26.2.2024

Cupra Born VZ tuo espanjalaisbrändin vihdoinkin hot hatch -luokkaan

Urheilulliseksi brändiksi Seatin rinnalle ja ohi nostettu Cupra on pyörinyt tähänastisen olemassaolonsa ajan pääasiassa katumaasturisegmenteissä. Born VZ on puolestaan tehomalli omassa luokassaan.

VZ niin kuin veloz eli nopea on Cupran mielestä paras sana kuvaamaan Bornin uutta huippumallia. Ja totta totisesti, kyseessä on melkoisen suurella todennäköisyydellä eloisin tähänastisista näkemyksistä Volkswagen ID.3:sta, joka on muuten vahvojen huhujen mukaan saamassa vähän samanlaisen GTX -vauhtimallin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

240 kilowattia takapyörille

Cupra Born perustuu konsernin MEB-arkkitehtuurille. Born VZ on täten useimmista polttomoottorisista hot hatcheista poiketen takavetoinen, ja tuolle taka-akselille välittyy niin ikään keskimääräistä hot hatchia järeämmät teho- ja vääntölukemat.

Born VZ:n kohdalla puhutaankin 240 kilowatista eli reilusta 320 hevosvoimasta ja 545 newtonmetristä, joista kummassakin on merkittäviä lisäyksiä muuhun mallistoon, jonka huippuversio on e-Boost.

Born VZ on toki myös 600 - 800 kiloa keskimääräistä polttomoottorista hot hatchia painavampi, mikä tarkoittaa, että teho-painosuhde asettuu suunnilleen niiden samaan, mikä näkyy suorituskykylukemissa. 5,7 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan ja 200 km/h huippunopeus ovat pirteän hot hatchin lukemia. Toki VZ on vähintään kokonaisen sekunnin verran muuta Born-mallistoa nopeampi kiihtymään, jos nyt tuijotetaan vain nollasta sataan -arvoa. Mainittakoon vielä tähän liittyen, että Bornin aiempi huippunopeus oli vähemmän urheilulliset 160 km/h.

VZ-tason pitäisi parantaa myös Bornin yleistä ajettavuutta terävämmän ohjauksen sekä ilmeisesti urheilullisempaan suuntaan säädettyjen alustan eri komponenttien kautta. Niin ikään akun kapasiteettia on nostettu kahdella kilowattitunnilla, vastaten nyt 79 nettokilowattituntia. Näillä eväin WLTP-sylkillä on mahdollista päästä 570 kilometriä.

Kuppi-istuimia ja muuta

VZ-taso näkyy Cupra Bornissa muutenkin kuin takaluukun tekstein. Auton alla pyörivät mustat, 20-tuumaiset vanteet ja ulkoväriksi on saatavilla Dark Forest -tummanvihreä.

Sisälle on lainattu Formentorin tehomalli VZ5:stä kuppi-istuimet, joita ei siis muuhun Born-mallistoon ole saatavilla. Sisällä Born VZ:ssa on myös vähän isompi, 12,9 tuuman tietoviihdenäyttö. Saataville tulee niin ikään 10 kaiuttimen ja 425 kilowatin Sennheiser -äänentoistojärjestelmä.

Cupra Born VZ saapuu piristämään koko konsernin sähköautomallistoa vuoden kolmannella neljänneksellä.

Lähde ja kuvat: Cupra Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat