22.5.2018

Autoliiton testi paljasti: neljä turvaistuinta epäonnistui kokeissa

Autoliiton testi paljasti: neljä turvaistuinta epäonnistui kokeissa

Kattavassa turvatyynytestissä yleistaso oli hyvä, mutta poikkeuksiakin löytyi. Lisäksi testissä oli ensimmäistä kertaa turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Suomessa Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 29 istuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Merkittävää on, että mukana oli jopa ensimmäistä kertaa integroiduilla turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 27 istuinta. Istuimista Bébé Confort Rock ja Maxi Cosi Rock ovat saatavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Siksi testissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa.

Uusimman turvaistuintestin tulokset olivat pääasiassa varsin positiiviset, sillä peräti 21 istuinta sai hyvän kokonaisarvosanan. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan ja yksi arvioitiin välttäväksi. Neljä sai kuitenkin heikon kokonaisarvosanan.

– On hieno huomata kuinka turvaistuimissakin nähdään uusia turvallisuutta parantavia innovaatioita. Erittäin suositut turvaistuintestit ovat omalta osaltaan kannustaneet valmistajia parantamaan tuotteitaan. Testissä huonon arvosanan saanutta istuinta ei ole syytä hankkia, kommentoi Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Turvaistuintesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikaa kemikaaleja

Neljästä heikon kokonaisarvosanan saaneesta istuimesta Jané Gravity ja Avionaut Ultralite IQ-telakalla reputti testin liian suuren kemikaalikuormituksen takia. Jané Gravityn verhoilussa oli liikaa naftaliinia ja Avionautin kompastuskiveksi kävi leikkikaluja koskevassa direktiivissä säädetyn TCPP-palonestoaineen enimmäismäärän ylitys.

Huono kolariturva

Kaksi istuinta arvioitiin puolestaan heikoksi niiden epäonnistuttua etutörmäystestissä. Giordiani Evolution Isofix –istuimen etutörmäystestissä mitatut kuormitusarvot ylittivät raja-arvot ja lantiovyö liukui ylöspäin kohti koenuken vatsan aluetta aiheuttaen lapselle suuren loukkaantumisvaaran.

Concord Ultimax i-Size ei puolestaan kestänyt etutörmäystestin rasitusta. Kasvot menosuuntaan asennettuna ja 15 kilon painoisella koenukella istuin särkyi. Kun testi tehtiin pienemmällä Q3-koenukella selkä menosuuntaan asennettuna, istuimen takaosa irtosi telakasta. Molemmat tilanteet aiheuttavat vakavan loukkaantumisriskin, vaikka istuin ei kummassakaan tilanteessa lähtenyt kokonaan irti.

Mielenkiintoinen turvatyynyuutuus

Mielenkiintoisena uutuutena Autoliiton turvaistuintestissä oli mukana ensimmäistä kertaa turvatyynyillä varustettu turvaistuin. Rakenteeltaan samanlaisten istuinten Bébé Confort Axissfix Air ja Maxi-Cosi Axissfix Air valjaiden olkatoppauksiin on integroitu turvatyynyt. Järjestelmä aktivoituu, kun isofix-kiinnikkeet lukittuvat autoon.

Testi osoitti, että turvatyyny tukee etutörmäyksessä eteenpäin retkahtavaa niskaa ja vähentää siihen kohdistuvaa kuormitusta. Kolme vuotta sitten testattuun Axxissfix-versioon verrattuna, Q1,5-koenuken niskaan kohdistunut kuormitus väheni yli 50 % ja isomman Q3-koenuken kuormitus noin neljänneksellä. Sekä Bébé Confort Axissfix Air että Maxi-Cosi Axissfix Air saivat hyvän kokonaisarvosanan.

Lisätietoja turvaistuintestistä löytyy Autoliiton verkkosivuilta: www.autoliitto.fi/turvaistuintesti

Lähde ja kuvankaappaus: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat