24.6.2023

BYD Dolphin tulee Suomeen – tagit: kiinalainen C-segmentin viistoperä, 427 km, 150 kW

Dolphin on periaatteessa yksi kiinalainen sähköauto lisää muiden joukkoon, mutta kattava varustelu saattaa tietää hyvää kilpailuasetelmaa mikäli vain hinta osuu kohdalleen.

Kiinalaisvalmistaja BYD:in katalogista Moottorin lukijoille ovat jo ennestään tuttuja katumaasturi Atto 3, "tyylisedan" Han sekä pakettiauto eTP3. Sähköautomalliston jatkoksi liittyy piakkoin uutuusmalli Dolphin, jonka tuotanto alkaa heinäkuussa ja asiakastoimitukset tänne päin syksyn aikana.

Hieman erikoisen näköisessä Dolphinissa on 17-tuumaiset vanteet ja seikkailumuoveja, mutta mistään katumaasturista ei ole kyse. Valmistaja itse puhuu C-segmentin viistoperästä, ja autolle voikin löytää kilpailijan esimerkiksi Volkswagen ID. 3:sta. Muun muassa mittasuhteet ovat kaksikon välillä hyvinkin samansuuntaiset.

Kokonaispituudeltaan 4 290-millisessä Dolphinissa on 2 700 millimetrin akseliväli eli pyörät ovat aivan nurkissa, minkä pitäisi tietää hyvää sisätiloille sekä myös maantieajettavuudelle. BYD:in e-Platform 3.0:lle rakentuvassa Dolphinissa on itse asiassa vain kaksi senttimetriä lyhyempi akseliväli kuin Atto 3:ssa, vaikka kokonaispituudeltaan jälkimmäinen on Dolphinia yli 16 senttiä pidempi. ID. 3 on puolestaan kolme senttiä Dolphinia lyhyempi mutta siinä on seitsemän senttimetriä pidempi akseliväli.

BYD Dolphinin ilmoitettu 345 litran tavaratila on VW:n 385-litraista hieman pienempi, mutta esimerkiksi ulkomitoiltaan hieman suurempikokoisen Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybridin 313-litraista konttia suurempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhdellä voimalinjalla mennään

Ainakin alkuvaiheessa BYD tarjoaa Dolphinia etuakselille sijoitetun 150-kilowattisen eli 204-hevosvoimaisen ja 310 newtonmetriä tarjoavan sähkömoottorin kera. Sitä ruokkiva 60,4 kilowattitunnin akku mahdollistaa valmistajan ilmoittamana 427 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Akkua voi V2L-toiminnolla käyttää myös ulkoisena virtalähteenä muuhun kuin ajoon.

Delfiini kiihtyy nollasta sataan 7,0 sekunnissa ja kulkee 160 kilometriä tunnissa.

Ajotiloja on neljä, joista varmasti yksi, nimittäin Snow, voi olla korkealla pohjoismaisen ostajan tarvehierarkiassa. Muut tilat ovatkin sitten jonkin verran laajakäsitteisempiä: Sport, Normal ja Economy. Lisäksi talvisissa olosuhteissa vakiovarusteinen lämpöpumppu parantaa BYD:in mukaan auton lämpöhyötysuhdetta 15 prosentilla.

Varusteita piisaa

Dolphinin vakiovarustelu on ainakin paperilla tasokasta, mutta todellisuudessahan vasta alkusyksystä julkaistavat hintatiedot kertovat, kuinka kilpailukykyisestä paketista lopulta on kyse.

Joka tapauksessa kahdesta saataville tulevasta varustetasosta edullisempi Comfort tietää jo vakiona paljon turvavarusteita, kuten etutörmäysvaroitinta, autonomista hätäjarrutustoimintoa, takatörmäysvaroitinta, takana risteävän liikenteen varoitus- ja jarrutustoimintoa, kaistavahtia sekä kaistallapitoavustinta.

Kattavalla turvavarustuksella halutaan kenties korjata perinteistä käsitystä kiinalaisautojen turvallisuuspuutoksista. Niiden lisäksi pakettiin kuuluu kuitenkin myös mukavuusvarusteita eli ainakin mukautuva vakionopeudensäädin, 360 ​​asteen peruutuskamera, katvealueen tunnistusjärjestelmä, kaukovaloavustin, mukautuvat ajovalot sekä urheilulliset, sähkösäätöiset etuistuimet.

Mikäli omansa haluaa Design-varustetasolla, saa Comfortin lisäksi vielä langattoman älypuhelintelakan, tummennetut takalasit sekä panoraamalasikaton.

Lähde ja kuvat: BYD Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat