Dieselin vierastaminen Saksan dieselkannustimet

Liikenne Uutinen 18.7.2017

Dieselin vierastaminen ongelmallista Saksan hiilidioksiditavoitteille

Kuluttajien varovaisuus uusien dieseleiden suhteen saattaa koitua Saksan hiilidioksiditavoitteille haasteelliseksi.

Saksan autotuojien liiton VDIK:n mukaan alkuvuoden kulutustottumukset viittaavat siihen, että uusien autojen hiilidioksidikeskiarvo saattaa nousta ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Tammikuusta toukokuuhun myytyjen uusien tilastollinen CO2-päästö oli liiton mukaan 127,6 grammaa kilometriltä, kun se vuotta aiemmin oli 127,0 grammaa kilometriltä.

– Jos nykytrendi jatkuu ja dieselmarkkinat suoriutuvat kuten vuoden ensimmäisellä puoliskolla, ja katumaasturit jatkavat nousuaan, saatamme saada pienen nousun vuoden lopussa, kommentoi VDIK:n hallintojohtaja Bernd Mayer.

Mikäli päästöt nousevat Euroopan suurimmilla automarkkinoilla, on olemassa autovalmistajien varoittama riski siitä, että dieselmyynnin jyrkkä lasku uhkaisi EU:n autokantoihin liittyviä päästötavoitteita. Viime vuonna koko unionin uusien autojen keskiarvo oli 118,1 g/km, eli 1,4 g/km vähemmän kuin vuonna 2015. Pudotus oli pienin vuosikymmeneen, osittain jäähtyvistä dieselmarkkinoista johtuen. EU:n tavoitteena on saavuttaa 95 g/km vuonna 2020.

Saksan dieselmarkkinoihin vaikuttaa viimeaikainen keskustelu kaupunkien ympäristörajoituksista Euro 5 ja vanhempia autoja koskien, erityisesti typen oksidien ja pienhiukkasten osalta. Dieseleiden osuus uusista autoista onkin pudonnut maassa aiemmasta noin puolesta 41 prosenttiin. Myös usein epäaerodynaamisemmat ja raskaammat katumaasturit vaikuttavat uusien autojen hiilidioksidikeskiarvoon.

Viimeksi uusien autojen hiilidioksidipäästöissä nähtiin Saksassa nousua vuonna 1997, jolloin päästöt olivat vasta saapumassa osaksi poliittista keskustelua EU:n autovalmistajien kesken kiitos Kioton ilmastosopimuksen. Saksan ajoneuvovirasto KBA alkoi kerätä koko autokantaa koskevia hiilidioksiditietoja vasta noin 10 vuotta sitten.

Vuoden kuluva puolisko kertoo kuitenkin lopullisesti sen, miten Saksan ilmastotavoitteiden käy uusien autojen osalta. VDIK:n talous- ja tilastojohtaja Reinhard Elkmann suhtautuu tulevaan maltilla.
– Tavallisesti meillä on laskeva käyrä, joka pätee myös vuoden sisällä. Toisin sanoen alkuvuoden lukemat ovat tyypillisesti loppuvuotta korkeampia.

Autoteollisuuden merkittävimpiin alihankkijoihin kuuluva Bosch varoitti jo viime vuonna, että hiilidioksiditavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan dieselajoneuvoja.

 

Lähde: Automotive News Kuva:

Jaa artikkeli