30.10.2018

Etelän ensimmäinen lumisade ei näkynyt tilastoissa – uusimaalaiset osasivat varautua

Talviautoilua

Rengassesonki venyy etelässä, vaikka esimakua liukkaasta kelistä oli tarjolla jo alkuviikosta. Optimistit uskovat lämmön palaavan, varman päälle pelaavat ovat jo vaihtaneet talvirenkaat.

Uudellamaalla maanantain aikana satoi lunta, mikä ei sinänsä ole ihmetyksen saati uutisen aihe, mutta etelän ensilumia ja varsinkin tienpintojen jäätymistä odotetaan vuosittain jännityksellä mittavan kolaripotentiaalin vuoksi.

Tällä kertaa Uudellamaalla selvittiin vähällä, vaikka maanantain ajokeli yllätti kesärenkailla liikkeellä olleet aamun lisäksi myös iltapäivällä. Pahin pyry osui rannikolle onnekkaasti vasta aamuruuhkan jälkeen.

– Tällainen näkyvä ja sankka lumisade, joka värjää maan valkoiseksi, havahduttaa kesärenkailla liukastelevat varovaisempaan ajoon. Pahempaa on musta jää, jota ei välttämättä paljaalla silmällä näe, sanoo LähiTapiolan palvelujohtaja Briitta Ylisirniö.

LähiTapiola Uudenmaan ja Pääkaupunkiseudun korvaustilastojen mukaan uusimaalaiset osasivat osanneet ottaa lumentulon huomioon, eikä kolareita juurikaan sattunut. Helsingin Pelastuslaitosta ja poliisia keli työllisti malitillisesti.

Pääkaupungissa poliisi kirjasi noin 50 tieliikenneonnettomuusilmoitusta ja kävi paikan päällä hieman yli puolessa tapauksista. Muualla Uudellamalla tehtävämäärä oli saman suuntainen.

Pelastuslaitoksen suurin yksittäinen tehtävä pääkaupunkiseudulla oli kahden linja-auton peräänajo. Autoissa oli Helsingin Sanomien mukaan noin 50 matkustajaa, mutta pysäkillä tapahtunut törmäys ei aiheuttanut peltivahinkoja suurempaa korjattavaa hitaan nopeuden ansiosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varautuminen ei ole vaikeaa

Liikenneturvallisuusasiantuntija Markus Nieminen peräänkuuluttaa malttia liikenteessä ensimmäisten liukkaiden kelien alkaessa.

– Ennakointi lähtee siitä, että ulos vilkaisemisen ohella tarkistamme aamiaispöydässä ulkolämpötilan. Jos lukema on lähellä nollaa tai pakkasen puolella, voimme olla varmoja, että jossakin kohtaa matkan varrella on jäätä. Tämä taas tarkoittaa automaattisesti sitä, että esimerkiksi lähestyessämme risteystä tai suojatietä hidastamme nopeutta siitä tutusta kesäkelin nopeudesta ja tarkkailemme sekä tunnustelemme tien pinnan liukkautta. Näin liukkaus ei yllätä, Nieminen opastaa.

Lähteet: HS, LähiTapiola Kuvitus: Moottorin arkisto / Antti Hentinen

LähiTapiolan vinkit ensilumelle yllätyksien välttämiseksi:

1. Lämpömittari

Jos elohopea on nollassa tai sen alle, varmasti jossakin kohtaa matkan varrella on jäätä ja liukasta! Huolellinen kuljettaja tiedostaa tämän jo ennen kotipihasta lähtöä. Lisäksi hän havainnoi ja tunnustelee tien pintaa heti liikkeelle lähdettyään.

2. Ennakointi

Kesällä voi usein paikata ennakointivirheen nopealla reagoinnilla, mutta liukkaalla tiellä ei. On ajettava siten, että toiminnoille jää riittävästi aikaa. Ennakoiva kuljettaja seuraa liikennetilanteita normaalia kauempaa ja myös reagoi niihin. Siis katse kauas ja reagoi ajoissa. Siinä on itse asiassa kiteytettynä koko turvallisen ajamisen idea.

3. Tilannenopeus ja etäisyydet muihin

Huolellinen kuljettaja sovittaa nopeuden aina näkyvyyden, kelin ja liikennetilanteen mukaiseksi. Lisäksi hän lisää välimatkaa edessä ajavaan. Välimatkaa kasvatetaan aina sen mukaan mitä huonompi näkyvyys tai mitä liukkaammalta keli vaikuttaa. Risteykset ja liikennevalot huolellinen kuljettaja pyrkii ennakoimaan niin, että hän välttyy pysähtymiseltä aina kun se on mahdollista

4. Asenne

Talviliikenteeseen tulee varautua ennen kaikkea oikealla asenteella. Liikenne on vuorovaikutusta muiden tienkäyttäjien kanssa. Kaikki eivät ole taidoiltaan ja kyvyiltään samanlaisia kuin sinä, eivätkä kaikki toimi niin kuin sinä toimisit. Huolellinen kuljettaja varautuu myös yllätyksiin ja muitten tienkäyttäjien virheisiin.

Lue myös:
Lunta luvassa – Autoliitto kannustaa varautumaan etukäteen
Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin – osalla moottoriteistä joustetaan
Kunnolliset renkaat talveen – urasyvyyden tarkistaminen ei yksin riitä
Autoilija: talvikumit alle kelin, ei kalenterin mukaan
Talvi tulee – näin esilämmität autosi
Autoilija – talvi tulee, oletko valmis?
Kuminasta – tässäkö uusi ratkaisu nastarenkaiden haittoihin?
Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?
Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat

Luetuimmat