6.12.2017 Liikenne Drone – hupilaitteesta raskaan sarjan ammattilaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Drone ei ole enää pelkkä ilmakuvaamisen apuväline, vaan sen käyttöalue laajenee kovaa vauhtia pelastustoimeen, teollisuuteen ja kuljetusliikkeisiin. Miehittämättömän ilma-aluksen eli dronen käyttö kasvaa niin räjähdysmäisesti, että alaa koskeva lainsäädäntö jää kehityksestä jälkeen. Alan ammattilaiset kokoontuivat marraskuussa Finlandia-talossa järjestettyyn drone-konferenssiin pohtimaan alan nykytilannetta ja tulevaisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttäjämäärä tuplaantuu vuosittain Kaksi vuotta sitten dronen rekisteröityneitä ammattikäyttäjiä oli 500. Nyt heitä on 2000. Tasaisen vauhdin taulukolla voidaan siis yleistää, että käyttäjämäärä tuplaantuu vuosittain. Ammattikäyttö edellyttää tällä hetkellä pelkkää ilmoitusta Trafille. Alaa koskevat säännöt ja määräykset ovat käytännössä vasta valmisteilla. Robottikoptereita kehittävän Sharper Shapen Ilkka Hiidenheimo antoi konferenssissa lainsäätäjälle kaksi ohjetta. – Lainsäädännön tulee olla yksinkertaista ja sen pitää olla yhteneväistä muiden maiden lainsäädännön kanssa. Perustelutkin vaatimuksille olivat selkeät. Alalla toimii paljon pieniä yrityksiä, joten monimutkainen ja maittain vaihteleva lainsäädäntö tekisi kustannustehokkaan toimimisen mahdottomaksi. Lisälaitteilla uusiin käyttökohteisiin Alalla toimivat yritykset esittelivät konferenssissa omia tuotteitaan. Pääpaino ei niinkään olllut itse droneissa, vaan niihin asennettavissa lisälaitteissa. Aeromonin ja Nokian osastoilla olleet dronet voidaan varustaa mittalaitteilla, jotka mittaavat esimerkiksi melua, päästöjä tai hajuja. Dronen etuna on se, että näytteitä voidaan tuotantolaitoksilla ottaa tuotantoa pysäyttämättä ja ilman henkilöriskiä. Dronen käyttö laajeneekin vauhdilla sellaisiin tehtäviin, joista se suoriutuu nopeammin, turvallisemmin tai edullisemmin kuin ihminen. Kuitenkin se tarvitsee ihmisen ohjaimiin, joten drone ei käytännössä korvaa ihmistä vaan muuttaa työn turvallisemmaksi ja mukavammaksi, kiipeilijästä koneen ohjaajaksi. Lainsäädännön tehtävä ei ole rajoittaa vaan mahdollistaa Liikenne- ja viestintäministeriön Tieto-osaston yksikönjohtaja, viestintäneuvos Timo Kievari on perehtynyt dronen ammattikäyttöön, jotta tulevassa lainsäädännössä osataan huomioida oikeat asiat. Kievarin mukaan dronen nykyisiä tai tulevia käyttökohteita ovat muun muassa katkenneiden sähkölinjojen paikantaminen, kadonneiden etsintä, liikennevalvonta ja tavaroiden kuljetukseen liittyvät palvelut. Laajemmin voidaan siis sanoa tehtävien liittyvän yleisesti pelastustoimintaan, infrastruktuurin tarkastuksiin ja logistiikkaan. Kievarin mukaan olennaista on, että dronea hyödyntävissä liiketoimintamalleissa yhdistyy toiminnan tehokkuus, toimintavarmuus, nopeus ja hinta. Yksi esimerkki voisi olla logististen virtojen toimintamalli, jossa yhdistyyvät maalla, merellä ja ilmassa liikkuvat välineet. Aika näyttää, minkälainen osuus droneilla on tällaisessa ketjussa. Kievari korostaa, että lainsäädännön tulee olla sellaista, että se mahdollistaa uudenlaisia innovaatioita ja uusia liiketoimintamalleja. Toisaalta lainsäädännöllä tulee ehkäistä haittoja, joita voi aiheutua ulkopuolisille muun muassa melusta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, valmistajat ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?