14.3.2018 Pääkirjoitus: Yksi erä päättyi, seuraava alkaa pian Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Runsas vuosi sitten suurella rytinällä julkisuuteen tuodusta liikenneverkkoyhtiöstä ei puhuta enää mitään. Tilalla on ehdotus hankekohtaisten yhtiöiden käytöstä. Soololla ja ryhmätyöllä on eroa. Tämä kävi selvästi ilmi, kun liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä jätti raporttinsa helmikuun lopussa. Runsas vuosi sitten suurella rytinällä julkisuuteen tuodusta liikenneverkkoyhtiöstä ei puhuta enää mitään. Tilalla on ehdotus hankekohtaisten yhtiöiden käytöstä. Verotukseen raportissa ei oteta kantaa, mutta todetaan, että liikenteen verotukseen joudutaan tulevaisuudessa tekemään rakenteellisia muutoksia. Käyttömaksuista todetaan, että niiden tarve arvioidaan erikseen. Lisäksi todetaan, että mahdollisten käyttäjämaksujen käyttöönoton edellytyksenä olisi, että kyseessä on aito vastikkeellinen maksu väylän paremmasta palvelutasosta. Työryhmän näkemyksen mukaan liikenneverkkoa tulee kunnossapitää ja kehittää pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti vastaamaan elinkeinoelämän ja kansalaisten muuttuviin tarpeisiin. Työryhmän mukaan liikenneverkon nykyinen rahoitustaso on toiminut yhteiskunnallisen kehityksen esteenä. Pelkästään talousarviorahoitukseen perustuva liikenneverkon rahoitus ei ole mahdollistanut yhteiskunnallista kehitystä tarkoituksenmukaisella tavalla. Tähän työryhmä vastaa esittämällä, että jatkossa liikenneverkkoa kunnossapidettäisiin ja kehitettäisiin parlamentaarisesti valmistellun 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti. Liikennejärjestelmäsuunnitelma muun muassa sisältäisi kehittämisen ja kunnossapidon kannalta keskeiset hankkeet ja liikenteen palveluiden kehittämisen. Ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu voitaisiin aloittaa jo kuluvalla hallituskaudella. Korjausvelan vähentämiseen työryhmä esittää osoitettavaksi vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitusta. Se merkitsi jatkossa vuositasolla yhteensä vähintään 1,3 miljardin euron rahoitusta perusväylänpitoon. Työryhmän raportissa korostetaan moneen kertaan työryhmän yksimielisyyttä. Se selvästi heijastelee tunnelmia työryhmän työn taustalta. Työn kestäessä julkisuuteen ponnahteli tuon tuostakin lausahduksia, jotka kertoivat hyvin ristiriitaisista näkemyksistä. Lopputuloksena on pitkälti paluu vanhaan, jota on tuunattu muutamilla, jo aikaisemminkin esillä olleilla ehdotuksilla. 12 vuoden suunnitelmallista kehittämistä tuskin kukaan tyrmää, ei myöskään lisärahoitusta, vaikka kyseessä olisikin aiempien leikkausten peruminen. Hankeyhtiöiden käytöstä on hyviä kokemuksia länsinaapurissa. Siellä niiden on kerrottu jopa tuoneen lisärahaa liikenneverkon kehittämiseen. Verotus on valtiovarainministeriön näpeissä, joten siihen palattaneen erikseen lähitulevaisuudessa. Liikenteen verotuksella on vahvat ympäristötavoitteet. Kun ajoneuvot ovat yhä ympäristöystävällisempiä, voi olla, että niiden verotuksesta on jossain vaiheessa luovuttava. Ympäristösyistä veron lähteitä voidaan joutuakin etsimään jatkossa liikenteen ulkopuolelta. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti helmikuussa 2017 parlamentaarisen työryhmän määrittelemään liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tarvittavat keinot. Työryhmä antoi päästövähennystavoitteisiin liittyvät toimenpide-ehdotuksensa väliraportissa elokuussa 2017 ja loppuraporttinsa helmikuun 2018 lopussa. Molemmat raportit ovat luettavissa ministeriön verkkosivuilla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku