8.11.2023

RAM 1500 Ramcharger keksi Pentastar-V6:lle aivan uutta käyttöä – tervetuloa 3,6-litrainen sähköauton range extender!

RAM pudotti yhdessä yössä legendaarisen V8:n pois keihäänkärki-pickupistaan, ja toi luokassaan ennennäkemättömän sähköisen voimalinjan sekä tuplaturbo-rivi-6:n sen tilalle.

RAM 1500 on yksi "kolmesta suuresta" avolavasta ikisuosikki Ford F-150:n ja Chevrolet Silveradon rinnalla. On siis merkittävää, kun auto ylipäätään muuttuu johonkin suuntaan, mutta kun se tällä tavalla muuttuu, on suorastaan tornado irti.

RAM 1500 REV

Viimeksi Super Bowlin maailmankuuluissa automainoksissa nähtiin yksi autoesittely, kun RAM toi miljoonien dollarien hintaisten sekuntien aikana julkisuuteen kaikkien aikojen ensimmäisen täyssähköisen avolavamallinsa, RAM Revolutionin, haastamaan Ford F-150 Lightningin ja kumppanit. Ramchargerille taas ei löydy haastajia sitten mistään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pentastar-generaattori

RAM Ramcharger perustuu täysin polttomoottorimalliin, ja se tuleekin käytännössä V8-vaihtoehtojen tilalle, jotka siirtyvät samalla ovenavauksella avolavahistoriaan. Ramchargeria markkinoidaan lähinnä sähköautona, ja aivan totta on, että siinä on pistorasiasta ladattava akku, joka ruokkii sähkömoottoreita kummallakin akselilla. Perusasetelma on aivan kuten täyssähköautossa. Mikä ei ole ollenkaan kuin täyssähköautossa, on konepellin alla lymyilevä isokokoinen bensiinimoottori.

Ramchargerin 92 nettokilowattitunnin akusto on toki kookas, muttei aivan sitä tasoa, mitä muut vastaavan kokoluokan sähköautot keskimäärin pitävät sisällään. Erittäin painavassa autossa kapasiteetti riittää vaatimattomaan 233 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Ei kuitenkaan hätiä mitiä, Pentastar pelastaa tilanteen, ja korjaa samalla sähköauton toimintamatkan ja perävaunun välisen huonon yhdistelmän.

3,6-litrainen Pentastar on ollut koko entisen FCA -konsernin yläpään mallien, mukaan lukien RAM:in, kantavia voimia jo toistakymmentä vuotta. Vapaastihengittävä bensiinikäyttöinen V6 saa nyt täysin ennenkokemattoman roolin, kun se valjastetaan 130 kilowatin tehoisena pyörittämään generaattoria ilman minkäänlaista mekaanista yhteyttä pyörille. Tuloksena on noin 1 100 kilometrin toimintamatka, kun akullinen virtaa ja 102 litran tankillinen bensiiniä kulutettu. Mihinkähän sitä oikein yllettäisiinkään, jos sähköä jauhaisi vähän vähemmän janoinen mylly?

Vaikka RAM:in ratkaisu on luokassaan ennennäkemätön ja poikkeuksellisen suurikokoinen, ei se ole ratkaisuna täysin uniikki. BMW jatkoi i3 -kaupunkisähköautonsa toimintamatkaa aikoinaan BMW Motorradin maxi scooterin 650-kuutioisella kaksisylinterisellä. Tuorein esimerkki asiasta tulee puolestaan Mazdalta, joka valjasti kuolleista herättämänsä wankel-moottorin MX-30 -sähköautonsa toimintamatkan jatkajaksi.

Ai niin, Ramchargerin pyörät pyörivät siis kahden sähkömoottorin voimalla, joiden yhteisteho on aavistuksen verran takapainotteisesti jopa 670 hevosvoimaa. Nollasta sataan keijukainen kiihtyy mukavasti 4,4 sekunnissa ja vetomassaa on tarjolla täydet 6 350 kiloa.

Näkemiin TRX, tervetuloa myös rivi-6

RAM 1500 -malliston mullistuksen viimeistelee todellakin se seikka, että räväkkä TRX 6,2-litraisella V8:lla on nyt tiessään. Stellantis North America valmistelee muitakin rysäyksiä perinteisiin ja pitkään valmistettuihin autoluokkiinsa, ja tässä isommassa päässä avainroolia on ottamassa uusi 3,0-litrainen Hurricane, jossa mäntiä on kuusi rivissä ja ahtimia kaksi. Teksti "Hemi" pyyhitään siis pois kaikista RAM-malleista kerralla.

Rivi-6 on tällä hetkellä yksi muodikkaimmista polttomoottorimuodoista. Ei se huono juttu ole, päinvastoin, kuusisylinterinen rivimoottori on hieno keksintö.

3,6-litrainen Pentastar yksinään jatkaa myös edelleen osana RAM 1500 -mallistoa, Hurricanen ottaessa vetovastuun kaikilta Hemi-koneilta, olivatpa ne sitten 5,7- tai 6,2-litraisia. Hurricane tuottaa malliversiosta riippuen joko 420- tai peräti 540 hevosvoimaa.

Myös varustetasoja on pöyhitty, ja niiden osalta varmasti kiintoisin yksittäinen uutinen on se, että Hemi-vetoinen TRX on vaihdettu hyvinkin samanhenkiseen RHO:hon. Harmi vain, että 702 hevosvoimaa on nyt 540 hevosvoimaa. Luksushuipulta taas löytyy nyt RAM 1500 Tungsten.

Vähintään 10 magnitudin moottorimaanjäristyksen ohella mallivuoden 2025 RAM 1500:t saavat pienehköjä ulkonäöllisiä päivityksiä, ja esimerkiksi keulalla nähdään jatkossa täyssähkömalli REV:lle ja Ramchargedille omat logonsa.

Lähde ja kuvat: Stellantis/RAM Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat