4.5.2017

Autoliitto: ruuhkamaksujen edistäminen pikavauhtia on demokratian irvikuva

ruuhkamaksu

Helsinki kaavailee taas ruuhkamaksuja.

Autoliitto oudoksuu, että Helsinki kaavailee nyt kuntavaalien mentyä ruuhkamaksuja, joiden kerääminen ei ole demokraattisessa päätöksenteossa saanut aiemmin kannatusta. Liitto epäilee, että hanketta ajetaan pikavauhdilla ennen uuden valtuuston toimikauden alkua.

Helsinki suunnittelee Kuntatekniikka-lehden (3.5.) ja Helsingin Sanomien (4.5.) uutisen mukaan lakialoitetta, jolla edistettäisiin ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönottoa. Aloitteen on määrä tulla ensi viikolla Helsingin ympäristölautakunnan käsittelyyn.

Mikäli lautakunta hyväksyy aloitteen, se etenee liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön. Helsinki tekee aloitteen, koska lainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sitä, että kunta keräisi maksuja autoilijoilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoliitto: demokratian irvikuva

– Helsingin aloite lainsäädännön muuttamiseksi, jotta ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, on demokratian irvikuva. Ennen juuri pidettyjä kuntavaaleja asiasta oltiin hiljaa ja nyt sitä ajetaan väkisin ja pikavauhdilla eteenpäin ennen uuden valtuuston ja lautakuntien kauden alkamista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Niemisen mukaan useasti viime vuosina demokraattisessa päätöksenteossa hylätyt suunnitelmat ruuhkamaksuista ovat liikennepoliittisen eliitin tavoite.

– Valitettavasti tällä eliitillä ei ole mitään käsitystä omaa autoa tarvitsevien ihmisten arjesta ja liikkumistarpeista. Tilanne on sama valtakunnallisessa liikennepolitiikassa, Nieminen kummeksuu.

Pysäköintimaksut käyvät ruuhkamaksuista

Autoliitto tuo esiin sen, että Helsingissäkin autoilevat maksavat omat matkansa ja veroja enemmän kuin auton käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia. Nieminen muistuttaa myös, että Helsingin niemellä on henkilöautoliikennettä vähemmän kuin 1970-luvulla.

– Helsingin pysäköintimaksupolitiikka on käytännössä jo muodostunut ruuhkamaksuksi ja siellä ruuhkautuminen on kansainvälisessä mittakaavassa vähäistä ja ratkottavissa itse aiheutettuja pullonkauloja purkamalla. Nyt tavoitteena näyttäisi olevan sujuvan liikenteen ruuhkauttaminen muun muassa pääteiden bulevardisoinnilla ja sen jälkeen siitä aiheutetuilla ruuhkilla rahastaminen.

Autoliiton mukaan ei ole sattumaa, että henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on Suomessa noin 85 prosenttia.

– Jos omalla autolla liikkumisen hintaa nostetaan riittävästi, osan ei kannata enää käydä töissä tai hyödyntää erilaisia palveluja. Osa jatkaa pakosta autolla ajamista, maksaa liikkumisestaan enemmän ja karsii muusta kulutuksestaan, Nieminen sanoo.

Lähde: Autoliitto Kuvat: Santeri Petreli

Luetuimmat