7.12.2021 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton mukaan fiksu autoilija kiinnittää kovilla pakkasilla huomiota akkuongelmien ehkäisyyn. Suomeen on saapunut talvikelit eli jopa hyytävä pakkanen. Reilusti miinuksella oleva lämpötila aiheuttaa haasteita myös autoilijoille. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antoi vinkit, miten pitää auto käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla. – Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihda huono akku Käyttöikänsä päähän tullut akku kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa hyvän sään aikana. Lämpimillä keleillä oireillut akku sanoo todennäköisesti pakkasilla sopimukseensa irti. Akun uusiminen on aina edullisempaa etukäteen, itselle sopivana ajankohtana, kuin pakon edessä kiireisenä pakkasaamuna. Vesalainen varoittaa kuitenkin, että hyvänkin akun saa tyhjentymään vääränlaisella käytöllä. Ajettaessa kovilla pakkasilla lyhyttä matkaa, kylmä akku ei välttämättä ehdi latautua. Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, takalasinlämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana, mielellään pari kertaa viikossa, autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama. – Turha ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä eikä ympäristöystävällistä. Jos oma auton käyttö on toistuvaa lyhyiden matkojen ajamista, on autoon järkevää asentaa akkulämmitin ja ylläpitolaturi, Vesalainen ohjeistaa. Aja pidempään kuin lämmität Autoliitto neuvoo esilämmittämään moottoria kovilla pakkasilla. Esilämmitys säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mikäli esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä esilämmitintä, on huomioitava, että se käyttää virtaa auton omasta akusta. – Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Vesalainen varoittaa. Käytettäessä polttoainetoimista lisälämmitintä, autolla tulisikin aina ajaa selvästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Mikäli tämä ei järkevästi toteudu, ovat akkulämmitin ja ylläpitolaturi järkeviä investointeja. Jos matka kuitenkin katkeaa, puhelimeen kannattaa tallentaa jo etukäteen Autoliiton tiepalvelun numero tai Autoliitto-applikaatio. Niistä saa apua vuoden jokaisena päivänä. Autoliitto neuvoo myös varaamaan mukaan riittävästi lämmintä vaatetta, koska sammunut auto kylmenee nopeasti. Teksti: Moottori Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkisto Artikkeli julkaistu alun perin 26.2.2018 Lue myös: Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Talviautoilijan vinkit – viisas ennakoi Tarkkana talviliikenteessä – vinkit aura-auton kohtaamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?