14.10.2017 Liikenne Alexander Stubb: EU:n rahoituslaitokselta 150 miljoonan laina Tampereen raitiotielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 15 km:n pituinen raitiotielinja yhdistää keskustan ja itäiset kaupunginosat. Liikennöinnin on määrä alkaa ensimmäisellä osalla vuonna 2021. Tampereelle rakennetaan raitiotiejärjestelmä palvelemaan kasvavan kaupungin ja kaupunkiseudun liikennetarpeita. Euroopan investointipankki (EIP) tukee kestävää liikkumista edistäviä liikennehankkeita ja on myöntänyt Tampereen kaupungille 150 miljoonan euron lainan raitiotien ensimmäisen osan rakentamiseen. – Ensimmäinen raitiovaunulinja sujuvoittaa ihmisten arkea ja liikennettä Tampereella. Se myös tekee kaupungista entistä vihreämmän, houkuttelevamman ja helposti saavutettavamman paikan asua ja työskennellä, mikä samalla parantaa koko alueen kilpailukykyä. Tämä tukee niitä arvoja, joita EIP pitää tärkeinä. Lisäksi toivon, että raitiovaunun ensimmäinen matkustaja on Kale Kummola, EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb sanoo. Tampereella uutinen rahoituspäätöksestä otettiin vastaan tyytyväisenä. – Tampere on kasvamassa Suomen toiseksi metropoliksi. Kasvumme on maamme toiseksi nopeinta. Tämä on askel lähemmäksi tavoitettamme olla Euroopan älyliikenteen parhaita kaupunkeja. Olemme käynnistäneet Smart City -ohjelman, joka tähtää kansainvälisesti tunnustetun testaus- ja innovaatioalustan luomiseen älyliikenteelle Tampereen alueella, sanoo Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkiluku kasvaa prosentin vuodessa Tampereen raitiotiehanketta pidetään tarpeellisena, vaikka rakentamispäätös ei olekaan saanut yksimielistä kannatusta. Kaupungin oman näkemyksen mukaan se on yksi Pohjois-Euroopan nopeimmin kasvavista kaupunkiseuduista. Kaupungin väkiluvun arvioidaan kasvavan prosentin vuosivauhtia seuraavien 15 vuoden aikana. Raitiotien rakentaminen on jaettu kahteen osaan. Osa 1, jota EIP tuoreen päätöksensä myötä rahoittaa, on 15 kilometriä pitkä ja sen yksi linja kulkee keskustasta (Pyynikintorilta) Hervantaan ja Tampereen teknilliselle yliopistolle ja toinen itään Tampereen yliopistollisen sairaalan suuntaan. Lisäksi osa 1 sisältää Hervantaan sijoittuvan varikon rakentamisen. EIP:n tuen Tampereen kaupungille kerrotaan perustuvan pitkään yhteistyöhön. Jo vuonna 2001 pankki oli mukana rahoittamassa Naistenlahden lämpö- ja sähkövoimalan kunnostustöitä sekä kaupunkikeskustan kehittämistä ennen kaikkea Tampellan ja Finlaysonin entisillä tehdasalueilla. Lisäksi EIP rahoitti kaksi vuotta sitten Suomen pisimmän maantietunnelin, Rantatunnelin, rakennushanketta. Lähde: Tampereen kaupunki Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/ Antti Hentinen Jäsenvaltioiden omistama pankki Euroopan investointipankki on pitkäaikaisia lainoja tarjoava Euroopan unionin rahoituslaitos, jonka omistavat EU:n jäsenvaltiot. Se myöntää pitkäaikaista rahoitusta taloudellisesti mielekkäisiin investointeihin, joilla edistetään EU:n toimintapoliittisten päämäärien toteuttamista. Viime vuonna EIP myönsi Suomeen yhteensä 2,22 miljardin euron lainat. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku