Älä osta pommia – Katso vähävikaisimmat automallit

Dekra 2014 -katsastusraportti seuloo esiin autojen viat. 15 miljoonan autokatsastuksen perusteella seulottu kymmenen vähävikaisimman automallin kärki on saksalaismerkkien juhlaa. Japanilaisten menestys hiipuu.

Liikenne | 5.3.2014

Lue uusimmat Dekra -katsastustilastot alta:

Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein

Dekra 2014 -katsastustilasto

Mercedes-Benz E-sarja nousi parhaaksi Dekra 2014 -katsastustilaston kaikissa kolmessa autoryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Audi A5 kolmas. Koko tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 ajokilometriä ajettujen autojen ryhmässä ovat Mercedes-Benz B-sarja, Volvo S60/V60 ja Mercedes-Benz E-sarja.

Dekran tilastossa on yhdeksän kokoluokkaa, kussakin kolme ajokilometriryhmää, yhteensä 27 kategoriaa. Saksalaiset automerkit nappasivat voiton 20 ryhmässä kaikkiaan 27:stä. Japanilaisten menestys on hiukan hiipumassa. Muista kuin saksalaisista voittoon ylsivät ainoastaan Mazda, Škoda, Volvo ja Renault. Mazda, Škoda ja Renault voittivat kaksi ryhmää, Volvo yhden.

Toyota ei sijoittunut missään ryhmässä kärkeen, mutta Toyota IQ, Aygo, Yaris, Auris, Prius ja Corolla Verso löytyvät kolmen parhaan joukossa jossakin ryhmässä.

Koko tilaston 10 parasta*

Sija Malli Esitelty Viattomuusindeksi**
1 Mercedes-Benz E-sarja 2009 93,5
2 Audi Q5 2008 91
3 Audi A5 2007 88,1
4 Audi A4 2008 87,5
5 Mercedes-Benz C-sarja 2007 87,4
6 Opel Insignia 2008 85,8
7 Volvo S80/V70/XC70 2006 84,9
8 BMW X5 2006 84,3
9 Mercedes-Benz S-sarja 2005 84,2
10 Audi A6 2004 83,3
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 000–100 000 km ja 100 000–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo.
** prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Ikä ei ratkaise

Dekra vertaa vikojen määrää ajokilometreihin, ei auton ikään. Ei ole siis ihme, että joidenkin katsastustilastojen murheenkryyni, ammattikäytössä suosittu Mersu E-sarja voitti luokkansa kaikissa ikäryhmissä nousten koko tilaston parhaaksi automalliksi.

Mersun B-sarja oli koko tilaston vähävikaisin automalli viattomuusindeksillä 99,2 prosenttia.

Myös Audi menestyi mainiosti voittaen viisi ryhmää. Premium-merkkien vahvan panoksen täydensi BMW voittamalla kolme ryhmää. Volkkari oli paras neljässä ryhmässä.

Tulosten suurin yllätys on Renault’n voitto kahdessa ryhmässä. Uusimpien Renault-mallien laadun paraneminen on näkynyt muissakin luotettavuustutkimuksissa.

Korealaiset eivät yltäneet kärkisijoille lukuun ottamatta Hyundai ix35:n viidettä sijaa katumaasturien alle 50 000 kilometriä ajettujen ryhmässä.

Kokoluokkien parhaat*

Luokka Malli Esitelty Viattomuusindeksi**
Pikkuautot Audi A1 2010 96,4
Pienempi keskiluokka BMW 1-sarja 2011 96,8
Isompi keskiluokka Volvo S60/V60 2010 98,7
Isot autot ja edustusluokka Mercedes-Benz E-sarja 2009 97,4
Tila-autot Mercedes-Benz B-sarja 2011 99,2
Pakettiautomaiset tila-autot Škoda Roomster 2006 83,1
Katumaasturit ja maasturit Mercedes-Benz GLK 2008 95
Urheiluautot ja avoautot BMW Z4 2009 97,2
Pakettiautot Renault Master 2010 83,1
*Tilaston parhaat mallit kokoluokittain (ajokilometriryhmä 0–50 000 km)
**prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Kilometrien mukaan ryhmiin

Auton iän sijasta Dekra jaottelee tulokset kolmeen eri ryhmään, jotka ovat alle 50 000, 50 000–100 000 ja 100 000–150 000 kilometriä ajetut autot.

Ajokilometrimäärä vuosimallien sijasta lisää tilaston luotettavuutta. Automallit on asetettu ajosuoritteen mukaan samalle viivalle. Ajomäärät vaihtelevat merkittävästi kokoluokittain,  isommilla autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Dekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa. Helmikuussa 2014 ilmestynyt uusin Dekra-raportti perustuu peräti 15 miljoonaan katsastukseen Saksassa vuosina 2012 ja 2013.

Mukana ovat mallit, joista saatiin vähintään 1 000 yksilön tiedot jokaisessa ajokilometriryhmässä, mikä lisää raportin tilastollista luotettavuutta.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Vikaraportissa on kahdeksan henkilöautojen kokoluokkaa pikkuautoista maastureihin. Mukana ovat myös pakettiautot.

Hyötytietoa käytetyn ostajalle

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä, isoja vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauksesta, sähkölaitteista ja päästöistä (moottori ja pakoputkisto).

Omistajan huolimattomuudesta johtuvat viat eivät vaikuta arvosteluun. Tällaisia vikoja ovat esimerkiksi liian vanha ensiapulaukku, kuluneet renkaat ja huonokuntoiset lasinpyyhkimet. Niiden kunto riippuu enemmän omistajan huolellisuudesta kuin automallin laadusta.

Näillä eväillä Dekra-raportti kertoo automallien teknisen laadun eroista tarkemmin kuin moni muu katsastusraportti.

Raportti koskee Saksan olosuhteita, mutta on hyödyllinen myös suomalaiselle auton ostajalle ja käyttäjälle. Perusteellinen raportti paljastaa automallien tyyppivikoja, jotka ilmenevät kilometrien myötä, vaikka ajo-olosuhteet ovatkin erilaiset.

Katsastuksessa havaitut tekniset viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Katsastuksessa havaitut isot viat keskittyvät useimmiten jarruihin, pyöräntuentaan, ohjaukseen ja alustaan.

Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä sähkölaitevikoja, yleensä akun, laturin tai käynnistysmoottorin vikoja. Toukokuussa 2014 ilmestyvä saksalainen ADAC-tiepalveluraportti selvittää suosittujen automallien tielle jättävät viat ja siten se oivallisesti täydentää katsastusraportteja.

Apua käytetyn valintaan

Mallikohtaiset vikatiedot löytyvät Dekran nettipalvelusta. Tarjolla on myös sovellukset älypuhelimiin ja tabletteihin. Dekra-raportin sisältävä Auto, Motor und Sport –lehden erikoisnumero on saatavana maaliskuusta 2014 alkaen myös Suomessa.

Verkkopalvelun käyttö on helppoa. Ensiksi valitaan kokoluokka, sen jälkeen mallisarja ja ajokilometriryhmä. Käyttäjä voi vertailla neljän eri mallisarjan tietoja rinnakkain. Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka kertoo auton vikaherkkyydestä ja viattomuudesta. Mallin sijoitus luokassaan ja vikakohteittain on merkitty värisymbolein, vihreä on keskiarvoa parempi ja punainen huonompi.

Mallikirjo yltää suomalaisille tutuista Nissan Almerasta aina Toyota Starletiin. Suurin ajokilometriryhmä on 150 000–200 000 kilometriä ajetut autot.

Isot pärjäävät, pienet ongelmallisia

Mielenkiintoista on, että isojen autojen parhaan viattomuusindeksi on peräti 89,8 vielä 100 000–150 000 ajokilometrin ryhmässä, isossa keskiluokassa luku on hyvä 82,8 prosenttia ja pienemmässä  keskiluokassa kohtalainen 73,8.

Pikkuautojen parhaalla viattomuusindeksi on ainoastaan 64,7 prosenttia, tila-autojen parhaalla 63,5 urheiluautojen parhaalla 57,1 ja pakettiautomaisten tila-autojen parhaalla vain 47,3 prosenttia.

Parhaat isot ja keskiluokan autot säilyvät vähävikaisina suurillakin ajomäärillä. Sen sijaan pikkuautojen, urheiluautojen, tila-autojen ja ennen kaikkea pakettiautomaisten tila-autojen kunto repsahtaa nopeasti ajomäärän ylittäessä 100 000 kilometriä. 

Viisi kokoluokkien parasta kolmessa ajokilometriryhmässä

Sija Malli Esitelty Viattomuusindeksi**
Pikkuautot
0–50 000 km
1 Audi A1 2010 96,4
2 Mazda 2 2007 93,4
3 Toyota IQ 2008 92,9
4 Ford Fiesta 2008 89,1
5                                                       Toyota Yaris                2006                            89,0
50 000–100 000 km
1 Mazda 2 2007 84,1
2 Volkswagen Polo 2009 79,4
3 Ford Fiesta 2008 77,7
4 Honda Jazz 2008 76,5
5 Mini 2006 75,4
100 000–150 000 km
1 Mini 2006 64,7
2 Toyota Yaris 2006 63,5
3 Toyota Aygo 2005 54,3
4 Škoda Fabia 2007 53,6
5 Citroën C1 2005 51,9
Pienempi keskiluokka
0–50 000 km
1 BMW 1-sarja 2011 96,8
2 Ford Focus 2010 96,2
2 Toyota Prius 2009 96,2
4 Mazda 3 2009 93,3
5 Opel Astra 2009 93,2
50 000–100 000 km
1 Mazda 3 2009 86
2 Volkswagen Golf VI 2008 83,7
3 Toyota Prius 2003 82,6
4 Opel Astra 2009 81,3
5 Toyota Auris 2007 81,2
100 000–150 000 km
1 Volkswagen Golf VI 2008 73,8
2 Toyota Auris 2007 70,4
3 Volkswagen Jetta 2005 70,1
4 Honda Civic 2006 65,6
5 Volvo S40/V50/C70 2004 63,6
Isompi keskiluokka
0–50 000 km
1 Volvo S60/V60 2010 98,7
2 BMW 3-sarja 2011 96,3
3 Seat Exeo 2009 95,1
4 Toyota Avensis 2009 94,8
5 Mercedes-Benz C-sarja 2007 94,6
50 000–100 000 km
1 BMW 3-sarja 2011 89,7
2 Audi A5 2007 88
3 Audi A4 2008 87,6
4 Mercedes-Benz C-sarja 2007 87,3
5 Toyota Avensis 2009 86,1
100 000–150 000 km
1 Audi A5 2007 82,8
2 Audi A4 2008 81,8
3 Mercedes-Benz C-sarja 2007 80,2
4 Opel Insignia 2008 78,6
5 BMW 3-sarja 2005 68,8
Isot autot ja edustusluokka
0–50 000 km
1 Mercedes-Benz E-sarja 2009 97,4
2 Audi A6 2011 94
3 BMW 7-sarja 2008 93,9
4 BMW 5-sarja 2009 93,8
5 Mercedes-Benz S-sarja 2005 93,1
50 000–100 000 km
1 Mercedes-Benz E-sarja 2009 93,2
2 BMW 5-sarja 2009 88
3 Volkswagen Phaeton 2002 87,6
4 Škoda Superb 2008 87,1
5 BMW 7-sarja 2008 86,5
100 000–150 000 km
1 Mercedes-Benz E-sarja 2009 89,8
2 Volvo S80/V70/XC70 2006 76,6
3 Mercedes-Benz S-sarja 2005 75,5
4 Audi A6 2004 74,6
5 Audi A8 2002 73
Tila-autot
0–50 000 km
1 Mercedes-Benz B-sarja 2011 99,2
2 Ford C-Max 2010 96,2
3 Volkswagen Sharan 2010 95,8
4 Opel Meriva 2010 94,4
5 Toyota Verso 2009 92,5
50 000–100 000 km
1 Renault Scénic 2009 82,8
2 Toyota Corolla Verso 2004 78,1
3 Suzuki SX4 2006 76,9
4 Volkswagen Golf Plus 2005 76,8
5 Mercedes-Benz R-sarja 2005 75,4
100 000–150 000 km
1 Volkswagen Golf Plus 2005 63,5
2 Toyota Corolla Verso 2004 62,8
3 Mercedes-Benz B-sarja 2005 62,7
4 Ford Galaxy / S-Max 2006 61,5
5 Opel Zafira 2005 58,8
Korkeat, pakettiautosta kehitetyt tila-autot
0–50 000 km
1 Škoda Roomster 2006 83,1
2 Fiat Doblò 2010 81,2
3 Citroën Nemo 2007 80,9
4 Peugeot Partner 2008 79,3
4 Volkswagen Bus 2003 79,3
50 000–100 000 km
1 Škoda Roomster 2006 65,8
2 Citroën Berlingo 2008 63,8
2 Peugeot Partner 2008 63,8
4 Volkswagen Bus 2003 61,6
5 Mercedes-Benz Viano 2003 60,9
100 000–150 000 km
1 Volkswagen Caddy 2003 47,3
2 Škoda Roomster 2006 46
3 Volkswagen Bus 2003 45,7
4 Mercedes-Benz Viano 2003 44,4
5 Renault Trafic 2001 22,2
Maasturit ja katumaasturit
0–50 000 km
1 Mercedes-Benz GLK 2008 95
2 Volvo XC60 2008 94,6
3 BMW X1 2009 94,4
4 Audi Q5 2008 94,2
5 Hyundai ix35 2009 93,3
50 000–100 000 km
1 Audi Q5 2008 90,9
2 Volvo XC60 2008 90,5
3 Mercedes-Benz GLK 2008 90,1
4 BMW X1 2009 88,5
5 BMW X5 2005 85,3
100 000–150 000 km
1 Audi Q5 2008 87,8
2 BMW X5 2006 75,9
3 Porsche Cayenne 2002 74,6
4 Volkswagen Tiguan 2007 73,1
5 Audi Q7 2005 70,8
Urheiluautot ja avoautot
0–50 000 km
1 BMW Z4 2009 97,2
2 Porsche 911 2004 92
3 Audi TT 2006 90,6
3 Mercedes-Benz SLK 2004 90,6
5 Mercedes-Benz SL 2001 90,1
50 000–100 000 km
1 Audi TT 2006 84,7
2 Volkswagen Scirocco 2008 82,2
3 Porsche 911 2004 80,8
4 BMW 6-sarja 2003 80
5 Volkswagen Eos 2006 77,6
100 000–150 000 km
1 Mercedes-Benz SLK 2004 57,1
2 Mercedes-Benz SL 2001 56,9
3 Porsche Boxster/Cayman 1996 55,8
4 Volkswagen Eos 2006 50,1
5 BMW Z4 2002 45,5
Pakettiautojen kolme parasta
0–50 000 km
1 Renault Master 2010
2 Volkswagen Crafter 2006
3 Mercedes-Benz Sprinter 2006
50 000–100 000 km
1 Mercedes-Benz Sprinter 2006
2 Volkswagen Crafter 2006
3 Fiat Ducato 2006
100 000–150 000 km
1 Volkswagen Crafter 2006
2 Mercedes-Benz Sprinter 2006
3 Ford Transit 2006

**prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Marko Jokela

Mallikohtaiset vikatiedot englanniksi ja saksaksi.

Lähteet: Dekra, Auto, Motor und Sport nro 5/2014, ilmestynyt Saksassa 20.2.2014

Keskustelu