11.4.2018 Pääkirjoitus: Sumu hälvenee Kymiringillä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymiringin rahoitus on kunnossa, työ voi jatkua. Hetken näytti jo siltä, että Iitti on saamassa mailleen surullisen muistutuksen mahdollisuudesta, joka ei toteutunut: hiekkakuopan, josta piti tulla kansainväliset mitat täyttävä moottoriurheilukeskus. Pääsiäisen alla ratayhtiöllä oli lopulta kerrottavanaan hyviä uutisia: rahoitus on kunnossa, työ voi jatkua! Hanke ja sen eteneminen on monella tavalla hyvin erikoinen näytelmä. Hanke on edennyt vauhdikkaasti kaikilla muilla mittareilla paitsi rahoituksen osalta. Viime vuoden heinäkuussa Kymiringin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset. Tässä kohtaa moni moottoriurheilun ystävä jo riemuitsi. Ja riemu vain kasvoi kun elokuun alussa uutisoitiin, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 Kymiring-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto Suomen-vierailullaan. Lokakuun alussa saatiin puolestaan tietää, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa. Sitten alkoi huonojen uutisten virta. Valtion rahoituksen ehtona olevan yksityisen rahoituksen saaminen karahti kiville kerta toisensa jälkeen. Lisäksi Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Rataunelmat näyttivät jo haihtuvan savuna ilmaan ja äänekkäiden epäilijöiden joukko kasvoi. Nyt Kymiringin rakentaminen jatkuu. Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyi KymiRing Oy:n esittämän yksityisen rahoituksen toteutuksen eduskunnan edellyttämällä tavalla ja valtionosuus jatkorahoitukseen on nyt mahdollinen. Vaadittu yksityinen rahoitus täyttyi, kun ratayhtiön omistajat AKK Sports Oy, Suomen Moottoriliitto ry, A. Ahlström Kiinteistöt Oy ja Iitin kunta laittoivat kukin lisää omaa rahaa hankkeeseen ja mukaan saatiin yksi uusi rahoittaja, Rakennusvarma Oy. Moottoriratahankkeella on nyt valtionavustuksia yhteensä 6,5 miljoonaa euroa ja muiden rahoittajien osuus on 10 miljoonaa euroa. Kymiring-moottoriurheilukeskus käsittää kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Ajoharjoittelurata on jo otettu osittain käyttöön ja tavoitteena on, että Grand Prix -radan läpiajettavuus saadaan käyttöön toukokuussa. Samanaikaisesti tehdään laajoja turva-alueita radan sisäalueille siten, että ensimmäinen asfalttipäällystekerros saataisiin liikennöitäväksi loppukesästä. Tekniikan, turvalaitteiden ja varikkorakennuksen rakentaminen aloitetaan syksyllä. Niiden on ennakoitu olevan valmiita heinäkuussa 2019. Rahoitusratkaisu mahdollistaa myös valtatie 12:n perusparannuksen välillä Tillola–Keltti. Eduskunnan viime kesäkuisen ehdollisen päätöksen mukaisesti Kymiringin rahoituksen varmistuminen käynnistää tärkeän poikittaisväylän uudenaikaistamisen. Tähän kuuluvat myös Kymiringin vaatimat tie- ja liittymäjärjestelyt. Usko tulevaisuuteen sai paalupaikan. Ratahanke selvisi ensimmäisestä shikaanistaan ja pääsuora odottaa. Alueen elinvoimaisuudelle Iitistä Kouvolan kautta Lahteen hanke avaa isoja ovia. Kouvolassa taloudelliseenkin tukeen on ollut myötämielisyyttä jo aikaisemmin, mutta saadaanko mukaan muitakin, jotka hankkeen toteutumisesta hyötyvät? Se nähdään pian. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta