Liikenne | Uutinen | 19.3.2018

Autolla Venäjälle – mikä on pakollinen vihreä kortti?

Autoilua Venäjällä helpottaa Vihreä kortti. Liikennevakuutuskeskus muistuttaa, että Venäjällä liikennevahinkojen korvausvastuu ja –summa ratkaistaan paikallisen lainsäädännön mukaan.

Jaa artikkeli

Kuka korvaa, kun kolahtaa? Suomessakin vilkasta keskustelua herättävä kysymys saa erityispiirteitä, jos pelti kolhiintuu itänaapurissa. Liikennevakuutuskeskus ei käsittele Venäjällä tapahtuneita liikennevahinkoa, vaan asia ratkaistaan paikallisen lainsäädännön mukaisesti.

Vihreä kortti ja korvaussummien ylärajat

Venäjän kuuluminen Vihreä kortti -järjestelmään helpottaa kuitenkin suomalaisen autoilijan matkaa naapurimaahan. Vihreää korttia haetaan omasta liikennevakuutusyhtiöstä.

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että enää ei ole tarvetta ostaa rajaa ylittäessä venäläistä vakuutusta, vaan oman vakuutusyhtiön vihreä kortti myöntämä vihreä kortti on todistus voimassaolevasta liikennevakuutuksesta. Vihreä kortti on Venäjällä autoilijalle pakollinen matkustusasiakirja.

Suokonautio-Hynninen muistuttaa myös, että Venäjällä erityisesti korvaussumma poikkeaa totutusta. Venäjällä korvausrajat ovat Liikennevakuutuskeskuksen Venäjä-asiantuntija Seija Väyrysen mukaan korvaukset ovat henkilövahingoissa enintään 500 000 ruplaa/vahingonkärsinyt ja omaisuusvahingoissa enintään 400 000 ruplaa/vahingonkärsinyt. Helmikuussa summat olivat noin 7 100 ja 5 700 euroa. Suomessa henkilövahinkojen korvauksille ei ole ylärajaa.

Suomalainen saattaa joutua maksumieheksi

Väyrysen mukaan syyllinen suomalainen osapuoli saattaa joutua maksumieheksi: jos korvausvaatimus ylittää Venäjällä maksettavien korvausten ylärajan, loppuosa tulee korvata vahingonkärsineelle henkilökohtaisesti. Kun suomalainen on kolaritilanteessa syyllinen osapuoli, Venäjän Vihreä kortti -toimiston valtuuttama vakuutusyhtiö hoitaa korvauskäsittelyn suomalaisen vakuutusyhtiön kanssa.

Jos venäläinen osapuoli on syyllinen liikennevahinkoon, tulee suomalaisen osapuolen ottaa yhteys venäläiseen vakuutusyhtiöön. Jos kyse on pelkästä omaisuusvahingosta, evroprotokolla eli vahinkopapereiden täyttäminen syyllisen osapuolen kanssa voidaan hoitaa myös ilman poliisin läsnäoloa. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan asiointi venäläisen vakuutusyhtiön kanssa on kuitenkin byrokraattisempaa kuin Suomessa.

Löyhä liikennekuri ja huonokuntoisia teitä

Venäjällä autoileminen saattaa yllättää kokemattoman kuljettajan kuljettajan myös muutoin kuin vakuutusten osalta. Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kehottaa välttämään Venäjällä ajamista öisin.

– Venäjällä ajaminen on haasteellista. Paikallisilla on löyhä liikennekuri ja varsinkin syrjäseuduilla tiet ovat huonossa kunnossa. Merkinnät ja opasteet tietöistä ovat puutteellisia ja liikenneonnettomuuksia on runsaasti. Pelastuskalustolta vie usein kauan aikaa päästä perille avustuskohteeseen. Moskovassa ja Pietarissa on valtaisia ruuhkia ja vartioitujen pysäköintipaikkojen löytäminen on vaikeaa, Suokonauto-Hynninen kertoo.

Suokonautio-Hynninen suosittelee varaamaan matkalle mukaan myös kansainvälisen ajokortin, jossa ajoneuvoluokat näkyvät myös venäjän kielellä.

– Kansainvälisen ajokortin lisäksi oma kansallinen ajokortti on aina oltava myös mukana matkalla, Suokonautio-Hynninen muistuttaa.

Lähteet: Autoliitto, Liikennevakuutuskeskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto/Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu