mainos 21.12.2018 Näin varaudut moottoriremonttiin – vinkit ja kustannukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriremontti on kuluerä, jota jokainen autolla liikkuva ja auton omistava pelkää. Moottorin yskähdykset tietävät useimmiten isoja investointeja sekä sitä, että kulkupeli makaa korjaamolla hoidossa hyvän aikaa. Kannattaako temppuileva moottori vaihtaa, korjauttaa vai hankkia aivan uusi menopeli? Kas siinäpä pulma. Käden käänteessä ei suureen remonttiin, kokonaan uuteen moottoriin tai autoon ei rahaa läheskään aina ole omasta takaa, mutta apuna rahoittamiseen on mahdollista käyttää esimerkiksi Saldo-lainaa. Mitä moottoriremontti maksaa? Yhtä oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei ole, sillä kustannukset riippuvat tietenkin paljon ensinnäkin siitä, mitä vikaa uumenista löytyy. Toiseksi hinnoitteluun vaikuttaa paljon se, millainen auto on kyseessä. Autoille asetetut uudet vaatimukset voivat auton ikääntyessä aiheuttaa vikaherkkyyttä, mikä voi tulla kalliiksi ajan mittaan. Kun autoja ei enää suunnitella aikaa kestäviksi ja niiden koneistot sisältävät jo tietokoneen verran tietotekniikkaa, käy niiden korjaaminenkin kalliiksi. Korjauskustannukset voivat hypätä korkealle jo vajaan 200 000 km käytöllä. Jos alla on uudenkarhea merkkiauto ja sille on tehtävä moottoriremontti, kannattaa varautua siihen, että korjaus ei ole välttämättä edes mahdollinen. Uusiin autoihin ei aina löydy varaosia ja ainoana vaihtoehtona on koko moottorin vaihto. Kyse ei ole silloin enää pikkurahoista, vaan saa varautua useamman tuhannen euron panostukseen. Vanhan auton kuntoon laittaminen ei sekään ole edullista puuhaa, mutta koko moottorin vaihto ei välttämättä ole edessä. Korjaaminen maksaa kuitenkin satoja ja jopa pari tuhatta euroa. Esimerkiksi moottori kansiremontti voi maksaa 1500 - 2000 €. Korjaaminen on ammattimiehellekin vaativa työ ja tuntitaksa on sen mukainen. Vanhan auton kohdalla lienee paikallaan miettiä myös, paljonko autosta on maksanut, mitä siitä saisi vaihdossa ja kauanko sillä on vielä kilometrejä jäljellä. Jos kaikkeen on vastauksensa “ei paljon”, voi pohtia onko aika hankkia kokonaan uusi ajopeli. Nykyisin ei ole sanottua, että autokorjaamosta edes löytyy moottoriremonttiin pätevää ammattilaista. Tämä johtuu siitä, että moottoreiden korjaamista ei opeteta ammattikouluissa. Uusi ja monimutkainen tekniikka on lähestulkoon hävittänyt moottoreiden korjaamistyöt korjaamoista ja moni kunnostuskelpoinen moottori päätyy metallinkierrätykseen. Yskivän pelin moottoriremontti korvaa moottorin vaihto. Huolla ja varaudu remonttiin Moottoriremontti on mahdollista välttää hyvällä ja säännöllisellä huollolla. Autoon kannattaa tehdä ainakin kaksi tärkeää huoltoa, vaikka tai oikeammin etenkin jos, auto on jo kiitänyt alla useamman satatuhatta kilometriä. Mitä enemmän kiinnitetään huomiota autojen päästöjen mittaamiseen, sitä enemmän sähkö- ja hybridiautot lisääntyvät liikenteessä. Näiden huoltamiseen ei perinteisiä toimenpiteitä välttämättä tarvita, vaan huolto voi olla vain tietojärjestelmien päivittelyä. Öljynvaihto. Öljyjen vaihtaminen on yksi auton tärkeimmistä huolloista. Moottori tarvitsee oikeanlaisen voitelun ja oikean öljyn suositukset kannattaa tarkistaa autonvalmistajalta. Hyvänä muistisääntönä on 1 vuosi ja 10 - 15 tuhatta eli öljyjen vaihtaminen on suositeltavaa tehdä vuoden välein tai 10 - 15 000 kilometrin välein, kumpi vain ensin tuleekin täyteen. Öljyt on vaihdettava, sillä moottorin käydessä öljyyn sekoittuu likaa ja vettä ja sitä häviää moottorista. Jakohihnan vaihtaminen. Mikäli autossa sellainen on, on jakohihnan vaihtaminen toinen tärkeä huoltotoimenpide. Jakohihna on moottorin toiminnalle elintärkeä elementti, sillä moottori ei yksinkertaisesti toimi ilman sitä. Hihnan vaihtovälin voi tarkistaa valmistajan ohjekirjasta, mutta yleensä se on 90 - 200 000 kilometriä (tai määrätty määrä vuosia). Jakohihnan katkeamisella on dramaattiset seuraukset, moottori leikkaa kiinni ja siihen voi joutua tekemään tuhansien eurojen huollon ja uuden moottorin vaihto voi olla edessä pahimmassa tapauksessa. Moni automerkki investoi sähköautojen kehittämiseen ja niitä sekä hybridiautoja tulee markkinoille yhä enemmän myös jokamiehen kukkarolle sopivissa hintaluokissa. Vaikka moni maallikko toisin luulee, voi sähköauton huoltaminen olla edullisempaa kuin perinteisen bensa- tai diesel-käyttöisen auton vastaavat toimenpiteet. Sähköautojen tekniikka on yksinkertaisempaa ja niiden huoltotarve on polttomoottoriautoja vähäisempää. Polttomoottorit historiaa Moottorien ja autojen huoltaminen muuttaa muotoaan sitä mukaan, mitä enemmän sähköautot yleistyvät liikenteessä. Nyt esitetyn mietinnön mukaan liikenteen päästöistä on päästävä kokonaan jo parissa kymmenessä vuodessa. Kyseinen ilmastoraportti on saanut kritiikkiä osakseen eikä sen metodeja pidetä toteuttamiskelpoisina. Kokonaan sähköllä toimiviin autoihin siirtyminen muuttaa autojen huoltotoimenpiteitä merkittävästi. Sähköautoissa kalleimpia osia on (ainakin tällä hetkellä) akku, jonka voimalla koko auto toimii. Sen vaihtaminen voi olla kalliimpi operaatio kuin perinteisen polttomoottorin huoltaminen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku