22.9.2017

Auton vapaapäivä kohdistaa mietteet liikkumisen tapoihin ja välineisiin

Auton vapaapäivä

Peräkkäin osuneet kansainvälinen nollapäästöpäivä ja Auton vapaapäivä ovat hyviä muistuttajia, että rutiineja kannattaa tarkastella.

Vuosittain 22.9. järjestettävää Auton vapaapäivää vietetään jälleen tänään. Tapahtuma pyrkii tuttuun tapaan kohdistamaan mietteitä liikkumiseen niin arjessa kuin vapaalla. Myös uudet palvelut ja liikkumismuodot herättävät runsaasti ajatuksia. Auton vapaapäivän järjestävinä tahoina ovat Motiva, Sitra ja HSL. Suomessa Auton vapaapäivää on vietetty vuodesta 2000 ja päivä on osa laajempaa Euroopan Liikkujan viikkoa, jota on vietetty vuodesta 2003.

Helsingin Narinkkatorille tapahtuma jalkautuu kello 11:00–17:30 tutustuttamaan kansalaisia muun muassa Mobility as a Service -palvelukonseptiin, yhteiskäytön mahdollisuuksiin sekä kaupunkipyöriin.

– Arkisessa liikkumisessa ollaan hiljalleen siirtymässä omistamisesta käyttämiseen. Erilaiset yhteiskäyttöiset ja älykkäät liikkumisen palvelut yleistyvät ja ihmisten arvostus liikkumisen helppoutta kohtaan kasvaa. Ymmärrys auton omistamisen todellisista kustannuksista on lisääntynyt, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

Perinteisen joukkoliikenteen lisäksi matkaketjua halutaan täydentää yhteiskäyttöautoilla, vertaisvuokrauksella ja jopa kimppakyydeillä. Älykkäämmän liikenteen osana tavoitellaan myös autokannan tehokkaampaa käyttöä.

– Me suomalaiset olemme varsin ympäristömyönteisiä, mutta ympäristötietoisuus siirtyy vielä hitaasti sanoista tekoihin. Autoilua ja liikkumista ei juuri mielletä ympäristövalintana. Jotta ihmiset muuttaisivat valintojaan tai käyttäytymistään, tulee ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon olla parempi ja houkuttelevampi, Mänty jatkaa.

Kaupunkipyörä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös käyttövoimalla on väliä

Eilen järjestetyn kansainvälisen nollapäästöpäivän kunniaksi liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloitti uuden "Ole edelläkävijä" -kampanjansa, jossa virasto pyrkii kiinnittämään autoilijoiden huomiota tarjolla olevaan käyttövoimavalikoimaan. Perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi erilaiset hybridivoimalinjat, Flexfuel, kaasuautot, täyssähköautot ja jopa vetyautot ovat monipuolistaneet käyttövoimapalettia melko nopeassa tahdissa.

Kampanja pyrkii kertomaan käyttövoimien eroavaisuuksien lisäksi niiden kulurakenteiden eroista nykyisin voimassa olevalla verotusjärjestelyllä. Esimerkkilaskelmia tulkitessa kannattaa kuitenkin huomioida niiden rajallinen yleistettävyys vaikkapa omaan tilanteeseen.

– Haluamme tuoda kampanja avulla vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöön liittyvään keskusteluun konkreettia eli ihan käytännön asioita siitä, mitä käyttö maksaa, miten autoja tankataan tai ladataan sekä vievätkö akut tai säiliöt miten paljon tilaa, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

– Haluamme myös muistuttaa, että omaa liikkumistaan kannattaa tarkastella kokonaisuutena ja miettiä esim. onko auton omistaminen välttämätöntä vai olisiko kannattavampaa hyödyntää erilaisia liikkumisen palveluja, kuten yhteiskäyttöautoja, vinkkaa puolestaan Trafin johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner.

Kampanjan kunniaksi myös Trafin oma Yrmy-animaatiosarja sai oman jaksonsa käyttövoimiin liittyen.

Lähteet: Motiva, Trafi Kuvat: Moottorin arkisto

Pyöristä, käyttövoimista ja yhteiskäytöstä




Luetuimmat