4.2.2024

Can-Am Maverick R X RS 999T DCT – Kun suunnittelussa hauskuus on tärkeämpää kuin järkevyys

240 hevosvoimaa ja painoa noin 1000 kiloa. Kun tähän lisätään yli 600 millimetrin joustomatkat ja neliveto, niin lopputuloksena on äärimmäinen ajopeli hauskanpitoon.

Can-Am lähti suunnittelemaan Maverickin 240-hevosvoimaista huippumallia hauskuuden näkökulmasta, ”tehkää paras ja hienoin, älkääkä välittäkö mitä se maksaa”. 53 290 euroa tällaisesta hauskanpitolaitteesta on toki paljon, mutta erityisesti Amerikan markkinoilla myynti vetää hyvin, samoin siellä missä laitetta pääsee hyödyntämään hiekkadyyneillä.

Moottori on Rotaxin kolmisylinterinen ja 1000-kuutioinen, joka on saanut kylkeensä turboahtimen. 240 hevosvoiman litrateho on kunnioitettava lukema. Moottori on nimenomaan tätä mallia varten suunniteltu, eikä sitä käytetä Can-Amin muissa malleissa. Moottorin jatkeena on seitsenpykäläinen vaihteisto, joka toimii kuljettajan valinnan mukaan joko automaattina tai rattivaihteilla. Lisäksi siinä on nopean/hitaan nopeuden aluevaihtaja. Etenemisen varmistaa lukittava etutasauspyörästö.

Kuljettajan valittavissa on kolme eri ajotilaa. Ajotilan vaihtaminen muokkaa samalla myös vaihteiston toimintaa sekä semiaktiivisen jousituksen lähtötasoja sopiviksi. Tällaisella ajopelillä on erityisen tärkeää, että se lähtee paikaltaan kuin raketti. Siksi Can-Am on rakentanut ”viiveenestojärjestelmän”, jonka avulla saadaan täydet ahtopaineet heti liikkeelle lähdettäessä. Ja kun on päästy liikkeelle, niin vaihteenvaihdot sujuvat 0,2 sekunnissa ilman vääntömomentin keskeytystä, eli suorituskyky on siinäkin mielessä maksimaalista.

Kun kyseessä on maastoajoon tarkoitettu ajoneuvo, niin jousitukseen ja etenemiskykyyn on satsattu reilusti. Joustomatkaa on peräti 635 millimetriä. Jotta Can-Am pysyisi pyörillään, niin leveyttäkin on reilusti, tarkalleen 1985 millimetriä. Varustukseen kuuluu lisäksi mm. etu- ja peruutuskamerat. Kuljettajalle ja matkustajalle on nelipistevyöt, tai tässä tapauksessa valmistaja puhuu ”nelipistevaljaista”, joka onkin kuvaavampi nimi.

Missä Maverickilla sitten saa ajaa? Se on maastolaite, eli yleiselle tielle ei ole asiaa. Ajamiseen vaaditaan käytännössä joko rata, pelto, jäärata, hiekkakuoppa tai vastaava.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat