21.8.2017 Liikenne Autoliitto: moottorin vaihtouhka taisi olla mätäkuun juttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennetyöryhmä ei saanut väliraporttia valmiiksi, mutta huhut lähtivät liikkeelle. Vanhan auton omistajan pakottaminen tai painostaminen vaihtamaan ajokkiinsa vähäpäästöisemmän moottorin tai jo sellaisen vaihtoehdon ehdottaminenkin saa Autoliiton toimitusjohtajan puistelemaan päätään. Perustuslaki ei salli verotuksella painostamista, Pasi Nieminen muistuttaa. Kun liikenneverkon rahoitusta pohtiva parlamentaarinen työryhmä ei saanut väliraporttiaan valmiiksi ilmoitetun aikataulun mukaan, nousi julkisuuteen vihjeitä siitä, mitä kulissien takana tapahtuu. Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan liikenteen päästövähennystavoitteita pohtivan työryhmän työ ei edisty, koska yhteisymmärrystä ei ole saavutettu siitä, mitä pitäisi tukea. Helsingin Sanomien tietojen mukaan pöydällä on ollut iso joukko entuudestaan tuttuja ohjauskeinoja, mutta myös aivan uusia vaihtoehtoja on pohdittu. Helsingin Sanomien mukaan bensiinin hinnan korotusta, romutuspalkkiota, vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon laskua ja sähköautojen tukea sekä latausverkoston laajentamista on pohdittu. Yllättävin esiin nostetuista keinopohdinnoista on vanhojen autojen moottorien vaihto vähäpäästöisemmiksi. Tätä on kuulemma suunniteltu toteutettavaksi ajoneuvoveroa laskemalla. Valtio vastatkoon itse virheistään Autoliiton toimitusjohtajalle tällainen ajatus näyttäytyy tuulesta temmatulta. – Jos auto on hyväksytty yhteiskunnan toimesta liikenteeseen, sen moottoria ei voi vaatia vaihdettavaksi. Perustuslaki ei myöskään salli verotuksella painostamista, kun verovelvollinen on asiaan täysin osaton, Pasi Nieminen toteaa. – Valtio on ottanut tehtäväkseen valvoa markkinoille tulevia tuotteita kansalaisten puolesta. Kun nyt näyttää siltä, että valtio on tässä tehtävässä epäonnistunut, niin valtion muutosvaatimukset voidaan toteuttaa vain sen itsensä kukkarosta, Nieminen painottaa. – Toisaalta koko moottorien vaihtoidea vaikuttaa teknistaloudellisesti järjettömältä hankkeelta, eikä sellaiseen tulisi lähteä verotuilla eli suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Työryhmä jatkaa työtään Liikenneverkon rahoitusta arvioiva parlamentaarinen työryhmä jatkaa keskustelua päästövähennyksiä koskevasta esityksestään elokuun aikana. Parlamentaarinen työryhmä on kuullut työskentelynsä aikana useita asiantuntijatahoja toimenpiteisiin liittyen sekä käsitellyt eri vaihtoehtoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti 8. helmikuuta 2017 työryhmän, jonka tehtävänä on määritellä liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmässä on edustus jokaisesta eduskuntaryhmästä ja sen toimikausi on 28.2.2017–28.2.2018. Parlamentaarisen työryhmän oli tarkoitus antaa väliraportti liikenteen päästövähennystoimenpiteistä 18. elokuuta. Katso myös: Päästövähennyksiä koskeva väliraportti ei valmistunut – parlamentaarinen työryhmä jatkaa pohdintoja Teksti: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?