autonvalmistajien tulisi myös taata, että nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen (sähköauto tai auto, jonka CO2-päästöt ovat vähemmän kuin 50g/km) markkinaosuus uusista myydyistä autoista ja pakettiautoista on vähintään 35 % vuoteen 2030 mennessä ja 20 % vuoteen 2025 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvät päästöt Parlamentti vaatii komissiota ehdottamaan seuraavan kahden vuoden kuluessa suunnitelman todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvien päästöjen testaamiseksi kannettavalla laitteella. Tällainen laite on jo käytössä typen oksidien päästön mittaamiseksi. Ennen kannettavien laitteiden käyttöönottoa hiilidioksidipäästöt tulisi meppien mukaan mitata autojen polttoainemittareiden tietojen perusteella. Todellisissa ajo-olosuhteissa syntyvien päästöjen testausten pitäisi olla käynnissä vuoteen 2023 mennessä, toteavat mepit. Vähähiilisyyspolitiikan sosiaaliset vaikutukset Mepit myöntävät, että oikeudenmukainen siirtymä päästöttömään liikennealaan edellyttää muutoksia autoteollisuuden koko arvoketjussa. Muutoksilla saattaa olla negatiivisia sosiaalisia vaikutuksia. EU:n pitäisi tästä syystä edistää työntekijöiden taitojen kehittämistä ja työvoiman uudelleenkohdentamista erityisesti alueilla, joihin liikennealan muutokset kohdistuvat vahvimmin. Päästöt kuluttajien tietoon Mepit vaativat komissiota ehdottamaan lainsäädäntöä, jonka myötä kuluttajille pystyttäisiin tarjoamaan luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa uusien autojen polttoainekulutuksesta sekä hiilidioksidi- ja epäpuhtauspäästöistä, vuoteen 2019 mennessä. Lisäksi vuodesta 2025 alkaen autonvalmistajien pitäisi kertoa uusien autojen elinkaaren mittaisista päästöistä, vaativat mepit. Teksti hyväksyttiin äänin 389 puolesta, 239 vastaan ja 41 tyhjää. EU-maiden ministereiden odotetaan hyväksyvän ministerineuvoston kannan 9.10. Neuvottelut parlamentin ja neuvoston välillä yhteisymmärryksen löytämiseksi lopullisista vähennystavoitteista voivat siis alkaa 10.10. Lähde: Euroopan parlamentti Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku