18.7.2017 Liikenne Dieselin vierastaminen ongelmallista Saksan hiilidioksiditavoitteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien varovaisuus uusien dieseleiden suhteen saattaa koitua Saksan hiilidioksiditavoitteille haasteelliseksi. Saksan autotuojien liiton VDIK:n mukaan alkuvuoden kulutustottumukset viittaavat siihen, että uusien autojen hiilidioksidikeskiarvo saattaa nousta ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Tammikuusta toukokuuhun myytyjen uusien tilastollinen CO2-päästö oli liiton mukaan 127,6 grammaa kilometriltä, kun se vuotta aiemmin oli 127,0 grammaa kilometriltä. – Jos nykytrendi jatkuu ja dieselmarkkinat suoriutuvat kuten vuoden ensimmäisellä puoliskolla, ja katumaasturit jatkavat nousuaan, saatamme saada pienen nousun vuoden lopussa, kommentoi VDIK:n hallintojohtaja Bernd Mayer. Mikäli päästöt nousevat Euroopan suurimmilla automarkkinoilla, on olemassa autovalmistajien varoittama riski siitä, että dieselmyynnin jyrkkä lasku uhkaisi EU:n autokantoihin liittyviä päästötavoitteita. Viime vuonna koko unionin uusien autojen keskiarvo oli 118,1 g/km, eli 1,4 g/km vähemmän kuin vuonna 2015. Pudotus oli pienin vuosikymmeneen, osittain jäähtyvistä dieselmarkkinoista johtuen. EU:n tavoitteena on saavuttaa 95 g/km vuonna 2020. Saksan dieselmarkkinoihin vaikuttaa viimeaikainen keskustelu kaupunkien ympäristörajoituksista Euro 5 ja vanhempia autoja koskien, erityisesti typen oksidien ja pienhiukkasten osalta. Dieseleiden osuus uusista autoista onkin pudonnut maassa aiemmasta noin puolesta 41 prosenttiin. Myös usein epäaerodynaamisemmat ja raskaammat katumaasturit vaikuttavat uusien autojen hiilidioksidikeskiarvoon. Viimeksi uusien autojen hiilidioksidipäästöissä nähtiin Saksassa nousua vuonna 1997, jolloin päästöt olivat vasta saapumassa osaksi poliittista keskustelua EU:n autovalmistajien kesken kiitos Kioton ilmastosopimuksen. Saksan ajoneuvovirasto KBA alkoi kerätä koko autokantaa koskevia hiilidioksiditietoja vasta noin 10 vuotta sitten. Vuoden kuluva puolisko kertoo kuitenkin lopullisesti sen, miten Saksan ilmastotavoitteiden käy uusien autojen osalta. VDIK:n talous- ja tilastojohtaja Reinhard Elkmann suhtautuu tulevaan maltilla. – Tavallisesti meillä on laskeva käyrä, joka pätee myös vuoden sisällä. Toisin sanoen alkuvuoden lukemat ovat tyypillisesti loppuvuotta korkeampia. Autoteollisuuden merkittävimpiin alihankkijoihin kuuluva Bosch varoitti jo viime vuonna, että hiilidioksiditavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan dieselajoneuvoja. Lähde: Automotive News Kuva: Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta