23.8.2017

Autoliitto: Suomi epäonnistui edunvalvonnassaan

Autoliiton mukaan Suomi hyväksyi päästövähennystavoitteet vailla todellista ymmärrystä niistä koituvista kustannuksista.

Euroopan unionin Suomelle asettamat päästövähennystavoitteet ovat käymässä Suomelle kalliiksi Autoliiton mukaan. Lähes kritiikittä hyväksytty päästökaupan ulkopuolisten päästöjen vähentäminen 39 prosentilla kaatuu pahasti liikenteen vastuulle, sillä liikenteen osuus kyseisistä päästökaupan ulkopuolisista päästöistä on 39 prosenttia.

Päästövähennyskeinojen löytäminen on osoittautunut odotetun haastavaksi parlamentaarista liikenneverkon rahoitusta arvioivalle työryhmälle.

Autoliiton mielestä päättäjät epäonnistuivat kansalaisten edunvalvonnassa.

– Vaikuttaa siltä, että Suomen kansalaisten puolesta päästövähennyksiä valmistelleet viranomaiset ja poliitikot eivät ole olleet asioista riittävästi perillä ja he hyväksyivät EU:n antamat tavoitteet liian helposti. Nyt tämä maksaa kansantaloudelle kohtuuttoman paljon ja tuntuu jokaisen elämässä ja kukkarossa. Suomalaisten edunvalvonta petti pahan kerran, kuten kävi aikaisemmin meriliikenteen rikkidirektiiviin kohdalla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tiivistää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päättäjät unohtivat Suomen olosuhteet

Tiedotteessaan Autoliitto painottaa päättäjien unohtaneen Suomen liikenneolosuhteet, eli pitkät matkat, harvan asutuksen, karut sääolosuhteet ja vanhan autokannan. Harvassa EU-maassa oman henkilöauton käyttö on yhtä perusteltua, kuin Suomessa, Autoliitto painottaa.

– Prosessissa hulluinta on se, että ensin otetaan vastaan tavoite ja vasta sitten mietitään, onko se teknisesti saavutettavissa ja kuinka paljon sen saavuttaminen kansalaisille sekä koko yhteiskunnalle maksaa. Viisas miettii ennen diilin tekemistä onko hankkeeseen mahdollista lähteä ja vasta sitten kättelee sopimuksen, Nieminen sanoo.

Moottori uutisoi maanantaina Helsingin Sanomille tihkuneista tiedoista, joiden mukaan päättäjät olisivat pohtineet yhdeksi keinoksi jopa olemassa olevien autojen moottorien vaihtamista vähäpäästöisempiin ajoneuvoveroporkkanalla. Teknisesti ja taloudellisesti järjetön urakka kaatuisi viimeistään perustuslain takaamaan omaisuudensuojaan, joka kieltää verotuksella painostamisen tai pakottamisen.

Päästövähennyskeinoista riippumatta on selvää, että poliittisessa päätöksenteossa on ilmeisesti vasta nyt ymmärretty, miten kalliiksi Euroopan unionin vaatimusten täyttyminen tulee.

Lähde: Autoliitto

Luetuimmat