13.12.2018 Liikenne Autoliitto kritisoi autoveropoukkoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi tiukempi WLTP-päästömittaus ei saisi johtaa autoveron kiristymiseen, kuten kävi neutraaliustavoitteista huolimatta. Autoliitto kiittelee siirtymistä uuteen ja aiempaa tiukempaan uusien henkilöautojen päästöjen WLTP-mittaustapaan, koska näin kuluttajat saavat aiempaa realistisemman kuvan autojen keskimääräisestä polttoaineenkulutuksesta. Aiemmin käytössä ollut NEDC-mittaus ei vastannut riittävän totuudenmukaisesti ajoneuvojen todellista kulutusta. Syyskuinen siirtyminen WLTP-mittaustavan käyttämiseen autoverotuksessa oli Autoliton mukaan kuitenkin riskialtista, sillä käytössä ei ollut riittävästi tietoa WLTP-mittaustavan ja vanhan NEDC-mittaustavan eroista. – Lopputuloksena olikin se, että uusi verotaulukko johti käytännössä autoveron kiristymiseen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopea verokorjaus saa kiitosta Autoliitto pitää hyvänä sitä, että hallitus on valmis nopealla aikataululla korjaamaan syyskuussa voimaan tullutta verotaulukkoa, joka on osoittautunut verotusta kiristäväksi tavoitteeksi ilmoitetun veroneutraaliuden sijaan. Autoliitto kuitenkin huomauttaa, että jo nyt väliaikana eli ajanjaksolla 1.9.–2.12. autonsa rekisteröineet ovat joutuneet maksamaan tarpeettomasti kiristettyä veroa. Autoliitto kiittelee, että verotaulukoiden rukkaus varmistaa sen, että vuonna 2019 voimaan astuva hallituksen neljäs suunniteltu autoveronalennus todellisuudessakin alentaa autoveroa. Tarjolla oltava myös uudempia käytettyjä Suomalaisen henkilöauton arvo on keskimäärin 3 600 euroa eikä tällaista autoa vaihdeta uuteen ilman merkittävää lisäpääomaa. Suomessa myydään vuosittain runsaat 100 000 uutta autoa ja yli 600 000 käytettyä autoa. Pasi Nieminen muistuttaa, ettei kaikilla kansalaisilla ole varaa ostaa uutta autoa, joten autokannan uusiutumistavoitteen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että myös käytettyjen autojen ostajilla on saatavilla uudempia käytettyjä autoja. – Tässä asiassa käytettyjen autojen tuonnilla on tärkeä tehtävä. Autokannan uusiminen vain uusien autojen myynnin kautta kestää pitkään, mutta tuonnilla asiaa voidaan vauhdittaa. Nieminen muistuttaa, että vanhan käytetyn auton vaihtaminen uudempaan ja vähäpäästöisempään käytettyyn autoon on ympäristöteko ja palvelee päästötavoitteiden saavuttamista. Autoverosta luovuttava asteittain Autoliitto tuo esiin, että Suomessa autoverotuksen tavoite on ollut puhtaasti fiskaalinen eli valtion verokirstuun rahaa keräävä tavoite. – Nyt kun valtio ja Euroopan unioni ovat asettaneet tiukat tavoitteet alentaa liikenteen päästöjä, niin fiskaalisuustavoitteesta ei voida enää pitää kiinni. Autoverotuksesta onkin asteittain luovuttava, jos asetetut ympäristötavoitteet halutaan saavuttaa. Autoliiton näkemyksen mukaan nykyisellä veromallilla kansalaisilla ei ole varaa ostaa uusia tai uudempia käytettyjä henkilöautoja. – Valtion pitää päättää haluaako se veroja vai uudempaa autokantaa. Tavoite edellyttää tekoja, pelkät visiot eivät riitä. Toistaiseksi noiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole esitetty merkittäviä ja konkreettisia suunnitelmia, Nieminen kritisoi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poukkoilevuus luo epävarmuutta Autoilun ja liikenteen verotuksen poukkoilevuus on ollut omiaan aiheuttamaan epävarmuutta kuluttajissa ja siten vanhentanut autokantaa entisestään. – Siinä missä vielä vajaat kymmenen vuotta sitten ihmisiä kannustettiin verotuksella hankkimaan dieselautoja, nyt väläytellään jo ajoittain dieselautojen kieltämistä, Nieminen kummeksuu. Autoliittoon on Niemisen mukaan kantautunut runsaasti ihmisten kyselyjä, kuinka autovalinnassa tulisi tässä muuttuvassa tilanteessa toimia. Hänen mukaansa ihmiset lykkäävät myös sähköautojen ja pistokehybridien hankintaa, koska jokainen ymmärtää, että hallituksen esittämiä määrätavoitteita on vaikea saavuttaa ilman merkittäviä tukia ja nyt näitä tukia odotellaan. Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku