21.3.2017 Liikenne Auton vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FINEn tuore vertailu paljasti erot liikennevakuutusten bonuksissa. Autoilijan on syytä olla haksahtamatta bonushurmaan – bonusten nosto ei välttämättä laske liikennevakuutuksen hintaa. Autoilijan kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin ja etenkin vakuutuskäytäntöjen muuttuessa auton vakuutukset. FINEn tuoreessa vertailussa yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuutuksista paljastui, että kotimaisten vakuutusyhtiöiden välillä on eroja lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi laki, uudet keinot Uusi liikennevakuutuslaki tuli käyttöön kuluvan vuoden alussa. Samalla muuttui moni käytäntö. Merkittävä muutos on, ettei bonusten kertyminen ole enää auto- vaan kuskikohtaista. Uutta on esimerkiksi useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella. Vakuutusyhtiön on nyt mahdollista käyttää asiakkaan yhden vakuutuksen hinnoittelussa asiakkaan kaikkien muidenkin ajoneuvojen vakuutus- ja vahinkohistoriaa. Uusi laki mahdollistaa vakuutusyhtiöille aiempaa laajemmat keinot kehittää pakollisissa liikennevakuutuksissa uusia bonusjärjestelmiä. Jo nyt on käynyt ilmi, että tarjolla olevissa liikennevakuutuksissa on eroja. Vaihtelua on esimerkiksi siinä, miten paljon bonukset kasvavat vuodessa. Vahingon vaikutus 0–30 prosenttia – Vakuutuksenottajalla on nyt esimerkiksi yhden vahinkohistorian perusteella mahdollista saada jopa kaikkiin omistamiinsa autoihin täydet bonukset sen sijaan, että niitä joutuisi kerryttämään joka autoon erikseen. Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä 0–40 prosentin välillä ja maksimibonuksissa on eroja, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta kertoo. Vakuutusyhtiöiden välillä on eroja myös siinä, miten vahinko vaikuttaa bonukseen ja vaikuttaako se yhteen vai useampaan autoon. Vahingon vaikutus bonukseen vaihtelee 0–30 prosentin välillä eri yhtiöissä. Ensimmäinen vahinko ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Sekin, kuinka kauan vahingoitta autolla tulee ajaa, vaihtelee yhtiöittäin. Ja vaikka moni ajattelee, ettei itselle satu vahinkoja, niin kannattaa selvittää, miten mahdollinen vahinko vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Monella yhtiöllä on esimerkiksi bonusturva, ja ensimmäinen vahinko ei siten välttämättä vaikuta vakuutusmaksua nostavasti. Älä tuijota vain bonusprosenttia! Autoilijan ei kannata tuijottaa pelkkiä aiempia suurempia bonusprosentteja kuten muistutti eräs Moottorin toimitukseen yhteyttä ottanut autoilija, jonka pitkä vahingoton ajohistoria oli tuonut hänelle 70 prosentin bonustason. Autoilija kysyi alkuvuodesta itselleen vakuutusyhtiöltä uutta bonusprosenttia, joka nostettiinkin 80 prosenttiin. Maksettavaa autoilijalle kertyi kuitenkin aiempaa enemmän. Äimistyneen asiakkaan tiedustellessa, olisiko asiassa tullut jokin virhe, oli vakuutusyhtiön vastaus lohduton: ”Ei ole tullut virhettä, uudessa vakuutuksessa on vain kalliimpi perusmaksu.” – Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden. Huomioitavaa on myös se, että liikennevakuutuksista korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin aiemminkin. Lakiin perustuvan liikennevakuutusturvan sisältöön ei ole tullut juurikaan muutoksia, Salo jatkaa. Uusi laki ei määrää ylärajaa sille, kuinka korkeaksi liikennevakuutuksen lähtö- tai enimmäisbonus voi nousta. Tämä jää vakuutusyhtiön päätösvaltaan. Toisaalta laki edellyttää, että mallia sovelletaan samalla tavalla kaikille yhtiön henkilöasiakkaille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikennevakuutus on pakollinen Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen vakuutus. Liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja. Liikennevakuutuksesta ei korvata liikennevahinkoon syyllisen ajoneuvon vahinkoja. Näiden vahinkojen varalle on mahdollista hankkia liikennevakuutusta täydentävä vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus. Vapaaehtoinen kaskovakuutus Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta vapaaehtoisiin kaskovakuutuksiin. Vapaaehtoisella autovakuutuksella eli kaskovakuutuksella ajoneuvon voi vakuuttaa paitsi kolarointivahinkojen, myös mm. palo-, varkaus- ja hirvieläinvahinkojen varalta. Kaskovakuutuksia on tarjolla erilaajuisina: suppeimmat kasko- vakuutukset antavat turvaa vain hirvi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle, laajemmat kaskot taas korvaavat kolarointi- ja törmäysvahingot ja kaikkein laajimmissa kaskovakuutuksissa on mukana esimerkiksi myös keskeytys- tai sijaisautovakuutus. Kaskovakuutus on vapaaehtoinen, eli vakuutuksenottaja voi itse harkita, ottaako autoon kasko- vakuutuksen ja kuinka laajan. Yleensä kuitenkin rahoitusyhtiöt edellyttävät, että osamaksulla ostetuissa autoissa on aina laaja kasko voimassa. Katso kuinka bonukset eroavat eri vakuutusyhtiöissä! Liikennevakuutusten bonusvertailu Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen. Kaskovakuutusten bonusvertailu Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Liikenne- ja kaskovakuutusten bonusvertailun tiedot perustuvat 1.3.2017 tilanteeseen. Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: FINE, vakuutus- ja rahoitusneuvonta Lue lisää uudistuneesta liikennevakuutuksesta: https://moottori.fi/liikenne/jutut/laki-liikennevakuutuksista-muuttuu-vuonna-2017/ Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku