2.2.2024

Zero DSR X -sähkömoottoripyörä – Moottoripyöräpoliisi uuden äärellä

Moottoripyöräpoliisit saavat tällä kaudella käyttöönsä ensimmäisen täyssähkömoottoripyörän. Sillä on tarkoitus osallistua kaikkiin samoihin tehtäviin kuin muillakin poliisiajoneuvoilla.

Poliisilla on käytössään vasta yksi täyssähköauto, ja nyt sähköisten ajoneuvojen valikoima kasvaa myös mooottoripyöriin, kun poliisi saa käyttöönsä Zero DSR X_-sähkömoottoripyörän.

Komisario Kimmo Järvinen ja Zero.

Poliisiammattikorkeakoulun moottoripyöräpoliisien koulutuksesta vastaava komisario Kimmo Järvinen esittelee MP24-messuilla poliisin osastolla upouutta hankintaa.

- Neljä vuotta ollaan kartoitettu markkinoita ja testattu, ja tämä Zero ei ole tullut poliisikäyttöön kilpailutuksen perusteella vaan yksittäishankintana.

Ennen tätä hankintaa poliisi testasi mm. Zeron katupyörämallia, ja kun DSR X tuli markkinoille, testattiin niitä rinnakkain. Poliisiammattikorkeakoulun, poliisihallituksen, pyöräkouluttajien ja moottoripyöräpoliisien yhteisessä moottoripyörien kehittämistyöryhmässä päädyttiin tämän kyseisen mallin palvelevan parhaiten tässä käyttöympäristössä.

Ensi kesänä tämä uutuuspyörä tulee toimimaan moottoripyöräpoliisien käytössä pääkaupunkiseudulla. Sitä ennen sillä osallistutaan Räyskälässä moottoripyöräpoliisien koulutukseen, ja kaikki moottoripyöräpoliisit saavat sille käyttökoulutuksen. Erityisen hyvin sähkömoottoripyörä sopii mm. urheilu- ja yleisötapahtumien valvontaan, joissa äänettömyydestä ja päästöttömyydestä on etua. Joskus itse tehtävän kannalta on myös hyvä, että poliisi pääsee paikalle äänettömästi. Voiko äänettömyys olla myös riski, kun liikutaan esimerkiksi yleisötapahtumissa?

-Tottakai voi, ja kuten aina sähköisissä ajoneuvoissa, niin kuljettajan ajotavan, ennakoinnin ja ymmärryksen merkitys kasvaa kun liikutaan äänettömällä ajoneuvolla. Siksi kaikkia näitä käydään läpi koulutuksissa, sanoo Järvinen.

Järvinen sanoo myös odottavansa mielenkiinnolla palautetta, sillä poliisikäytössä tulee vastaan äänettömyyden takia sekä ongelmia että mahdollisuuksia, joihin polttomoottoripyörillä ei törmää.

Tässä moottoripyörässä on laukkuihin asennettu lisäakku ja toimintamatkaksi luvataan teoriassa 300 kilometriä.

-Operatiivisessa työssä rangen on arvioitu olevan vähintään 150-160 kilometriä. Tarvitaan siis latausasemia ja ennakointia latausten suhteen.

Zerossa on käytännössä sama varustus kuin poliisiautoissa ja muissa poliisimoottoripyörissä: poliisiradio, hälytyslaitteet, kiinteä ajoneuvotietokone, rekisterikilven lukulaitteet, saadaan lähetettyä livekuvaa muihin partioihin, dronesta kuvaa pyörän näytölle ja kamerat edessä ja takana.

-Tällä moottoripyöräpoliisi pystyy itsenäiseen työskentelyyn, eli toimii ns. ”yhden kosketuksen taktiikalla” ja voi viedä jutut tutkinnallisesti kansiin asti. Näin poliisin resurssien käyttö on tehokkaampaa.

Moottoripyöräpoliisin keskimääräinen työvuoro kestää 10-12 tuntia ja sen aikana ajetaan keskimäärin 150-160 kilometriä, eli siinä mielessä Zeron toimintamatkan pitäisi riittää jopa lataamatta.

-Siitä lähdetään että tauoilla akku ladataan, ettei alhainen varaus rajoita toimintaa työvuoron loppupuolella. Samoin kuin polttomoottoripyörillä, joissa pyritään että tankissa on aina vähintään lähes puoli tankillista bensiiniä.

Valmistajan ilmoittama huippunopeus Zerolle on noin 180 kilometriä tunnissa, ja poliisivarustuksella siitä saatetaan jäädä vähän. Kiihtyvyydessä Zero jää teoriassa vähän tehokkaille katupyörille, mutta käytännössä sähköpyörän ajamisen helppous kompensoi sen poliisin työtilanteissa.

-Samalla kun tehdään töitä, niin ajamisen helppouden takia jää normaaleja motoriikkaa vieviä hallintalaitteita pois, mikä parantaa itse työn suorituskykyä, päättää Järvinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat