27.11.2018

Autokauppa odottaa joulukuuta ja autoveron rukkausta

Tiukempi WLTP-päästömittaus muutti autoveroa, nyt odotetaan uusia verotaulukoita, joiden toivotaan korjaavan havaittuja ongelmia eri automallien välillä.

Hallitus alensi syyskuussa autoveroa keskimäärin 22 prosenttia samalla kun siirryttiin myös verotuksen osalta WLTP-mittaustavan mukaisiin arvoihin. Mittaustapamuutosta kompensoimaan luotu veronkevennys loppuu päästötasolla 249 grammaa hiilidioksidia kilometrille.

Pian on odotettavissa uusi verorukkaus.

Syyskuisen veronalennuksen tavoitteena oli kompensoida mittaustapojen aiheuttamaa muutosta hiilidioksidipäästöarvoihin ja siten estää autoveron nousemista. Muutoksella pyrittiin välttämään WLTP-mittausmenetelmään siirtymisen aiheuttama uhka markkinahäiriöistä autokaupassa.

Autokauppa – ja autonostajat – odottaa nyt kieli pitkällä, mitä valtiovarainministeriön VTT:ltä tilaama selvitys WLTP-autoveromuutoksen vaikutuksista tuo tullessaan. Ilta-Sanomien mukaan autoalalla odotetaan, että autoveron määrä laskisi selkeästi esimerkiksi useiden automaattivaihteisten nelivetomallien osalla, joista osan hinnat nousivat tuntuvasti syyskuun alussa.

Vuodenvaihteen jälkeen autoveroa on tarkoitus joka tapauksessa keventää hieman hallitusohjelmassa julkilausutun mukaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

NEDC kummittelee yhä mukana

Autoverotaulukoissa kummittelee jatkossakin mukana myös vanha NEDC-mittaustapa.

Vaikka tämän vuoden syyskuun alusta alkaen pääasiassa kaikkien uusien henkilöautojen rekisteröinnissä on käytettävä WLTP-mittaustavan mukaista päästötietoa, on siirtymäaikana mahdollista tietyin edellytyksin käyttää ensirekisteröinnissä myös vanhan mittaustavan mukaisia arvoja.

Ajoneuvon valmistaja voi hakea Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta poikkeuslupaa, jonka perusteella valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen ensirekisteröinnissä voi käyttää NECD-mittaustavan mukaista ominaishiilidioksidipäästöä yksivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2019 elokuun loppuun saakka ja monivaiheisesti valmistettavien ajoneuvojen ensirekisteröinnissä vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.

Käytettävissä on siis oltava NEDC-mittaustapaan pohjautuva verotaulukko uuden WLTP-mittaustavan mukaisen autoverotaulukon rinnalla – siis ainakin vuoden 2020 elokuun loppuun saakka.

Autovero muuttui syyskuun alussa uuden ja aiempaa tiukemman WLTP-mittaustavan takia. Autoverolainsäädännön kannalta WLTP-mittaustapa on hankala, perustuuhan autojen veroprosentti Suomessa hiilidioksidipäästöarvoihin.

WLTP-mittaustavalla saatavat arvot ovat lähes poikkeuksetta vanhan NEDC-mittaustavan arvoja korkeampia.

Niihin uusiin ajoneuvoihin, joiden hiilidioksidipäästöt on mitattu WLTP-mittaustavalla, sovelletaan 1.1.2020 alkaen uusia ajoneuvoverotaulukoita.

Koska ajoneuvoveroa kannetaan vuosi etukäteen, näkyy muutos ajoneuvoverolipuilla jo 2019 vuoden aikana.

WLTP – aiempaa rankempi, vaihtelevampi ja pidempi ajosykli

Uusi WLTP-mittaustapa on aiempaa NEDC-mittausta tiukempi ja vastaa paremmin todellisia ajamisesta koituvia päästöjä.

WLTP-mittauksen ajosykli on aiempaa vaihtelevampi ja pidempi ja siinä on enemmän suurella nopeudella ajettavia vaiheita. Mittaus tehdään edelleen laboratoriossa, mutta mittausolosuhteet ovat aiempaa huomattavasti tarkemmin säänneltyjä.

Lisäksi EU on ottanut syyskuussa 2017 käyttöön myös liikenteessä tehtävän RDE-ajosyklin, jolla täydennetään WLTP-mittausjärjestelmää. RDE koskee aluksi ainoastaan typen oksidien mittausta. RDE-mittaus tehdään liikenteessä ajaen, siis käytännön olosuhteissa.

Monenlaisia päästöjä

Autojen päästöillä tarkoitetaan yleensä pakokaasupäästöjä sekä polttoaineen palamistuotteena syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Lainsäädännöllä säänneltyjä pakokaasupäästöjä ovat hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC), typenoksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt (PM).

Hiilidioksidipäästöille ei ole lainsäädännöllistä enimmäisrajaa, mutta niiden määrää säännellään Euroopassa valmistajille asetetuilla päästötavoitteilla. Euroopassa on hiilidioksidipäästövaatimukset (CO2) ovat muita maanosia suurempia.

Kierrätys kannattaa

Autoalan tiedotuskeskuksen arvion mukaan keskivertoautolla auton valmistuksen osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on Suomessa 10–15 prosenttia. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia.

Auton valmistuksen osuus koko elinkaaresta riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla elinkaaren aikana ajetaan ja mikä on auton käyttövoima. Mitä suurempi on autolla ajettujen kilometrien määrä, sitä suuremmaksi kasvaa käyttövaiheen merkitys.
Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000–7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. Tämä sisältää myös materiaalien energiasisällön.

Kierrättäminen on hyödyllistä, sillä kierrättämällä elinkaaren päässä oleva ajoneuvo saadaan takaisin vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä noin neljännes.

Teksti: Marko Jokela Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus www.aut.fi, Trafi, Valtioneuvosto, Ilta-Sanomat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat