22.9.2016 Liikenne Anne Berner: liikkumisesta räätälöityä palvelua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneministeri Anne Berner on vakuuttunut, että tulevaisuuden liikkuminen muuttuu palveluksi. Mutta kaksinkertaistuuko sähköautojen tomintamatka jo lähitulevaisuudessa? Liikenneministeri Anne Bernerin muutosuskon taustalla on liikennekaaren eli liikennettä koskevan lakikokonaisuuden tuore poliittinen menestys. Hallitus pääsi tällä viikolla lopulta yksimielisyyteen liikennekaaren toteutumisesta. Liikennekaari hävittää liikennemuotojen väliset rajat ja mahdollistaa ihmisille nykyistä vaittomamman liikkumisen. Avainsana on liikenneketju, jossa liikkumista ajatellaan kuljetustarpeiden mukaan, ei nykytapaan liikennevälineiden kautta. – Liikkuminen voi tulevaisuudessa olla pelkkää palvelua, tiivisti ministeri. Sopeutumisaikaa muutokseen on, sillä liikennekaari tulee voimaan heinäkuussa 2018. Kansainvälisen päästöttömän päivän (21.9.) keskustelussa Sanomatalolla Helsingissä puhunut Berner muistuttaa Suomeakin koskevista yhä tiukentuvista päästötavoitteista, jotka pakottavat liikennealan muutoksiin, onhan liikenne merkittävä hiilidioksidipäästöjen tuottaja. Liikenneministeri Anne Berner Berner uskoo, että tulevaisuuden joukkoliikenne on räätälöityä ovelta ovelle -liikkumista. – Liikennekaaari mahdollistaa uudenlaiset, vaivattomat liikumispalvelut ja ehkä myös tulevien nokioiden syntymisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Sähköauto aina parempi” Nissanin järjestämässä päästöttömän päivän keskustelutilaisuudessa esiintyivät Anne Bernerin lisäksi VTT:n johtava tutkija Pasi Vainikka, Cleantech-yrittäjä Kaisa Hernberg, Fortumin sähköisenliikenteen ratkaisuista vastaava Rami Syväri sekä Nissan Nordic Europen Jarkko Ahlbom. Keskustelua isännöi Tuomas Enbuske. Keskustelijat olivat yksituumaisia siitä, että nykyisenkaltainen polttomoottoreihin vahvasti perustuva liikenne ei ole kestävä ratkaisu tulevaisuudessa. Taustalla ovat globaalit ennusteet, joiden mukaan kasvussa ovat niin väestömäärä, kaupungistuminen kuin autoistuminenkin. Keskustelijat vasemmalta: Nissanin Jarkko Ahlbom, Fortumin Rami Syväri, VTT:n Pasi Vainikka, Cleantech-yrittäjä Kaisa Hernberg ja keskustelun isäntä Tuomas Enbuske. Hernberg toi esiin, että yksi ratkaisu ovat yhteiskäyttöautot, toinen ratkaisu sähköautot. – Paljon tietty riippuu siitä, miten sähkö tuotetaan. Sähköauto on joka tapauksessa (polttomoottoriautoa) parempi vaihtoehto, vaikka sähköntuotanto tarkoittaisi piipusta tupruavia päästöjä jossain muualla, Hernberg sanoi. VTT:n Pasi Vainikka muistutti, että kyse on laajasta asiasta, jossa autolla ajaminen on vain yksi osa. Kyse on energiatuotannon tavoista ja tuotannon aiheuttamista ympäristöongelmista. – Sähkö ottanee pääroolin tulevaisuuden liikkumisessa, Vainikka arvioi. Vainikka muistutti kuitenkin, että päästöttömään liikkumiseen vievässä kehityksessä tulee huomioida myös biopolttoaineet. VTT:n johtava tutkija Pasi Vainikka Talvellakin sähköisesti Nissanin Jarkko Ahlbom halusi ampua keskustelussa alas sen epäluulon, ettei sähköautolla pärjää Suomen talvessa. – 25 000 norjalaiselle Nissan Leaf -sähköauton omistajalle tehty kysely paljasti, että 96 prosenttia heistä suosittelisi sähköautoa kavereilleen. Se on aika vahva todiste, onhan Norjassa Suomen kaltaiset talviset olosuhteet. Kyllä sähköauto toimii talvellakin. Ahlbomin arvion lisäksi on kuitenkin hyvä muistaa, että pakkanen kangistaa sähköautoakin: kylmällä akku ottaa ja antaa energiaa huonommin. Myös auton matkustamon lämmitys syö virtaa, joka vähentää sähköajokilometrejä. Monet sähköautoilun edut ovat ilmeiset. Kaksi haastetta Sähköautojen suosio vaatii Ahlbomin mukaan kahta: riittävän pitkää toimintamatkaa ja kohtuullista hankintahintaa. – Sähköauton täytyy olla hinnaltaan kilpailukykyinen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna. Kuluttaja tekee valinnan lompakollaan. Ahlbom kuitenkin uskoo, että nyt ollaan jännän äärellä, sillä tulossa on toisen sukupolven akkutekniikkaa. – Uuden sukupolven akuin sähköauton toimintamatka kasvaa 1,5–2 kertaiseksi nykyisestä. Kuulette piakkoin merkittäviä uutisia, vihjasi Ahlbom – tarkoittaen ilmeisesti ensi viikolla alkavaa Pariisin autonäyttelyä. Jäämme odottamaan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku