24.5.2018 Liikenne Ajokortin suorittaminen muuttuu heinäkuussa – huomioi tutkintorakenne! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakollisen opetuksen määrä vähenee, kuljettajantutkinnon merkitys kasvaa. Kesällä ajo-opetusta suorittavien kannattaa olla tarkkana tutkintorakenteen suhteen. Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat tukun muutoksia niin ajokorttia jo suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista. Uudistuksessa pakollisen opetuksen määrä vähenee. Henkilöauton ajokortin suorittajalta vaaditaan jatkossa 4 tunnin mittainen ”ensimmäisen ajokortin koulutus”, 8 tunnin riskikoulutus ja 10 tunnin ajo-opetus. – Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi, kertoo Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen. Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan. Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinnon uudistus on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä tasavallan presidentille vahvistettavaksi, jotta se voisi tulla voimaan heinäkuun alusta. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden ja henkilöauton ajokortin suorittamista. – Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen, Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi vuotta aikaa opetteluun Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uudistuksessa paljon myönteistä. – Käytännössä opetuslupaopetuksessa tulee pääsääntöisesti ajettua huomattavasti tuota vähimmäismäärää (10 tuntia) enemmän, koska aikaa opetteluun on kaksi vuotta, Vesalainen erittelee. Juuri tämä on Vesalaisen mukaan opetuslupaopetuksen erityinen vahvuus. – Jos oppilaan kanssa ajetaan vaikka tunti viikossa, tekee se kahdessa vuodessa 104 tuntia – se on aika paljon enemmän kuin lain edellyttämä minimiopetusmäärä. Näin opetuslupaopetuksessa pystytään kustannustehokkaasti luomaan erinomaiset valmiudet auton turvalliseen kuljettamiseen liikenteessä kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina, vaihtelevissa liikenneympäristöissä. Tuire Simonen tuo esiin, että uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena. Poljinpakko vesittää aikeita Vesalainen pitää myönteisenä sitä, että uudistuksen myötä on mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Autoliiton näkemyksen mukaan tätä aietta merkittävästi vesittää lakiin jäänyt jarrupoljinpakko. Se edellyttää polkimen asentamista kaikkiin niihin autoihin, joilla opetuslupaoppilasta on tarkoitus opettaa. Poljinpakko lisää opetuksen kustannuksia. – Alun perin oli tarkoitus luopua myös opetusajoneuvon poljinvaatimuksesta, mikä olisi mahdollistanut sen, että nuori olisi voinut opetella ajamaan erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Näin opetusta voisi ajamisen perusteiden hahmotuttua joustavasti yhdistää helpommin arjen muihin matkoihin autosta riippumatta. Autoliitto on huomauttanut, ettei edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei ole tällaista poljinvaatimusta, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Riskiaiheina pimeys ja liukkaus Uusi riskientunnistamiskoulutus sisältää muun muassa liukkaalla ja pimeällä ajamisen koulutusta, joten niitä ei tarvitse sisällyttää varsinaiseen opetuslupaopetukseen. Riskientunnistamiskoulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opetuslupaopetuksen minimimäärä (10 tuntia ajo-opetusta ja tarvittava, yksilöllinen määrä teoriaopetusta) on annettu ennen koulutukseen tuloa. Teksti: Marko Jokela Lähde: Trafi, Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesällä ajokorttia suorittavan syytä olla tarkkana! Siirtymäsäännökset kestävät elokuulle asti. Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen koulutus. – Siirtymäajan helpotuksena heinä–elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana, Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen kertoo. Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti. Ajokorttikoulutuksesta ja siirtymäajan käytännöistä tietoa Trafin verkkosivuilta: www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu sekä Autoliitolta osoitteesta https://ajokoulu.autoliitto.fi/kuljettajaopetus-uudistuu Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?