Autoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa

Nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto on Autoliiton mielestä turvallinen ja taloudellisesti järkevä vaihtoehto mopoautolle.

Liikenne | Uutinen | 13.7.2017

Mopoautot ovat nuorten keskuudessa suosittuja, mutta niiden käyttöön liittyy ilmeisiä liikenneturvallisuusongelmia.

Mopoautojen korirakenteet ovat kevyitä ja niiden kolariturvallisuus huomattavasti henkilöautoja heikompi. Mopoautot päätyvät lievienkin kolaritilanteiden seurauksena tyypillisesti lunastukseen.

Yhtenä liikenneturvallisuutta parantavana vaihtoehtona mopoautoille on ehdotettu nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton ajamisen sallimista uudella, B1-luokan ajokortilla. Tuoreimpien EU-linjausten mukaan nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto olisi mahdollista sallia kansallisesti.

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen, jossa tarkastellaan ajoneuvoteknisten vaatimusten lisäksi ajokorttisäännöksiä.

Turvallisuus paranee kahdessa vaiheessa

Autoliitto kannattaa lämpimästi nopeudeltaan rajoitettujen autojen käyttöönottoa.

– Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään. Perhe tulee näin ostaneeksi nuorelleen kerralla yhden ajoneuvon, joka täyttää nykytilanteeseen verrattuna kaksi tarvetta. Nykyisellään hankitaan ensin mopoauto, sitten 18-vuotiaana henkilöauto, vertaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Rahaa säästyy, kun mopoauton hankinta jää pois. Nykyisten uusien mopoautojen hinnalla saa uuden henkilöauton. Rajoittimen poisto henkilöautosta nuoren täyttäessä 18 vuotta maksanee muutaman kympin, joten muutoksen seurauksena myös nuoren ensimmäinen oma henkilöauto olisi todennäköisesti nykyistä turvallisempi ja laadukkaampi, kun rahaa ei kulu turhaan erillisen mopoauton hankintaan.

Valvonta ja vähimmäisvaatimukset tarpeen

Nopeuden rajoittaminen on toteutettavissa helposti. Vastaavasti huoli virittämisestä tai rajoituksen purkamisesta salaa on aiheellinen.

– Tietenkin on varmistuttava siitä, että säännöksiä noudatetaan. Jos kyseessä on nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto, sen pitää myös sellaisena pysyä, kunnes se virallisesti muuksi muutetaan. Tarvitaan sinetti tai vastaava ratkaisu, jota on helppo valvoa niin katsastuksessa kuin normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. Vertaisin järjestelmää kuorma- ja linja-autojen ajopiirtureihin tai nopeudenrajoittimiin. Myös rangaistus säännösten rikkomisesta pitää olla riittävä, jotta houkutuksia tällaisiin kokeiluihin ei synny, Vesalainen pohtii.

Nopeutta voidaan rajoittaa uusista, mutta tietenkin myös käytetyistä autoista.

Vesalainen pitää tärkeänä, että määritellään selkeät minimivaatimukset ajoneuvolle, jolle tällainen nopeudenrajoitus voidaan tehdä. Tavoitteena pitäisi olla, että rajoitettavat henkilöautot ovat uusia tai ainakin uudehkoja.

– Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut (abs) ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (esc) pitäisi vaatia.

Koeajo SuomiAreenalla

Torstaina 13.7. klo 12:30-15 Porissa järjestettävässä koeajotilaisuudessa on ainutlaatuinen tilaisuus verrata nopeudeltaan rajoitettua pientä henkilöautoa mopoautoon. Nopeusrajoitetun henkilöauton huippunopeus on rajoitettu 50 kilometriin tunnissa.

Pelastusharjoitusalueella toteutettavan tilaisuuden järjestävät Autotuojat ja –teollisuus, Suomen Autokoululiitto ja LähiTapiola. Tapahtuma on osa SuomiAreenan ohjelmaa.

Teksti Eila Parviainen Kuvitus Moottorin arkisto

Lue myös: Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille

Keskustelu