4.3.2017 Ajoneuvot MAN City-Truck – ajovalmis sähköinen kuorma-autokonsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN Truck & Bus esittelee ajovalmiin sähkökäyttöisen City-Truck -kuorma-autokonseptin, jonka käytännön testaus alkaa kuluvan vuoden lopulla Itävallassa. Sähköinen uutuus on suunniteltu erityisesti kaupunkien jakeluliikenteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MAN Truck & Bus esitteli sähköisen jäteauton konseptimallin jo vuonna 2012, mutta ajovalmiista versioista saati sitten tuotantomalleista ei ole viime aikoina hiiskuttu juuri mitään. Nyt hiljaisuus on ohi. Ajovalmis sähköinen kuorma-autokonsepti rullaa käytännön testiin loppuvuodesta Itävallan Steyrissä. Tuotantomallista ei ole vielä kyse, mutta kaukana siitä tuskin enää ollaan. MAN:n ei lähde käytännön testirupeamaan yksin. Yhteistyökumppanina toimii Itävallan kestävän liikenteen järjestö CNL, jonka jäsenyritykset testaavat sähköistä kuorma-autoa päivittäiskuljetuksissa. Testipaikaksi valittiin Steyr todennäköisesti siitä syystä, että sähkökuorma-autojen valmistusta kaavaillaan samaan kaupunkiin. Yhdeksän prototyyppiä testaukseen MAN Truck & Bus ja CNL kertovat allekirjoittaneensa aiesopimuksen yhteistyöstä jo helmikuussa. Yhteistyösopimuksen allekirjoituksen yhteydessä MAN esitteli uuden, kaupunkien jakeluliikenteeseen tarkoitetun täyssähköisen kuorma-auton prototyypin nimeltä MAN City-Truck. Osana yhteistyötä CNL:n kanssa MAN valmistaa testiajoneuvot yhdeksän CNL-jäsenyrityksen käyttöön. Valmista on luvassa vuoden 2017 lopulla. CNL on suunnitellut käyttävänsä sähkökuorma-autoja kaupunkien jakelukuljetuksissa vuodesta 2020 alkaen. MAN Truck & Bus on puolestaan työskennellyt uusien kaupunkiympäristöihin soveltuvien kuljetus- ja jäteautokonseptien parissa jo vuodesta 2009. Kaupunkialueiden haasteena on usein mainittu terveellisen ilmaston ja elämänlaadun yhteensovittaminen kaupunkien jakelukuljetusten kanssa. Tuoreen yhteistyön tarkoituksena on vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä. Käytännön kokemuksia sähkökuorma-autoista MAN Truck & Bus esitteli jo vuonna 2012 MAN Metropolis -konseptiajoneuvon. Täysin sähköinen 26 tonnin jäteauto oli valmistajan kertoman mukaan CO2-vapaa ja erittäin hiljainen, joten se soveltui erinomaisesti myös yöajoon kaupunkien keskustoissa. Auton toimintasäde oli 150 kilometriä latauksella. Käytännön kokemukset toivat paljon arvokasta tietoa seuraaviin projekteihin. Metropolis sai testaajilta kannustavaa palautetta ajettavuudestaan ja helppokäyttöisyydestään. Käytännössä se osoittautui moniin käyttötarkoituksiin muuntuvaksi ajoneuvoksi. Auto säästi MAN:n laskelmien mukaan polttoainekustannuksissa 80 prosenttia verrattuna dieselkäyttöiseen kuorma-autoon. Uutuus on pitkän kehityksen tulos MAN esitteli Metropolis-konseptin seuraavan City-Truck -kehitysmallin IAA-näyttelyssä 2016. Tällä kertaa kyseessä oli puhtaasti sähkökäyttöinen kuorma-auto yöaikaan tapahtuviin kaupunkijakeluihin, kuten päivittäistavarakaupan elintarvikekuljetuksiin. Teknisesti auto perustuu 18 tonnin painoiseen TGS 4X2 BLS-TS kuorma-autoon. Auto on optimoitu yksi- tai kaksiakselisten puoliperävaunujen vetoon ja kaupunkikuljetuksiin. Valmistajansa mukaan se on päästötön, lähes äänetön, hyvä ajettava, tilava ja omamassaltaan kevyt. Huonoista puolista ei ole toistaiseksi puhuttu mitään. MAN City-Truck -konseptiauton voimanlähteenä on 250 kilowattinen ja 2700 Nm tuottava sähkömoottori. Teho siirtyy taka-akselille suoraan ilman vaihdelaatikkoa. Lisälaitteet kuten sähköinen ohjaustehostin, paineilmakompressori ja ilmastointilaitteet toimivat sähköisesti ja niitä ohjaa energianhallintajärjestelmä, jonka avulla saavutettanee optimaalinen energiansäästötaso. Litium-ioni akut on sijoitettu ohjaamon alle, jossa normaalisti olisi dieselmoottori. Akusto latautuu täyteen yön aikana mutta käytettävissä on myös auton käytönaikainen lataus. Pikalataus on valmistajan kertoman mukaan käytössä esimerkiksi silloin, kun kuljettaja pitää tauon tai autoa lastataan tai lastia puretaan. Täyteen ladattuna perävaunuyhdistelmällä voi ajaa käytöstä riippuen jopa 200 kilometriä päivässä. Ajoneuvon hyötykuorma on sama kuin perinteisellä dieselmoottorilla varustetulla TGS-kuorma-autolla. Askeleen lähempänä tuotantomallia Yhdeksän CNL:n jäsenyrityksen testiin tulevat sähkökäyttöiset kuorma-autot perustuvat MAN TGM 6X2-alustaan, joka varustetaan vaihtokuormatilalla. Käytännön testeistä saatavat tulokset auttavat valmistajan mukaan sarjatuotantomallin jatkokehittelyssä. Tuotantomallia voitanee odottaa esittelykuntoon varsin pian, sillä sarjatuotannon käynnistys häämöttää vain muutaman vuoden päässä. Sähkökuorma-autot ovat osa MANin kantakaupunkien sähköisen liikkumisen strategiaa. MAN eTruck -nimeä kantavien sähkökuorma-autojen sarjavalmistus on ilmoitettu alkavaksi vuoden 2021 alkupuolella. MAN lupaa myös esitellä vuonna 2018 esituotantoversion kaupunkiliikenteeseen suunnitellusta täysin sähkökäyttöisestä bussista (BEV-bussi), jonka sarjatuotanto on suunniteltu alkavaksi jo vuonna 2019. MAN on osa Volkswagen-konsernia ja voi siten hyödyntää sähköautojen tuotekehityksessä konsernin suomia synergiaetuja ja henkilöautojen kehityksessä käytettyä teknologiaa. Lähde ja kuvat: MAN ja Volkswagen AG Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa