24.5.2018

Ajokortin suorittaminen muuttuu heinäkuussa – huomioi tutkintorakenne!

Pakollisen opetuksen määrä vähenee, kuljettajantutkinnon merkitys kasvaa. Kesällä ajo-opetusta suorittavien kannattaa olla tarkkana tutkintorakenteen suhteen.

Ajokorttikoulutuksen uudistukset tuovat tukun muutoksia niin ajokorttia jo suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista.

Uudistuksessa pakollisen opetuksen määrä vähenee. Henkilöauton ajokortin suorittajalta vaaditaan jatkossa 4 tunnin mittainen ”ensimmäisen ajokortin koulutus”, 8 tunnin riskikoulutus ja 10 tunnin ajo-opetus.
–  Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenisi ja tutkinnon merkitys kasvaisi, kertoo Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen.

Henkilöauton ajokortin suorittaminen muuttuu lisäksi yksivaiheiseksi eli kaikki opetus suoritetaan ennen kuljettajantutkintoa ja nykyisestä harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta luovutaan.

Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinnon uudistus on ollut eduskunnassa hyväksyttävänä ja sen on tarkoitus edetä tasavallan presidentille vahvistettavaksi, jotta se voisi tulla voimaan heinäkuun alusta. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden ja henkilöauton ajokortin suorittamista.
– Ajokorttiuudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Oleellista ei ole, missä ja miten opetus on hankittu, vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen, Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi vuotta aikaa opetteluun

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uudistuksessa paljon myönteistä.
– Käytännössä opetuslupaopetuksessa tulee pääsääntöisesti ajettua huomattavasti tuota vähimmäismäärää (10 tuntia) enemmän, koska aikaa opetteluun on kaksi vuotta, Vesalainen erittelee.

Juuri tämä on Vesalaisen mukaan opetuslupaopetuksen erityinen vahvuus.
– Jos oppilaan kanssa ajetaan vaikka tunti viikossa, tekee se kahdessa vuodessa 104 tuntia – se on aika paljon enemmän kuin lain edellyttämä minimiopetusmäärä. Näin opetuslupaopetuksessa pystytään kustannustehokkaasti luomaan erinomaiset valmiudet auton turvalliseen kuljettamiseen liikenteessä kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina, vaihtelevissa liikenneympäristöissä.

Tuire Simonen tuo esiin, että uudistetussa kuljettajantutkinnossa painotetaan aikaisempaa enemmän riskitilanteiden hallintaa ja osaamista kokonaisuutena.

Poljinpakko vesittää aikeita

Vesalainen pitää myönteisenä sitä, että uudistuksen myötä on mahdollisuus aloittaa ajo-opetus 16-vuotiaana. Autoliiton näkemyksen mukaan tätä aietta merkittävästi vesittää lakiin jäänyt jarrupoljinpakko. Se edellyttää polkimen asentamista kaikkiin niihin autoihin, joilla opetuslupaoppilasta on tarkoitus opettaa. Poljinpakko lisää opetuksen kustannuksia.
– Alun perin oli tarkoitus luopua myös opetusajoneuvon poljinvaatimuksesta, mikä olisi mahdollistanut sen, että nuori olisi voinut opetella ajamaan erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Näin opetusta voisi ajamisen perusteiden hahmotuttua joustavasti yhdistää helpommin arjen muihin matkoihin autosta riippumatta.

Autoliitto on huomauttanut, ettei edes liikenneturvallisuudessa Suomea reilusti edellä olevissa Ruotsissa ja Iso-Britanniassa ei ole tällaista poljinvaatimusta, vaikka niissä suurin osa ajokorteista suoritetaan opetusluvalla.

Riskiaiheina pimeys ja liukkaus

Uusi riskientunnistamiskoulutus sisältää muun muassa liukkaalla ja pimeällä ajamisen koulutusta, joten niitä ei tarvitse sisällyttää varsinaiseen opetuslupaopetukseen.

Riskientunnistamiskoulutukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opetuslupaopetuksen minimimäärä (10 tuntia ajo-opetusta ja tarvittava, yksilöllinen määrä teoriaopetusta) on annettu ennen koulutukseen tuloa.

Teksti: Marko Jokela Lähde: Trafi, Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesällä ajokorttia suorittavan syytä olla tarkkana!

Siirtymäsäännökset kestävät elokuulle asti.

Kesän aikana ajokorttia suorittavien kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, milloin kuljettajantutkinto on tarkoitus suorittaa. Kesäkuun loppuun saakka tutkintoon tultaessa on oltava suoritettuna vanhan lain mukainen opetus, ja heinäkuun alusta alkaen teoria- ja ajokokeeseen tulijalta vaaditaan uuden lain mukainen koulutus.

– Siirtymäajan helpotuksena heinä–elokuussa tutkintoon tulevat voivat halutessaan suorittaa nykyisen syventävän vaiheen opetuksen jo ennen kuljettajantutkintoa, kun heillä on perusvaiheen opetus suoritettuna. Tällä voi korvata uuden riskikoulutuksen tutkintoon tullessa. Tämä mahdollisuus syventävän vaiheen opetuksen saamiseen ennen tutkintoa on käytössä vain lain vahvistamisen ja voimaantulon välisenä aikana, Trafin johtava asiantuntija Tuire Simonen kertoo.

Myös ensimmäisen ajokortin suorittajan teoriakoulutus tieliikenteen perusteista tulee heinäkuun alusta alkaen pakolliseksi kaikille. Koulutusta ei kuitenkaan tarvitse käydä, jos kortin suorittaminen on aloitettu ennen uuden lainsäädännön voimaantuloa tai taskussa on jo jokin moottoriajoneuvon ajokortti.

Ajokorttikoulutuksesta ja siirtymäajan käytännöistä tietoa Trafin verkkosivuilta: www.trafi.fi/ajokorttikoulutusuudistuu sekä Autoliitolta osoitteesta https://ajokoulu.autoliitto.fi/kuljettajaopetus-uudistuu

Luetuimmat