17.6.2019 Liikenne Energy Observer: liikkuva tutkimuskeskus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä 7.–10. kesäkuuta vieraillut Energy Observer -alus tutkii uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä. Alus on ainakin kuuden vuoden mittaisella kiertueella, jonka aikana sen on tarkoitus vierailla viidessäkymmenessä eri maassa. Energy Observer on rakennettu 1983 valmistetun kilpaveneen pohjalle. Sen liikuttamiseen käytetään kolmea uusiutuvaa energianlähdettä: aurinkoa, tuulta ja vettä. Energiaa varastoidaan akkujen ja vedyn avulla. Energy Observer maailmalla. Alus on käytännössä kelluva laboratorio, jossa tutkitaan jatkuvasti uusiutuvien energioiden käyttämistä ja säilyttämistä. Sen tehtävänä on testata uutta teknologiaa ääriolosuhteissa. Jokaisen purjehdusmatkan jälkeen alus palaa tukikohtaan, jossa tekniikkaa päivitetään ja optimoidaan uusien mittaustulosten mukaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetytekniikan pioneeri Vety on energianlähteeksi optimaalinen sen saatavuuden takia, sillä vety on maailman yleisin alkuaine. Energiatiheyskin vedyllä on hyvä, jopa neljä kertaa parempi kuin hiilellä ja kolme kertaa parempi kuin dieselillä, näin ollen vedyssä voi olla potentiaalia myös energiansiirrossa. Eikä vedyn palamistuotteena synny kasvihuonepäästöjä tai pienhiukkasia, vaan vettä. Energy Observer on maailman ensimmäinen alus, joka pystyy tuottamaan vetynsa matkan aikana merivedestä elektrolyysin avulla. Aluksen rahoittajana toimiva Toyota uskoo polttokennojen myös halpenevan kymmenessä vuodessa, jonka kautta vetytekniikka voisi yleistyä myös autoteollisuudessa. Tuulta vaikea hyödyntää Vuonna 2019 alukseen tuli uudenlainen järjestelmä tuulienergian hyödyntämiseksi, tuulipotkurit. Kaksi pystyakselista Oceanwings-tuuliturbiinia mahdollistavat energian tuottamisen matkustamisen aikana. Yhden siiven pinta-ala on 31,5 neliömetriä. Tuuliturbiinien energiaa hyödnnetään aluksessa monella eri tapaa, esimerkiksi osana sähkömoottoreiden energiantarvetta. Alustavien tutkimustulosten mukaan siivet ovat osoittautuneet hyödylliseksi. Tuulivoiman ansiosta energiaa on tarvittu olosuhteista riippuen 18–42 prosenttia aikaisempaa vähemmän tuulivoiman ansiosta. Alus on vuorattu läpeensä erilaisilla aurinkopaneeleilla, yhteensä käytössä on 141 neliömetriä aurinkopaneelia ja määrää on tarkoitus lisätä vielä 27 neliömetrillä tulevaisuudessa. Lisätietoa Energy Observeristä löydät täältä. Lähteet: Energy Observer, Toyota Kuvat: Energy Observer – Marta Sostres Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku