turvaistuin

Liikenne Uutinen 23.3.2018

Autoliitto neuvoo: Näin kuljetat lasta autossa turvallisesti

Autossa matkustamisen näkökulmasta lapsen tärkein kehitysvaihe on 135 senttimetrin pituus. Vasta sen jälkeen lapsi saa matkustaa ilman asianmukaista turvalaitetta.

Lapsen turvaistuintilanteen epäkohdat eivät ole vain kauneusvirheitä. Liikenneturvan mukaan edelleen suurin osa alle kouluikäisten lasten vakavista onnettomuuksista liikenteessä sattuu auton matkustajina.

Myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että VALT:in Lasten turvalaite -raportissa vuodelta 2015 todetaan, että vuosina 2004–2013 kuolleista 18:sta alle 6-vuotiaasta lapsesta 78 prosenttia (siis 14) olisi voinut pelastua turvalaitteen oikealla käytöllä.

Selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään

Vesalaisen mukaan tavallinen virhe turvaistuimen käytössä on lapsen kääntäminen liian aikaisin kasvot menosuuntaan.

– I-Size-standardin mukaan alle 15 kuukauden ikäisten lasten pitää matkustaa autossa selkä menosuuntaan. Suosittelemme jatkamaan lapsen kuljettamista selkä menosuuntaan myös tämän jälkeen, niin kauan kuin se on lapsen koko huomioiden mahdollista. Se, että lapsen jalat ovat vähän koukussa, ei vielä ole syy kääntää istuinta kasvot menosuuntaan, Vesalainen sanoo.

Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetettaisiin selkä menosuuntaan kolmevuotiaaksi asti.

Pituusraja 135 senttimetriä

Autoliiton mukaan usein turvalaitteen käyttö myös lopetetaan liian aikaisin. Sekä Autoliitto että Liikenneturva muistuttavat, että laki ja lapsen turvallinen kuljettaminen kuitenkin edellyttävät, että alle 135 cm pitkää lasta kuljetetaan turvalaitetta käyttäen.

– Lain senttiraja ei ole vain muotoseikka, vaan sillä on selkeät turvallisuusperusteet. Kehittyvän lapsen keho tarvitsee suojaa törmäysvoimilta alakoululuokille asti. Parhaiten suojan tarjoaa asianmukainen turvaistuin, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Mari Voutilainen painottaa.

Käyttöominaisuuksilla on väliä

Vesalaisen mukaan turvaistuimen väärä käyttö on turvallisuusongelma, jonka vuoksi Autoliiton turvaistuintesteissä painotetaan myös turvaistuimen käyttöominaisuuksia. Niiden vaikutus kokonaisarvosanaan on Vesalaisen mukaan 40 prosenttia.

– Käyttöominaisuuksia arvioitaessa kiinnitetään huomiota turvaistuimen asentamiseen, väärinasentamisen riskiin sekä istuimen vaihtoon autosta toiseen. Lisäksi arvioidaan lapsen kiinnittämistä turvaistuimeen sekä istuimen säädettävyyttä lapsen koon mukaan. Myös turvaistuimen käyttöohje ja istuimen puhdistaminen ja viimeistely vaikuttavat käyttöominaisuuksista annettavaan arvioon, Vesalainen kertoo.

Välty jälkiviisaudelta

Liikenneturvan seurannoissa Itä-Suomessa turvaistuimen puuttumista tai sen puutteellista käyttöä perusteltiin matkan lyhyydellä ja tavanomaisuudella.

– Vahinko ei tule kello kaulassa eikä silloin, kun sitä eniten odottaa. Se ei katso kuljettajan taitoja tai reitin tuttuutta. Jälkiviisaudelta välttyy, kun pitää periaatteena sitä, että lapsi istuu aina oikeankokoisessa turvaistuimessa, joka on kiinnitetty autoon asianmukaisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen neuvoo.

Autoliiton vinkit lapsen turvalaitteen hankintaan:

  • Valitse erinomaisen tai hyvän testiarvosanan saanut istuin.
  • Tarkista turvaistuimen soveltuvuus ja mahdolliset asennuspaikat autoosi istuimen valmistajan nettisivuilta.
  • Sovita turvaistuinta autoon ennen ostopäätöstä. Varmista, että ovi sulkeutuu ongelmitta istuimen ollessa kiinnitettynä. Tarkasta myös etupenkin asento ja sille jäävä tila.
  • Tutustu sekä auton että turvalaitteen käyttöohjeisiin ennen käyttöä. Tarkista erityisesti säädöt, irrotettavat osat ja luvalliset asennuspaikat autoon.
  • Älä osta käytettyä turvalaitetta, jos et ole varma sen historiasta tai tiedät sen olleen onnettomuudessa. Muista pyytää myös käyttöohjekirja.
  • Älä käytä liian vanhaa turvalaitetta. Tavallisin käyttöaika on 5–7 vuotta, oman turvaistuimesi maksimikäyttöajan saat selville käyttöohjeesta tai valmistajalta. Istuimen valmistusajankohta löytyy sen rungosta.

Vinkit antoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Lähteet: Autoliitto, Liikenneturva Kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva

Jaa artikkeli