13.4.2019 Liikenne Autoliiton viesti poliitikoille – liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terveiset tulevalle hallituskaudelle: henkilöautoilua ei saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, tieveroa ei tule ottaa käyttöön ja autovero tulee poistaa vaiheittain Liikenteen tulevaisuuden näkymät myös Suomessa ovat monin tavoin haasteelliset, eikä kukaan voi tarkkaan nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Suomalaisten autoilijoiden etujärjestöllä on tiukkoja terveisiä tuleviin hallitusneuvotteluihin ja liikenneasioita käsitteleville poliitikoille ylisummaan. – Liikkumisen kustannuksia ei saa verotuksella nostaa eikä henkilöautoilua saa haitata muiden liikennemuotojen edistämiseksi, toimitusjohtaja Pasi Niemisen linjaa. Hän tähdentää, että henkilöauto ei ole Suomessa luksusta, vaan arjen mahdollistaja. Autoliiton viesti poliitikoille lähtee Autoliiton juhlaliittopäiviltä Jyväskylästä. Osallistujia viikonvaihteen juhlaliittopäivillä on ennätysmäisesti, liki kolmesataa. Autoliitto juhlii tänä vuonna 100 vuotista taivaltaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tieverolle ei tarvetta Pasi Nieminen muistuttaa, ettei Suomessa ole tarvetta kerätä tieveroa tai -maksua. Niemisen mukaan uusien kalliisti ylläpidettävien verojärjestelmien luominen ei ole järkevää vähäväkisessä ympäristössä. Tieverot käytettäisiin Niemisen arvion mukaan muun muassa jo nyt verotuotoin tuetun joukkoliikenteen lippuhintojen alentamiseen – tuotoista merkittävä osa voisi valua byrokratian pyörittämiseen ja järjestelmää ylläpitävien yritysten taskuihin. Harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa liikkumisesta ja liikenteestä pitää tehdä kilpailutekijä eikä elämistä kurjistava asia. – Tämä voidaan toteuttaa haluttaessa ilmastonmuutoksen vaatimat päästötavoitteet huomioiden. Autovero pois, romutuspalkkio käyttöön Liittopäivillä puhunut Nieminen ehdottaa Suomen vanhan autokannan nuorentamiseksi useita samanaikaisia toimia. – Autovero olisi syytä vaiheittain poistaa. Verotuksessa ei tulisi ottaa käyttöön uusia verolajeja, kuten tieveroa tai -maksua. Autokannan uudistamiseen tähtäävissä toimenpiteissä on syytä varmistaa, että myös vanhemmalla autokannalla ajavilla on edellytykset liikkua ja vaihtaa uudempaan käytettyyn autoon, Nieminen muistuttaa. Suomalaiset ajavat vanhoilla autoilla, vanha vaihdetaan uudempaan käytettyyn. – Yhtä uuden auton kauppaa kohden myydään kuusi käytettyä. Autojen romutusikä yli 20 vuotta Taustana Autoliiton linjauksille ja yksityisliikenteen nykytilanteelle yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä. Henkilöautojen keski-ikä on yli 12 vuotta, ja keskimääräinen romutusikä peräti 20,7 vuotta. Suomalaisen henkilöauton keskihinta on noin 3 600 euroa, jonka voi suhteuttaa siihen, kuinka realistista on, että suomalaiset voisivat yhtäkkisesti vaihtaa nykyisen kulkuneuvonsa uuteen, moderniin ja vähäpäästöisen autoon – hinnakkaista täyssähköautoista puhumattakaan. Haave sähköautosta on monelle kaukana, sillä uuden sähköauton hinta on noin 1,8-kertainen vastaavaan bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Vuoden 2018 lopussa Suomen teillä oli käytössä noin 15 000 täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Autoliitto jatkaisi tehokkaaksi koetun romutuspalkkio-järjestelmän käyttöönottoa, jonka avulla autokantaa voitaisiin nuorentaa ja saada vähäpäästöisiä autoja teille. – Kun poliitikkoja kuuntelee näin vaalien alla, niin kaikki puolueet tuntuvat kannattavan romutuspalkkiota. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteena päästöjen vähentäminen Yllätys ei ole, että liikenteen päästöt ja autoilun tiukentuvat päästörajat tulevat esiin Jyväskylän liittopäivillä. – Uskon, että henkilöautoilu hoitaa kyllä oman osansa päästöjen vähentämisessä. Päästöjä tulee vähentää, mutta keinojen pitää olla kansantaloudellisesti kestäviä eli pitää päättää halutaanko saavuttaa fiskaaliset tavoitteet vai päästötavoitteet, Nieminen kysyy. Hän ottaa esiin, että Suomen henkilöautoilun päästöt ovat 0,015 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä ja noin 9 prosenttia Suomen kasvihuonepäästöistä. Muitakin kuin sähköautoja Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna käsittelee hänkin haitallisia kasvihuonepäästöjä puheessaan liittokokousväelle. – On hyvä muistaa, että liikenne ei ole ainoa hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja, vaikka liikenne onkin usein keskiössä julkisessa keskustelussa. Liikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonepäästöistä noin 17 prosenttia. Merilinna tuo esiin, että autoilun päästötalkoissa tarvitaan täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, mutta Suomessa on syytä edesauttaa kaikkien vaihtoehtoisten käyttövoimien leviämistä. Autokirjossa on syytä pitää myös modernit biopolttoaineet kuten uusiutuva diesel, bensiinin ja etanolin käyttö sekä myös kaasuautot. Matkaa on vielä, sillä kuten Merilinnakin tuo esiin, kotimaisen tieliikenteen kokonaisenergian-kulutuksesta vielä lähes 90 prosenttia on fossiilista alkuperää. Autoliitto: meitä kuunnellaan Juhlavuotta viettävä Autoliitto on Pasi Niemisen arvion mukaan tiukasti kiinni nykyajassa ja autoilijoiden edunvalvonnassa. – Olemme arvostettu asiantuntija, meiltä kysytään ja meitä kuunnellaan. Nieminen kiteyttää, että Suomessa on enemmän henkilöautoja kuin milloinkaan aiemmin. Koskaan yhtä monella suomalaisella ei ole ollut mahdollista käyttää autoa. – Yleiseen tulotasoon verrattuna autoilu on tällä hetkellä edullisempaa kuin koskaan aikaisemmin. Mikä olisi tilanne autoilijan kannalta nyt Suomessa, jos Autoliitto ei olisi ollut aktiivinen edunvalvontatyössä? Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?